Cookie: Na zákazníkově semaforu je vždycky zelená

 

Zákazník má vždycky přednost. I kdybyste právě dělali sebedůležitější práci. Měl jsem zrovna dost naspěch, a tak jsem zastavil u čerpací stanice, kde nebyl velký nával. V rychlosti jsem natankoval a spěchal k pokladně zaplatit. Tady ovšem nastal problém, protože pracovník musel nejdříve, než jsem dostal na řadu já, stihnout spoustu důležitých a neodkladných věcí.

 
Cookie: Na zákazníkově semaforu je vždycky zelená
 
Vyplnil a podepsat dokumenty dodavateli baget (řece nebude čekat). Poradil kolegyni, jak zapnout větrák (je to jen chvilka). Pomohl druhé kolegyni spočítat drobné (má právo už přece jít domů). Pozdravil kamaráda (no nebude nezdvořilý). Uvařil si kávu (už ho to prostě zmohlo). A já pořád čekal. Po deseti minutách čekání jsem pochopil, proč zde není mnoho zákazníků. Kdo by chodil tam, kde mu dávají najevo, že je až na posledním místě!

"Podívejte se na veškerou činnost vaší firmy očima zákazníka."

Možná si řeknete, že vy své zákazníky nenecháváte čekat v řadě, než si uvaříte kávu. Ale to je jen jedna z mnoha možností, jak zákazníkovi ukázat, že pro vás pánem není. Ve skutečnosti se tomu jen málokdo vyhne a je třeba se mít stále na pozoru. Děláte-li cokoliv tak, jak se to hodí vám, aniž byste znali názory zákazníků nebo je brali v úvahu, povyšujete se nad zákazníky. Někdy je to viditelné (například fronta před jedinou otevřenou pokladnou v supermarketu), jindy méně (postoj "tomu přece každý rozumí").

V mnohých firmách jsou si vědomi, že to není zcela v pořádku, ale obvykle chlácholí svědomí poukazem na jakýsi obecný "zájem zákazníka". Jenže se z něj většinou vyklube zájem obchodníka. Procesy nastavené tak, aby se co nejméně namáhal a vůbec mu po všech stránkách vyhovovaly. Zákazníkům už ovšem méně ( Jak jsem to popsal v článku Toto nikdy nedělejte, pokud se nechcete připravit o dobrého zákazníka).

Můj extra tip Podívejte se proto na veškerou činnost vaší firmy očima zákazníka, a to pravdivě. Nesnažte se omlouvat zaběhané postupy a pořádky, ale důsledně postavte zákazníka na první místo. Buďte puntičkáři - zaměřte se i na detaily a pamatujte si, že zákazníka může odradit i maličkost. Myslete tedy v tomto případě jako on - ne jako jeho dodavatelé. Zakažte si větu "To bychom nevydělali" a ptejte se: "Jak vyděláme za těchto podmínek?" I když budete dělat něco navíc, ve skutečnosti ušetříte ve svém podnikání a marketingu náklady. Shánět nové zákazníky je totiž dražší.

 

Proč odebírat newslettery Intuitivního marketingu

 
Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat dobré podnikání a marketing, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.

Informace o nakládání s osobními daty zde