Marketingová strategie: Big Mac neví, kdo je

Marketingová strategie: Big Mac neví, kdo jeMcDonald’s tehdy musel přiznat, že má potíže. Nový výkonný ředitel představil plán, podle něhož se měl řetězec stát „moderním, progresivním prodejcem sendvičů“. Investoři z toho nebyli nadšeni. Nejčastější otázka, kterou si zřejmě pokládali, zněla: „Kdo si vlastně myslí, že jsou?“ To, že Steve Easterbrook byl původně účetním, jim asi na důvěře nepřidalo. Americká ikona připomínala bloudícího, který v panice bezradně pobíhá sem a tam. Staré známé pravidlo, že je potřeba umět popsat svoje podnikání jednou, pokud možno stručnou větou, přestávalo platit.

Kdysi to bylo jednoduché. McDonald’s byl prostě pěkným a upraveným místem, kde jste se mohli nacpat skvělými hamburgery s hranolky, zapít to colou, a to všechno během pár minut. Působilo tu však ještě něco nevyřčeného, co do restaurací řetězce přitahovalo miliony zákazníků. Co mnohé z nich přimělo, aby jim i na cestách dávali přednost před ochutnáním místní kuchyně. Šlo o pocit jistoty, standardu: „Vím, co dostanu.“ ( přečtěte si i článek Ray Kroc: Muž, který nezaložil McDonald‘s).

"V McDonald’s viditelně nevěřili sami sobě, své tradici ani svým produktům. A zákazníci na oplátku nevěřili jim."


Zákazníci potřebují symboly

Možná jste slyšeli, co se stalo, když Coca-Cola přišla v roce 1985 s novým, vylepšením receptem. Ochutnávky naslepo a marketingový průzkum mu předpovídaly skvělý úspěch a firmě vylepšení pozice v souboji s Pepsi. Jakmile se však nová cola objevila v prodejnách, nastal poprask. Nejen že výrazně poklesly tržby, ale lidé začali masově protestovat. Denně prý do firmy volalo kolem 1500 rozčílených zákazníků. Některé skupiny nespokojenců dokonce vyhrožovaly žalobou.

Co v Coca-Cole přehlédli? Jejich produkt zákazníci neposuzovali jen podle chuti. Daleko větší význam pro ně měl jako ikona amerického způsobu života, standard, neměnný pilíř jistot. Proto také žádné informace o obsahu cukru, kyselosti a všemožné další „škodlivosti“ dnes firmu nepřimějí, aby na složení něco měnila.

Zato v McDonald’s považovali za užitečné začít dokazovat, že nejsou propagátory nezdravé stravy, ničiteli životního prostředí a že celému světu nevnucují unifikovanou americkou kulturu. Výsledek? Aktivistů zdravého životního stylu či anarchistů nepřitáhli o nic více, než dříve. Zato skalní fanoušci začali kroutit hlavou. „Kde je ten náš McDonald’s?“ ptají se zmateně. „Kde je jídlo, na které jsme byli zvyklí, kde je ta pravá americká atmosféra?“

žárovkaAni triky, ani nezájem o zákazníky, jak to dělají řetězce. Rád se s vámi podělím o lepší způsob, jak prosperovat v maloobchodě i dalších oborech podnikání a být lepší než oni. Program PARTNER PLUS vznikl právě proto, aby vás zbavili starostí o budoucnost. Přidejte se


Marketingová strategie založená na emocích zákazníků

Bylo skutečně nutné tvářit se div ne jako vegetariánská jídelna (včetně koketování s vegetariánskými burgry)? Ve Francii, světové kulinářské velmoci, najdete spoustu restaurací vařících pokrmy tak tučné, opulentní a z moderního pohledu „nezdravé“, jak je to jen možné. Přesto mají plno a Francouzi se dožívají vysokého věku. Z podnikatelského hlediska je tedy především důležité, nakolik věříte tomu, co děláte ( viz také e-book Intuitivní marketing v restauraci).

V McDonald’s viditelně nevěřili sami sobě, své tradici ani svým produktům. A zákazníci na oplátku nevěřili jim. Podobný mišmaš si mohou dát v leckterém bufetu, kde jim ho ovšem nabídnou za třetinovou cenu. Nebo jdou k plukovníkovi Sandersovi do KFC, kde je to zkrátka pořád o smaženém kuřeti.

Poučení? Značku naplňují především zkušenosti zákazníků. Jestliže najednou nevědí, s kým mají co do činění, jestliže ztratíte ponětí o vlastní identitě, opustí vás. Potřeba jistoty je jeden ze základních instinktů.  Takovou jistotu vám dodá program PARTNER PLUS.

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.