Cookie: Druhá chyba Coca-Coly

 

Coca-Cola se rozhodla využít příležitost, kdy Starbucks musel kvůli epidemii zavřít řadu provozoven. A přišla s kolou - kávou, která prý nahradí ranní a odpolední posezení v kavárenském řetězci. Nechci být špatným prorokem, ale řekl bych, že dopadne stejně, jako když přišla s novou recepturou. Zase řeší jen chuť nápoje, a ne silné emoce, které se k němu vážou.

 
Cookie: Druhá chyba Coca-Coly
 
Howard Schultz, který založil Starbucks (vlastně nezaložil, stejně jako Ray Kroc nezaložil původní McDonald's), se na pracovní cestě do Evropy inspiroval atmosférou milánských kaváren. Do té doby ve Spojených státech něco takového neexistovalo. Schultz nakonec firmu odkoupil od původních majitelů, kteří myšlence řetězce nebyli naklonění, a začal ji budovat po svém.

"Ukazuje totiž, že mít dobrý produkt za dobré ceny nestačí."

Káva se tedy v USA samozřejmě pila i před Starbucks. Řetězec ovšem změnil způsob, jak. Místo zalévání instantní směsi při snídani a postávání s kelímkem nevalného nápoje z automatu v práci, si teď lidé zvykli chodit na snídani do kavárny a odpoledne po cestě domů se tam zastavit zase.

Jestliže tedy chce Coca-Cola nahradit kávu svým hybridním nápojem, současně usiluje o to, aby Američany připravila o jejich zvyky a součást kultury. A to nejde tak snadno, jako si zvyknout na jiný nápoj. Když v roce 1984 přišla s New Coke, nevyvolalo to poprask kvůli chuti (prý lidem chutnala víc než původní receptura), ale protože tím bořila něco, na co byli zvyklí.

Buďte v obraze. Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu!

Je mi jasné, že váš byznys nedosahuje velikosti těchto gigantů. Ale přesto se můžete tímto případem inspirovat. Ukazuje totiž, že mít dobrý produkt za dobré ceny nestačí. Zvlášť pokud přicházíte s něčím novým. Lidé se nespokojí s přijatelným pitím, za které zaplatí přijatelnou cenu. Mají své emoční a kulturní zvyklosti, zvyky, tradice.

I když to tak nevypadá, těch, kteří hoří pro novinky, není zase tak moc. Ano, informace, že je něco nového, upoutá pozornost. Ale časných osvojitelů, kteří si opravdu koupí, je kolem 13 %. Jak říkám, nic moc. Nestarejte se tedy jen o kvalitu produktu, ale o všechno, co s ním v myslích zákazníků souvisí.

Co z toho vyplývá: Když tedy například hospody chtějí soupeřit s pitím lahvového piva doma, nestačí jim tvrdit, že čepované má lepší chuť. Lidé obvykle do hospody chodí kvůli atmosféře, ne kvůli o trošku chutnějšímu pivu. V praxi to znamená, že je potřeba zaměřit propagaci tam, kde jsou skutečné důvody zákazníků. A samozřejmě je nejdříve odhalit. Stejně jako řada podnikatelů před vámi na to můžete využít IM+ Strategii úspěchu. Stáhněte si informační brožuru:
Stáhněte si brožuru IM+ Strategie úspěchu


Nezapomeňte si zaregistrovat odběr newsletterů:

Informace o nakládání s osobními daty zde