Jak přece jen uspět na sociálních sítích

 

Na sítích je důležitá osobní aktivita. A to není jen zveřejňování příspěvků. "Ať dělám, co dělám, stejně mi to nefunguje. A to jsem už dal za školení, jak uspět na sociálních sítích, hromadu peněz." Tento nářek je možné slyšet každou chvíli. Podnikatelé mají na jedné straně pocit, že mimo internet žádný marketing není, na druhé straně pak zjišťují, že jim to nefunguje. Přece tu však cesta je.

 
Jak s intuitivním marketingem přece jen uspět na sociálních sítích
 
Než vám tu cestu ukážu, chtěl bych vás varovat. Nepředstavujte si nic jako podnikání z pláže, miliony, hrnoucí se na vaše konto, zatímco dovádíte s nafukovací labutí. Bez práce nejsou koláče ani na sociálních sítích.

"Nevrhejte se tam, kam běží všichni, pokud zde nemáte to správné publikum a nedisponujete tou správnou dovedností ho oslovit."


Neexistuje žádná zaslíbená sociální síť, kde létají pečení holubi

První, co je potřeba vědět, je fakt, že neexistuje nic jako zlatý důl na sociálních sítích. Většina zpráv o tom, jak se na nich dají vydělat hromady peněz, se podobají zkazkám prvních zlatokopů. Když pak na jejich základě vypukla zlatá horečka a na nalezišti nebylo k hnutí, už jen málokdo za své nálezy utržil alespoň tolik, aby pokryl náklady. Těmi, kteří na zlaté horečce vydělali nejvíc, byli obchodníci.

Pokud jde o sociální sítě, tam také nejvíc vydělávají lidé prodávající návody, jak na nich vydělat. Někdy dochází k absurdním situacím, když se autorka takové e-knihy, jak skvěle prodávat na Instagramu, potom dožaduje rady, jak ji tam prodat.

Nenechte se tedy zmást například v poslední době oblíbeným tvrzením, že štěstí uděláte jedině na Instagramu. Pokud tam nejsou vaši zákazníci nebo nemáte produkt, který můžete denně fotit ze všech stran, pak je zbytečné takovým radám naslouchat.


K čemu se která sociální síť hodí

Když si uděláme krátkou exkurzi po hlavních sociálních sítích, pak se ihned dovtípíme, proč se ne každá hodí pro náš marketing.

Instagram
Představte si, že vyrábíte a prodáváte speciální hůl pro seniory. Budou vaši zákazníci na Instagramu? Asi ne. Dokážete každý den zveřejnit obrázek své hole, který nebude jako ten včerejší, a zaujme? Asi ne. Zato pokud prodáváte módu a věci, které letí mezi mládeží (možná bizarní a extravagantní), pak se o to pokuste.

Facebook
Facebook je něco jako dřívější náves, kde si lidé za soumraku posedali a vyměňovali si drby. Jen ji moderní doba převedla na internet, ale na principu se nic nemění. Je možné, jak o tom píší novináři, že mládež odchází skotačit jinam, ale střední a starší generace jsou přece také zákazníky. Jen je potřeba myslet na to, že na podvečerní náves se nechodí obchodovat, ale odpočívat ( také článek Jak intuitivní podnikatelé využívají Facebook).

LinkedIn
LinkedIn byl původně sítí pro ty, co hledají nebo nabízejí práci. Některým HR náborářům se po těch starých časech dodnes stýská. Dokonce si stěžují, že se z ní stává druhý Facebook. Tak daleko to zatím nedošlo (a asi ani nedojde), protože se zde obecně vyskytují lidé s vyšším průměrným vzděláním a pracovním postavením. A hlavně o práci a podnikání tu jde. Takže vedle původního účelu se tu uplatní i lidé, kteří nabízejí poradenství, školení a další expertní služby, nebo třeba nabízejí dražší auta.

Twitter
Twitter jsou v podstatě stručné noviny. Proto zde neuspějete s nějakým "kupte si, kupte si", ale ani s nudnými zprávami, o tom, co děláte. Cení se zasvěcené a překvapivé informace, originální komentáře k dění. Protože délka zprávy je omezená, je potřeba se naučit umění stručného vyjadřování.

 Pokud vám tu chybí YouTube, podívejte se na článek Jak jsme skoncovali s mluvící hlavou


Intuitivní marketing radí: Rozprostřete své působení

Na jedné straně se tedy nevrhejte tam, kam běží všichni, pokud zde nemáte to správné publikum a nedisponujete tou správnou dovedností ho oslovit. Na druhé straně se neomezujte jen na jednu síť.
První polovinou vaší práce je vytvářet dobré a charakteru sítě odpovídající příspěvky. Z předchozí krátké exkurze je jasné, že je nemůžete dělat všechny na jedno brdo. Je potřeba se přizpůsobit. I když máte zákazníky jak na Facebooku, tak na LinkedIn, nebudou reagovat na stejné příspěvky.

