Chcete mít úspěšnou reklamu, nebo raději úspěšný produkt?

Chcete mít úspěšnou reklamu, nebo raději úspěšný produkt?Společnost GfK Group vydala zprávu, hodnotící první výsledky jejího nového nástroje StarchMetrixTM, který měří efektivnost tiskové reklamy. Nemám však pocit, že by získané informace přinesly něco zcela nového a nečekaného. Především však mi chybí to - alespoň dle mého názoru - nejdůležitější: odpověď, jak se úspěšnost inzerátů promítla v prodejních výsledcích. Ačkoliv se podle zprávy StarchMetrixTM ptá spotřebitelů, jaké konkrétní kroky podnikli po tom, co danou tištěnou reklamu shlédli, ve výsledcích jejich odpovědi nenajdete.

Podívejme se na tři "vítězné" reklamy v čínském tisku. Jako nejlepší z hlediska zapamatovatelnosti se ukázala reklama na dvoustraně ve vydání časopisu Mina ze dne 17. května 2012 na fotoaparát Canon IXUS, který zde doporučuje populární osobnost - Karen Mok, zpěvačka z Hongkongu. Velmi úspěšným propagačním materiálem z hlediska rozpomenutí spotřebitelů byla celostránková reklama v časopise City Beauty ze 17. května 2012 na telefon HTC One, kde fotograf Tony Mac pořizuje snímek během volného pádu. Celostránková reklama v časopise Fashion Weekly ze 7. června 2012 na značku Chando, kde je vyobrazena populární čínská herečka Bai Bai He byla zmíněna u 88 procent čtenářů.

"Čím více inzerát saturuje emoční potřebu čtenáře, tím méně má pak potřebu naplňovat ji koupí produktu."


Přitažlivé reklamy jsou sobecké

Co nám tyto výsledky říkají? V podstatě nic nového, že čtenáři reagují na známé tváře a neobvyklé situace, je známo už dlouhou dobu. Stejně tak dnes víme, že tyto faktory sice přitáhnou pozornost, bohužel si ji však často uzurpují jen pro sebe. Reklamní sdělení tedy zůstává v pozadí a konzumenti na něj příliš nereagují. Je pravda, že zvýšený zájem přece jen vygeneruje nějaký ten prodej navíc, takže se může zdát, že inzerát je v podstatě úspěšný. Ovšem za jakou cenu? Populární herečky jistě nepózují za hubičku.

Proč se přitažlivé reklamy chovají takto sobecky? Odpověď se nachází ve sféře emocí. Čím více inzerát saturuje emoční potřebu čtenáře, tím méně má pak potřebu naplňovat ji koupí produktu. Je to podobné jako s hladem: pokud se nasytíte předkrmem, o hlavní jídlo nebudete asi jevit velký zájem ( přečtěte si také článek Jak vám instinktivní marketing zvýší účinnost reklamy).

Pro zadavatele reklamy je to dilema: zaujmout inzerátem a riskovat, že tím to skončí, nebo potlačit emoční náboj reklamy a dočkat se nezájmu čtenářů? Existuje vůbec nějaký vyvážený střed? Obávám se, že ten je při široké paletě možných reakcí i náhodných interakcí jen bájným Eldorádem, které nikdo nikdy neviděl.

žárovkaAni triky, ani nezájem o zákazníky, jak to dělají řetězce. Rád se s vámi podělím o lepší způsob, jak prosperovat v maloobchodě i dalších oborech podnikání a být lepší než oni. Program PARTNER PLUS vznikl právě proto, aby vás zbavili starostí o budoucnost. Přidejte se


Úspěšná reklama na úspěšný produkt

Přesto lze dosáhnout vyšší účinnosti, aniž by utrpěla přitažlivost inzerátu. Je třeba zařídit, aby "sexy" nebyly kulisy (tedy herečky či extrémní situace), ale samotný produkt. Stávající reklama ho v podstatě odsunuje na druhé místo a pak se tedy nelze divit, že zájem o něj nedopovídá přitažlivosti inzerátu. Problém je ovšem v tom, že část marketérů už si zvykla, že zboží vlastně není důležité - podstatný je jeho "obal". Na druhé straně právě to dává odvážlivcům příležitost odlišit se. Najdete-li u svého výrobku vlastnosti a hodnoty, které ostatní nemají (nebo o nich nemluví), udělejte je hlavním tématem své propagace. Postarejte se, aby zákazník pociťoval radost z užívání či konzumace vašeho produktu, ne z toho, že uvidí populární herečku. Aby byl citově vázán k vašemu zboží, ne k tomu, kdo ho propaguje. Nejenže tím získáte účinnější reklamu, ale také věrnější klienty.  V tom vám může pomoci program PARTNER PLUS.

  Komentáře: Děláte si vlastní propagaci?

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.