Je vaše podnikání sexy?

 

Často jsem jezdil kolem jednoho rychlého občerstvení na okraji města. Dříve tam prodávali čerpadla, a buď se změnil majitel, nebo se ten stávající rozhodl, že otevřít bufet bude lepší byznys. Podle prázdného parkoviště jsem měl ale pocit, že mu tahle sázka nevychází. Kdyby u silnice nestály poutače zvoucí na kávu a čočkovou polévku, asi bych si myslel, že už to dávno vzdal a přemýšlí dejme tomu o prodeji náhradních dílů na motorky nebo pracovních oděvů. Musí to ale tak být? O přitažlivost musí usilovat také podnikatelé.

 

Chcete-li získat peníze zákazníků, musíte nejdříve přitáhnout jejich srdce.

 
Přemýšlel jsem, že se u bufetu jednou zastavím a dám jeho majiteli několik rad. Jenže skončil dřív, než začal řádit covid.

Můj citát o úspěchu:
"Firmy bez přitažlivosti nepřitáhnou ani neudrží zákazníky."


Marketingové rady

Jaká by byla ta první? Z hlediska řidiče mám o ní zcela jasno. Vjezd na parkoviště je v blízkosti frekventované křižovatky a na první pohled ho nerozeznáte. Žádný automobilista si nedovolí zastavit v koloně a zkoumat, kudy se tam dostane. Už to jaksi vylučuje, aby poslechl výzvu na stojánku před prodejnou: "Zastavte se u nás!" Stačí tedy výrazně označit vjezd. A přidal bych ještě nějaká zaparkované auto, protože lidé neradi chodí tam, kde viditelně nikdo jiný není.

To se však jedná jen o malé technické opatření. Podstata a klíč k úspěchu je někde jinde. A to co si teď přečtete, neplatí jen pro konkrétní bufet, ani jen pro všechny bufety a restaurace. Jde o princip společný všem firmám, které se chtějí vymanit z průměru a dosáhnout úspěchu.

Nabízet kolemjedoucím automobilistům kávu a čočkovou polévku je totéž, jako věřit na zázraky. V tom případě totiž očekáváte, že zrovna kolem vás pojede spousta lidí, kteří se mohou utlouct po čočce, nebo jim padá hlava na volant a nutně potřebují doplnit dávku kofeinu. Kolik jich asi je ve skutečnosti? A proč se nezastaví ostatní? Protože nemají žádný pádný důvod, aby si dali kávu v šedivé krychli, která nic zvláštního neslibuje, ničím zvláštním se nevyznačuje a ke všemu má utajený vjezd na parkoviště.

Aby bylo jasno, nejde jen o samotný vzhled. Jde o individualitu. Když budete nabízet kávu z podhůří Kilimandžára, sklízenou cvičenými opicemi, nebo si ji budete sami pražit, ochucovat či nějak speciálně vařit - a dáte to všem na vědomí - pak si řidiči třeba i pár kilometrů zajedou, aby si ji dali přímo u vás. Když totéž uděláte s čočkovou polévkou, budou k vám jezdit na ni. Nemusíte mít všechno, co nabízíte, na špičkové úrovni. Stačí jedna věc a to ostatní může být dejme tomu lepší standard.

Ale zase nejde jen o produkt. Když se mě občas někdo zeptá, jakou má dělat reklamu, odpovídám mu trochu nesmyslně: "Nedělejte ji." Skutečně, nedělejte reklamu, dělejte marketing. Nestarejte se teď o definice, pro naše účely si hlavně zapamatujte, že reklama je něco jako karnevalový kostým, který večer sundáte. Kdežto marketing je - nebo by měl být - přímo vámi. Obávám se, že to asi není ještě moc srozumitelné, takže vám to ukáži na příkladu. Setkali jste se v běžném životě, že by si ženy nadšeně doporučovaly prášky na praní nebo šampony? Aby se lidé na zastávce dělili o své zkušenosti s tabletkami na bolení hlavy či kapkami proti rýmě? Asi moc ne, třebaže v reklamě to dělají pořád. V úspěšné firmě však mizí rozdíl mezi reklamou a skutečným životem.

Málo úspěšné kadeřnictví si může nechat vyrobit reklamní spot, ve kterém ho zákaznice nadšeně propagují. Asi se tím změní jen málo. Obrat ale nastane, když ho skutečné klientky začnou doporučovat svým známým. Jak toho dosáhnout? Obvykle tak, že nahlédnete za hranici svého podnikání. Začnete aktivně prodávat. Kadeřnictví může zvát své zákaznice, aby se i jen tak zastavily na kus řeči, když půjdou kolem. A vytvořit k tomu vhodné prostředí. Může provoz propojit s kavárnou nebo cukrárnou. Může dělat přehlídky účesů… Důležité je, aby nebylo jen okrajovým prvkem v životě zákazníků, pouhou službou. Když toho života obsadí více, stane se úspěšnějším.

