Jak si zákazníci vytvořili Pardála

 

Dvě důležité zásady současného marketingu říkají: zapojte zákazníka a přimějte lidi, aby o vás mluvili. Někteří marketéři tyto požadavky na úspěšný moderní marketing znají, většinou jsou však jejich pokusy nanicovaté a polovičaté. Důvodem jsou obavy ze ztráty kontroly a moci vůbec.

 
Jak si zákazníci vytvořili Pardála

Intuitivní podnikatelé se nebojí pustit zákazníky k rozhodování o produktu. Jak vidíte, vyplatí se to.

 
Připouští se tedy, že zákazník může být poradcem, ale určitě nesmí mít poslední slovo. Zrovna tak je možno použít šíření informací na veřejnosti a osobní doporučení, ale musí mít přece nějakou kontrolu, aby se nezvrtlo. A v jednom se pak většina marketérů shodne: Má-li se o produktu mluvit, pak to může zařídit jedině skvělá reklama.


Budvar měl odvahu přijít s něčím novým

Najdou se však i firmy a marketéři, kteří se nebojí. Výsledkem je pak obvykle
zápis do pomyslné knihy zlatých marketingových zkušeností. Jedním z takových odvážlivců je i Budějovický Budvar.

"Výsledné hlasování pro konečnou chuť i název Pardál bylo zcela demokratické - co si pivaři vybrali, to také je."

Když jihočeský pivovar přišel s nápadem vytvořit novou značku piva pro široký segment konzumentů, měl před sebou těžký úkol. Bylo zřejmé, že přijde-li na trh se značkou, která bude konkurovat zavedeným standardním pivům (například Gambrinus), a použije-li k tomu standardních postupů, bude to velmi nákladné a výsledek přitom nejistý. Proto zvolil jiný přístup: zapojili zákazníky do tvorby značky a využili toho při následné propagaci.

Největším vaším ambasadorem je spokojený a věrný zákazník. A když ho navíc zapojíte, nebudete mít nadšenějšího propagátora. Škoda je, že se to využívá tak zřídka. Zamyslete se proto, jak své zákazníky zapojit. Mám pro vás ideu, jak zvětšit svůj úspěch: Proberte tento článek se svými přáteli, kolegyněmi a kolegy, zákazníky. Více o sdílení myšlenek zde.


Pardála si udělali konzumenti

Zástupci Budvaru objeli hospody v jižních Čechách a vybrali více jak tři stovky zástupců "národa pivařů", kteří byli následně pozváni na degustace, spojené se zábavným programem. Nikdo z pivovaru neměl právo veta, a tak výsledné hlasování pro konečnou chuť i název Pardál bylo zcela demokratické - co si pivaři vybrali, to také je.

Jak se to promítlo do reklamy? Máte-li po ruce tři stovky tvůrců nového produktu, na nějž jsou náležitě pyšní, máte současně k dispozici skupinu nadšených a neúnavných šiřitelů zvěsti o značce a okolnostech jejího vzniku. Nedokáži si představit účinnější reklamu, která je současně téměř zadarmo - mnozí "autoři" se zdarma zúčastňují propagačních akcí pivovaru.

 

Podrobné informace o pivu Pardál včetně zajímavého spotu "Jak jsme si vytvořili Pardála" najdete zde.


Jak zapojit zákazníky a dosáhnout marketingového úspěchu:

  • najděte si příležitost, kdy můžete zákazníky zapojit, například přípravu nového produktu, rekonstrukci prodejny apod.
  • vyberte zákazníky, kteří mají vliv na ostatní a široké sociální vazby
  • nastavte pravidla zapojení, aby pak nedošlo ke sporům


Inspirace pro vás:

Jestliže budou mít zákazníci pocit, že se o váš produkt nebo značku i jen trochu zasloužili (třeba že jste udělali úpravu podle jejich návrhu), budou je nadšeně propagovat, protože se tak mohou sami pochlubit. A vy na tom vyděláte. Úspěšný podnikatel tedy hledá způsoby, jak zákazníky zapojit.
Ukážu vám, jak na to »

 

Poraďte se se mnou

 
Využijte mých zkušeností, nasbíraných za 30 let praxe. První hodinu máte zdarma.

Informace o nakládání s osobními daty zde