Když budete dejme tomu na Facebooku prodávat nějakou značku piva, úplně si vystačíte se sportovním fanděním nebo opileckými historkami. Na LinkedIn však budou o vaší reklamě diskutovat marketéři a posuzovat ji z tohoto pohledu.


Jak své příspěvky na sociálních sítích zveřejňovat

Frekvencí a vhodným časem pro zveřejňování příspěvků vás nebudu zdržovat, těchto informací je na internetu dost a dost. Raději připomenu jednu důležitou věc: Plánujte. I když se zdá, že sítě spíš vybízejí ke sdílení momentálních nálad, postojů a aktuálních informací, to platí pro "obyčejné lidi". Podnikatel své příspěvky plánuje.

Existují na to (placené) aplikace, ale můžete si jednoduše udělat tabulky v excelu. Na Facebooku a Twitteru se dá přímo naplánovat zveřejnění příspěvků, další (nebo všechny) můžete obhospodařovat přes zmíněné aplikace.


Co tam dát a kde to vzít?

Co dávat na sítě a kde brát informace? V první řadě je to váš web, zejména blog. Pokud nemáte dostatečný počet nových příspěvků, můžete "recyklovat" starší a po nějaké době je znovu na sociálních sítích připomenout. Na Facebook můžete dávat krátké informace a minipříběhy a doplnit je obrázkem. Na Instagramu je obrázek nejdůležitější. LinkedIn umožňuje psát články přímo na síti.

Zvlášť upozorňuji na zmíněné minipříběhy a příběhy vůbec. Lidé od počátku věků milují příběhy. Jestliže je chcete oslovit a získat jejich pozornost, nezatěžujte je nudnými popisy a technickými parametry. Ani ne informacemi typu "Byli jsme tam a tam, bylo to skvělé". Vyprávějte příběhy.

A pokud chcete udržovat vysokou frekvenci zveřejňování, pak potřebujete přísun informací z médií. Ideálním nástrojem, dnes bohužel poněkud podceňovaným, je RSS. Já mám ve své čtečce aktuálně 55 relevantních zdrojů. Výhodou je, že podle titulků lehce a rychle přehlédnu, co se děje a co se mi hodí pro sociální sítě.


Důležitá je osobní aktivita

Mnozí podnikatelé říkají: "Tohle všechno dělám, ale přesto se nic neděje, mám jen pár sledujících a shlédnutí. Mně to prostě nefunguje!" Ve skutečnosti zatím dělají jen polovinu potřebné práce. Tou druhou polovinou je komunikace, lajkování, sdílení a komentování. A to už si dopředu naplánovat, nebo to svěřit nějaké aplikaci, bohužel nemůžete. Já vás ostatně varoval, že úspěch není zadarmo.

Takže je potřeba být aktivní všude tam, kde se nacházejí vaši zákazníci, a zviditelnit se tak. Nemůžete ovšem říkat cokoliv. Pokud budete v komentářích "prodávat", dávat odkazy na své prodejní stránky atd., tak vás zanedlouho ze všech skupin vyženou. Projevujte zde tedy raději svoji odbornou zdatnost a přehled v oboru. Lidé se pak o vás a následně o vaše produkty začnou zajímat i bez toho, že byste jim je pořád strkali pod nos.

Dalším tématem, kterému byste se měli vyhýbat, je politika a podobné záležitosti. Hostinský Palivec ve Švejkovi říká: "Host jako host, třebas Turek. Pro nás živnostníky neplatí žádná politika." Budete-li na sociálních sítích vyjadřovat své názory, vždycky někoho potěšíte a jiného naštvete. A zákon schválnosti tomu chce, že mezi potenciálními zákazníky bude pokaždé víc těch naštvaných.

A ještě jeden tip. Tam, kde je to možné, využívejte vyšší stupeň lajku (třeba na Facebooku je to "super", na LikedIn "skvělé"). Jednak tím vystoupíte nad dav, jednak vás ti poctění budou milovat.

Můj extra tip Jak si ale to všechno srovnat s varováním, že trávíme na sociálních sítích příliš mnoho času? Pokud je budete chápat čistě jako podnikatelský nástroj, a vyhnete se kočičkám, očkováním a politickým hádkám, tak ho mnoho neztratíte. Stejně byste ho museli na marketing věnovat. Takže důležité je vědět, jak ho správně a užitečně využít. Rád vás v tom podpořím. Jde totiž o marketing s nízkými náklady.

 

Proč odebírat newslettery Intuitivního marketingu

 
Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat dobré podnikání a marketing, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.

Informace o nakládání s osobními daty zde