Jak vám funguje reklama?

Jak vám funguje reklama?Odpověď na otázku v titulku není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát. Ne každý si totiž pod slovem "funguje" představí to samé. Na to, co má reklama vlastně zajistit a přinést, existují různé názory. Podle mě je jejím cílem, ať už ji pojmeme jakkoliv, prodat. Bez prodeje nejsou peníze a bez vyhlídky na peníze nemá smysl dělat (a platit) reklamu. Jestliže tedy někdo říká, že jeho cílem je vstoupit do povědomí zákazníků, měl by také vysvětlit, jak to povědomí zpeněží. Posilovat znalost značky není nic proti ničemu, ale proč hned při té příležitosti také zákazníkovi neprodat?

Spousty malých podnikatelů například inzerují na Googlu nebo na Facebooku z jediného důvodu, totiž aby přivedly na své stránky více zákazníků. Jenže co pak s nimi? Nají se z dobré návštěvnosti? Ne, je potřeba prodat. A to už berou jaksi samozřejmě. Jenže rovnice přijdou=koupí neplatí. Když, nalákáni krásnou reklamou, vstoupíte do restaurace a zjistíte, že tam mají tmu, špinavé ubrusy a ve vzduchu se vznáší pach spáleniny, zůstanete tam na oběd? Řekl bych, že ne.

"I laciná reklama může být nepříjemně drahá, pokud nic nepřináší"

Podobné to někdy bývá v affiliate programech ( viz také článek Jak uspět v affiliate marketingu). Podnikatelé platí provize (vlastně to ani nejsou provize, ale poplatky) za přivedení návštěvníka na stránku. Občas se stává, že ta stránka je natolik příšerná, že takový potenciální zákazník se otočí na podpatku a jde jinam. Reklama by tedy měla být až na konci, kdy je co propagovat, ne na začátku.


Obejdete se bez reklamy?

Nechci tím samozřejmě říci, že reklama není třeba. Známá je historka o Coca-Cole, která se prý po pokusu snížit reklamní aktivity rychle k původní intenzitě vrátila (nepodařilo se mi zjistit, je-li to vůbec pravda, nebo jde jen o jeden z moderních marketingových mýtů). Můžete klidně udělat to samé, zvláště pokud chcete šetřit. Když se nestane nic a žádný propad nenastane, je zřejmé, že tato reklama nic nepřináší a můžete se jí s lehkým srdcem vzdát.

Lze ovšem namítnout, že propagace může mít také dlouhodobější účinek, takže jejím omezením vylijete vaničku i s dítětem. A že bez reklamy být snad ani nelze. Plně s těmito argumenty souhlasím. Nejde o to zcela skončit s propagací, protože váš billboard se ukázal jako neúčinný. Měl by to být pouze podnět k hledání jiných forem. Jestliže vám tedy televizní spot, inzerát v časopise nebo plakát u silnice nic nedává, zaměřte se jinam. Posilujte aktivity na internetu, angažujte se v regionálních měřítcích, hledejte zcela nové způsoby ( více se dočtete v knize Intuitivní marketing pro 21. století).

žárovkaAni triky, ani nezájem o zákazníky, jak to dělají řetězce. Rád se s vámi podělím o lepší způsob, jak prosperovat v maloobchodě i dalších oborech podnikání a být lepší než oni. Program PARTNER PLUS vznikl právě proto, aby vás zbavili starostí o budoucnost. Přidejte se


Baťa: Reklama má vychovávat

Dříve reklama sloužila jako zdroj informací. Neměli jsme internet. Proto dnes nemá cenu zdůrazňovat její informační složku. Pokud tedy ovšem vnímáme reklamu jen v podobě, která se tak nazývá. Jenže také můžeme říci, že propagací je všechno, co v podnikání děláme. Hodně se například mluví o obsahovém marketingu a podnikatelům se doporučují blogy. Na první pohled mají s reklamou málo společného, ale ve skutečnosti je to velmi dobrá propagace. Jen je zase potřeba myslet na to, že blog tu není pro vaši zábavu, ale má za úkol (i když nepřímo) vydělávat peníze.

Podle Bati měla ale reklama ještě jeden úkol, totiž vychovávat. My to neradi slyšíme, protože máme pocit, že to omezuje svobodu zákazníka a dělá to z nás otravné mentory. Vůbec ne, pokud to pojmeme správně. Realitou totiž je, že zákazníci mají k dispozici hromadu informací, ale většinou si s nimi nevědí rady. Potřebují nějaké vodítko, podložené autoritou. Proto se o dietní jídelníčky na celý týden zajímají více, než o prostý popis fungování té které diety. Samozřejmě, že do inzerátu takové poučení nevměstnáte, ale dokáže to naopak zmíněný blog.

Už téměř 3.000 obchodníků v ČR používá věrnostní program Cashback World, ale ne každý ho má se všemi výhodami v balíčku programu PARTNER PLUS. Vy ho můžete mít komplet s veškerou podporou, kterou v programu nabízíme. Přesvědčte se, že se to vyplatí.


Emoce v reklamě

Hodně se mluví o tom, že reklama by měla být hlavně založená na emocích. Jenže když se podíváte na to, co nás denně bombarduje, tak zase tak moc emocí neuvidíte. Humorné reklamy ve skutečnosti nepůsobí na emoce, ale na šedou kůru mozkovou. Všechny ty dvojsmysly, které se dnes používají k upoutání pozornosti, mají blíž ke křížovce než k emoční reakci. Jestliže tedy chcete zaujmout, zaměřte se na podstatu. Umělecké hodnocení není tak důležité, jako váš výdělek ( také v článku Jak vám instinkty v marketingu zvýší účinnost reklamy).

Vždy se tedy ptejte, jestli ty emoce nevyvoláváte samoúčelně. Jestli zadarmo nebavíte obecenstvo, které pak s úsměvem nakoupí jinde. Může se zdát, že v dnešní době, kdy se na zákazníky valí reklama ze všech stran, je potřeba působení emocí ještě zintenzivnit. Proč ne, ale musí s něčím souviset. Největší emoce by měla vyvolávat koupě vašeho produktu (jak to třeba dobře umí firma Apple).


Reklama, která funguje, nemusí být drahá

Reklama, kterou nahradíte tu původní, vůbec nemusí být drahá, a to jak z pohledu efektivity, tak i z hlediska absolutních nákladů. Jiný obsah inzerátu cenu nijak podstatně nezvýší, ale přinese-li desetinásobné zvýšení zájmu, významně poklesne cena na získání jednoho zákazníka. Použijete-li místo spotu v rozhlase zajímavý obsah vašich internetových stránek spojený s newsletterem, pravděpodobně vám ještě hodně peněz zbude.

Ale na druhé straně je potřeba mít na paměti, že i laciná reklama může být nepříjemně drahá, pokud nic nepřináší.  Více se dozvíte i v programu PARTNER PLUS

Papatujme si tedy, že pro účinnost reklamy není nejdůležitější, jaká je. Nejdříve je potřeba mít jasno o svých produktech, strategii a jedinečném přínosu pro zákazníka. To pak můžeme úspěšně propagovat.

  Komentáře: Jakou používáte reklamu?

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.