Marketing není jen reklama

Firma musí mít jednu tvář a komplexní marketingŘeditel hotelu jen nevěřícně zíral. Chtěl po mě nějaká marketingová opatření, jak dostat hosty do prázdné restaurace, a já jsem mu právě navrhl, aby vyměnil šéfkuchaře, nechal zgruntu předělat jídelní lístek, zavedl večery zaměřené na jednotlivé světové kuchyně ve spojení s charakteristickou hudbou a ke všemu jsem doporučil zrekonstruovat ohavný interiér. „Ale já měl na mysli nějakou reklamu na internetu, Facebook a tak,“ zasténal manažer a rychle se zvedal, aby se se mnou rozloučil.

Nedávno jsem měl cestu kolem, tak jsem se v hotelu zastavil. Dovnitř jsem se nedostal, právě předělávali interiér. Ale na webu jsem mohl zjistit, že vyměnili šéfa kuchyně, zcela změnili nabídku a zavedli akce zaměřené… Ne, neříkám to proto, abych se pochlubil, že na moje slova došlo. Rád bych na tomto příkladu ukázal, že představy, jak marketing sám o sobě všechno zachrání, jsou zkrátka špatné. Už proto, že marketing opravdu není propagace.

"Každý, kdo chce být v podnikání úspěšný, by proto měl pohlížet na firmu jako na jeden celek."


Pro dlouhodobý úspěch je lepší komplexní marketing

Můžete samozřejmě reklamou vytvořit falešnou představu. Jsou podnikatelé, kteří kolem svého produktu udělají velký humbuk a rychle ho – nejlépe na internetu – prodají dříve, než se objeví negativní recenze. Restaurace a podobné podniky se takto samozřejmě chovat nemohou. Potřebují své služby nabízet i za měsíc, za rok nebo za deset let. Těžko tedy lze podvádět nebo i příliš přehánět ( čtěte také v článku Hotely hledají věrné zákazníky).

V lidské povaze totiž je, že nás potěší, když se skutečnost ukáže ještě lepší, než ji líčila reklama. Ale popudí a rozzlobí nás opačný poměr, totiž když realita pokulhává. Jaká je, to se samozřejmě v případě restaurace nebo hotelu může každý přesvědčit. Sebelepší dělání chutí tedy nepomůže tam, kde pravda brzy vyjde najevo.

Ovšem i samotná představa, že uvaříte a nabídnete hostům dobré jídlo, nestačí. Podnik musí mít ducha. Restaurace si nemůže vařit, co chce, protože je spoutána interiérem. Jak jsem si všiml, mnoha majitelům a manažerům to stále ještě nedochází. V prostředí evokujícím Anglii devatenáctého století bez zardění zařadí na jídelní lístek hamburger a v secesní restauraci ala třicátá léta „pastu a pizzu“. A k tomu hudbu z rádia.

Už téměř 3.000 obchodníků v ČR používá věrnostní program Cashback World, ale ne každý ho má se všemi výhodami v balíčku programu PARTNER PLUS. Vy ho můžete mít komplet s veškerou podporou, kterou v programu nabízíme. Přesvědčte se, že se to vyplatí.


Platí to všude

Nejde ovšem jen o restaurace. Se zřetelnou potřebou sladění produktu, marketingu a kultury ve firmě se setkávám na každém kroku. Jenže zůstává většinou nevyslovená a nepochopená. Místo ní se hodně mluví o kreativním a účinném marketingu. Vypadá totiž jednodušeji a levněji. Tato snaha získat zákazníky bez ohledu na podstatu připomíná obchodníka a ojetými auty, který jim dává nový lak, ale nechá neseřízený motor, spojku a brzdy.

Každý, kdo chce být v podnikání úspěšný, by proto měl pohlížet na firmu jako na jeden celek. Tedy jí v první řadě dát nebo najít a vyzdvihnout originální atmosféru. Jedinečný marketing nebo jedinečný produkt nikdy nejsou tak účinné, jako jedinečné vnímání firmy. Doby, kdy – jak to popisuje třeba Sergio Zyman – byl marketingový útvar světem sám pro sebe a dveře do jeho kanceláří se pečlivě zamykaly, jsou pryč. Zákazník vás nevnímá jako marketing, výrobu, účtárnu. Vidí firmu s jednou, jedinou tváří.  Vylaďte ji s programem PARTNER PLUS

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.