Většina podnikatelů bohužel na otázku "Proč by měl zákazník jít právě k nám?" odpovídá "tvrdými" argumenty: cena, kvalita, sortiment. A pevně věří, že tomu tak je, ačkoliv je nejen výzkumy, ale i pozorování skutečného chování zákazníků přesvědčují o opaku. Vzpomeňte si na svoji první (nebo i další) lásku. Řešili jste v té době, jestli vaše milovaná umí hospodařit a uvařit svíčkovou? Zajímalo vás, jakou má váš miláček před sebou kariéru? Kdepak, nad rozumnými argumenty vyhrávaly pěkné oči a romantický úsměv na rtech.

Je to jako v seznamování. Můžete být výkonní, spolehliví a ryzího charakteru, ale když budete jako šedá myš, nikdo si vás nevšimne. U myší je to přednost, v podnikání nedostatek. Buďte originální, buďte vidět. Intuitivní marketing vám v tom pomůže. Mám pro vás ideu, jak zvětšit svůj úspěch: Proberte tento článek se svými přáteli, kolegyněmi a kolegy, zákazníky. Více o sdílení myšlenek zde.


Zákazník musí být přitahován

Zákazník tedy samozřejmě ocení, že máte dobré produkty za dobrou cenu. Ale to až pak, až si zvykne k vám opakovaně chodit. Nejdříve však musíte získat jeho náklonnost.

Když vám povím, že firma by měla být sexy, asi vám před očima vyvstane obrázek nočního baru a vztahu na jednu noc. Řekněme tedy raději, že by měla být přitažlivá. To snad už zní mnoha lidem lépe. Osobnost (podnikatele či firmy) se stejně jako u ostatních lidí navenek projevuje šarmem. Jenže zatímco ti ostatní mohou být bručouni, nudní patroni nebo hádavé pavlačové drbny, v podnikání si to nemůžete dovolit. Tady musíte být šarmantní a nesmíte nudit.

Smutnou skutečností je, že nejméně 80% tuzemských malých a středních firem nemá nejmenší sex-appeal, tedy přitažlivost. Zakládají si na tom, že umí vyrobit, že mají dobré ceny, že uvaří dobré jídlo, rychle vás obslouží a tak dále. Jenže to také znamená, že nemají žádné nástroje, jak účinně přitáhnout nové zákazníky a udržet si věrnost dřívějších. Protože to je velmi důležité, zopakujme si to ještě jednou: Firmy bez přitažlivosti nepřitáhnou ani neudrží zákazníky.

Proč? Protože zákazníkovi je v podstatě jedno, ke komu půjde, když jsou všichni stejní. Rovnoměrně se rozptýlí mezi všechny dodavatele a nikdo z nich nedokáže tuto situaci nějak významně zvrátit ve svůj prospěch. Co se však stane, když se objeví někdo se sex-appealem? Zákonitě k sobě přitáhne většinu.


Jak se dělá přitažlivost

Jak se tedy buduje přitažlivost? V první řadě hledejte odpověď na otázku, kdo jste. Na světě neexistuje vaše osobní kopie, a když přátelé uslyší vaše jméno, vědí přesně, o koho jde. Vybaví si váš vzhled a emoce, které k vám cítí. Jste originál se vším všudy. To samé by mělo platit pro firmu. Jednou věcí je, jak jste zapsáni v obchodním nebo živnostenském rejstříku, druhou pak, jak vás vnímají zákazníci. Na tom postavte svůj marketing ( Sáhněte si zdarma: Viz také e-book Od poslání ke strategii)

Za druhé je důležité nárokovat si více místa v životě zákazníků. Ne násilím a ne proti jejich vůli. Ale tak, aby od vás jen nenakupovali. Způsobů, jak to uděláte, může být mnoho. Viz příklad s kadeřnictvím. A hlavně je důležitá komunikace. Podstatné je, abyste byli aktivní, pohybliví, nenudili. Kde panuje nehybnost a nic neděje, tam lidé ani nejdou, ani zde nezůstanou.

A za třetí toto všechno dělejte naplno. Nemůžete být osobností na 50 %. Nemůžete být ve vztahu ke svým bližním vypočítaví a čekat, že se jim to bude líbit. Intuitivní marketing je založen na upřímnosti a to je důležité. Podnikáte-li s vášní a upřímnou snahu dát lidem co nejvíce, pak nebudete mít ani problém vybudovat si přitažlivost a firemní sex-appeal.


Co udělat pro to, aby vaše podnikání bylo sexy:

  • zaujměte zákazníky originalitou a odlišností od konkurence
  • vzbuzujte v nich pozitivní emoce a touhy
  • nápaditě s nimi komunikujte naživo i online


Inspirace pro vás:

Co dělají ženy, aby byly atraktivní? Natáhnou na sebe vytahané tričko, které už nosí pět let? Některé možná ano, ale těch si nikdo nevšimne. Ty, které chtějí, aby byly vidět a muži je obletovali, věnují úpravě svého zevnějšku spoustu práce (a také to není zadarmo). Podobný princip platí i v podnikání.
Sexy firma má hojnost věrných zákazníků »

 

Poraďte se se mnou

 
Využijte mých zkušeností, nasbíraných za 30 let praxe. První hodinu máte zdarma.

Informace o nakládání s osobními daty zde