Intuitivní marketing na internetu - 1

Intuitivní marketing na internetu, aneb jiný přístup k marketingu - 1V době minulé krize jsem slyšel názory, že po ní už nic nebude jako dřív. Včetně marketingu. Když ale pominu skutečnost, že se část aktivit přesunula na internet, nevidím zase tak moc toho nového, co se slibovalo. Mění se hlavně kvantita, ne kvalita. Asi jako když před časem sliboval projekt PronájemLidí.cz převrat v reklamě a ukázalo se, že vlastně je zvýší počet "nosičů" reklamy v podobě živých osob, cyklistů a vozíčkářů. Tedy množství reklamních sdělení, ne kvalitu. Jenže zaplnění veřejného prostoru další reklamou je kontraproduktivní.

Už teď je tu totiž takový reklamní "hluk", že cpát do něj další hlasy, byť snad jiné a v něčem výjimečné, nepřinese žádný významný efekt. Obrazně řečeno, zákazník si jednoduše ucpe uši a neuslyší pak vůbec nic.

"Stále zůstává ležet ladem největší současný marketingový potenciál, totiž komunity."


Komunity jsou terno

Přitom z marketingového hlediska zůstává stále ležet ladem největší současný potenciál, totiž komunity. Ne že by se o nich nemluvilo, naopak. Vycházejí stovky článků a knih, jejichž autoři vzývají Facebook a obdobné sítě. Bohužel, když si odfiltrujete všechna ta slova o specifickém přístupu, nezbude vám vůbec nic, co by se dalo prakticky použít.

Na první pohled to skutečně vypadá jednoduše: Založte skupinu na Facebooku a lidé se k vám přihlásí po tisících. Navíc nejen že budou nakupovat pouze vaše zboží, ale zůstanou vám v tom věrní po dlouhá léta. Zbývá otázka, kde a komu to tak funguje. Pravděpodobně by se podobné úspěchy daly spočítat na prstech jedné ruky a to jsou ještě ve hře faktory, které se jen těžko vysvětlují (viz například Malcom Gladwell - Bod zlomu) a se kterými nemají komunitní sítě nic společného ( čtěte i v článku K čemu je vlastně dobrý Facebook?).


Sociální sítě mají vzor v reálném životě

Důvod je nasnadě. Sociální prostory na internetu nejsou ničím jiným, než odrazem reálného života, zprostředkovaným moderní technologií. Takže nevíte-li si rady s účinností plakátů na náměstí, nepomůže vám přesunutí reklamy na Facebook. Zvláště když zde má přes všechny řeči o specifických podmínkách stejný charakter jako na ostatních "obyčejných" internetových stránkách.

Pak je tu další faktor. Záměrně mluvím o náměstí, protože zvláště Facebook takovým obecně veřejným prostorem je. Děje se tu jistě spousta zajímavých věcí, ale nakoupit musíte jít do prodejny a za svým koníčkem třeba do filatelistického klubu. Takže představa, že můžete zrušit firemní web a vše přesunout na sociální sítě, je lichá, ba zhoubná.

žárovka"Ze všech smutných slov jazyka či pera nejsmutnější jsou: Mohlo to být!" napsal básník John Greenleaf Whittier. Usilujme o to, abychom je jednou s hořkostí nemuseli vyslovit, až budeme zpětně hodnotit svůj život. Dobré příležitosti se nenabízejí věčně a na každém rohu. A jednou z nich je určitě Škola milionářů. Zjistěte o ní více


Jiná podoba marketingu na internetu

Je zde totiž ještě jedna věc, související s internetem. Výstižně ji charakterizuje Grant Leboff v knize Sticky marketing. Zatímco dříve byla reklama (často jediným) zdrojem informací, kde koupit to či ono, a proto jsme si schovávali staré letáky s adresami, dnes vše najdeme na internetu. Co to znamená v praxi? Dříve byl spotřebitel pasivním příjemcem reklamních sdělení, dnes si potřebné informace najde sám. Má k tomu na síti mnoho účinných nástrojů. Reklama ve stávající podobě se tak stává v podstatě zbytečnou. Usilovat v této situaci o její další rozšíření je k ničemu.

Navíc se všichni tváří, jako by ve veřejném prostoru existoval jen koncový spotřebitel a firmy snad nakupovaly jen prostřednictvím elektronických aukcí, o nichž se dodavatelé dozvědí čert ví kde. Pokud je mi známo, většinu nákupů nadále nedělají roboti, ale lidé. A ti na sociálních sítích moc odpovědí na svoje otázky nenajdou.

Ale to vůbec neznamená, že komunity nefungují a že je nemůžete k ničemu využít. Jen je třeba začít myslet trochu jinak a nevšímat si pokřiku marketingových "odborníků", snažících se dát novou fasádu rozpadající se budově.  Více se o tom dozvíte v programu PARTNER PLUS

žárovkaJe to skutečná revoluce v podnikání. Otestujte si svoji prodejnu, služby, hospodu či hotel bez toho, aby vám někdo "chytrý" nahlížel přes rameno. Najděte, co se dá zlepšit, a zajistěte si reálné zvýšení tržeb. Nečekejte, až to udělá konkurence a opatřete si první samoobslužnou příručku zdarma.


Nevěřte na pohádky

Za prvé přestaňte věřit na pohádky. Na Facebooku nelétají pečení holubi do úst otevřených údivem. Nedělají to ani na skutečném náměstí, proč to tedy čekat v jeho virtuálním odrazu? Je zde sice spousta lidí, ale to nejlepší, co můžete udělat, je odvést je na vlastní stránky.

Má to však háček. Budete-li někde v centru města nebo v parku verbovat kolemjdoucí, aby zašli do vaší prodejny, pravděpodobně vás vyslyší pouze ti, kteří si právě chtějí něco koupit. Pokud ne, nebo to plánují na příští týden, nikam nepůjdou. Navíc se většinou považují za internetově svéprávné, takže až skutečně budou uvažovat o nákupu, zřejmě zvolí cestu přes nějaký speciální vyhledávač nebo srovnávač cen. A kde je řečeno, že vy z toho vyjdete nejlépe?


Na Facebook s rozmyslem

Podnikatelská stránka na Facebooku není to samé, co osobní. Neměly by se tu vyskytovat obrázky kočiček, pejsků a vašich dětí, ani informace, že jste v pondělí byli v Liberci a byla tam zima. Je to možná upřímné, ale v byznysu se upřímnost pojímá jinak. Asi by se vám také nelíbilo, kdyby se vám při nákupu v prodejně pletli pod nohama pejsci, kočičky a potomci majitele, tak to prosím nedělejte návštěvníkům na Facebooku.

Příspěvky by tedy neměly být náhodné. Potřebujete vědět, co chcete sdělovat, a podle toho nemilosrdně filtrovat. Možná vás zaujala zpráva o výstavě obrazů Josefa Lady, ale pokud prodáváte domácí spotřebiče, nechte si ji pro sebe nebo ji dejte na osobní profil. S vaším podnikáním nemá nic společného. Velmi důležité je tedy mít jasnou strategii a v obsahu na Facebooku ji striktně dodržovat. Bavit se mají návštěvníci, ne vy. Vy potřebujete vydělat.

Pokračování…

  Komentáře: Jak vám to jde na Facebooku?

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.