Zaručený způsob, jak snadno získat věrné zákazníky

 

Jak posílit věrnost zákazníků? Změňte komunikaci s nimi. Jak oslovit koncové zákazníky, tedy B2C sektor? Otázkou, jak dosáhnout, aby nakoupili, se zde zabývat nebudu. Je to příliš široké téma a podrobně o něm píši v knihách Jak zvládnout maloobchod nebo Intuitivní marketing prodává. Podívejme se však na druhou stranu mince, a tím je zákazníkova věrnost.

 
Jistá cesta, jak získat věrné zákazníky
 
Velké firmy spoléhají na takzvanou "zkušenost se značkou", což není nic jiného, než víra, že zábavnou reklamou dokáží zákazníky přimět, aby jim byli věrní. Tak to ale nefunguje a když, tak krátkodobě.

Jinak už jim zbývá jen uplácení. To jsou všechny ty klubové slevy a výhody. Ve skutečnosti zákazník více dává, než dostává. Klubové karty (respektive nákup s nimi) jsou zdrojem cenných informací. Například řetězec Tesco se netají tím, že na jejich prodeji dobře vydělává.

"Chcete-li vytvořit klub svých věrných zákazníků, měli byste na něj pohlížet trochu jinak, než jen jako na primární zdroj zisků."

Při zkoumání charakteru současných zákaznických klubů se ukazuje zajímavá analogie s webem 1.0. Stejně jako první generace internetových stránek jsou současné věrnostní programy statické, neumožňují jinou odezvu než koupi, nejsou komunikační platformou a neumožňují diskusi. Zkrátka diktát dodavatele.


Jak na věrného zákazníka

Toto srovnání nám také napovídá, jak by měla vypadat nová generace klubů: jako web 2.0. Měla by tedy být především založena na komunitním pojetí, umožňovat interakce a oboustrannou komunikaci nejen mezi zákazníkem a dodavatele, ale i mezi členy klubu navzájem. Klienti by měli mít možnost programy modifikovat, a to nejlépe přímo. Ideálně tak, že - stejně jako u webu 2.0 - za ně převezmou větší část odpovědnosti. Příkladem může být například Wikipedie.

Chcete-li tedy - a měli byste - vytvořit klub svých věrných zákazníků, měli byste na něj pohlížet trochu jinak, než jen jako na primární zdroj zisků. Pak se totiž nedokážete vzdát větší části kontroly nad ním ve prospěch zákazníků a ponechat si jen základní dohled.

Komunitní charakter vychází z ideje. Tou může samozřejmě být i snaha získat slevu, ale dobře víte, že taková myšlenka neposkytne příliš pevné základy. Ideje jsou obvykle o pár stupňů výše. Vyrábíte-li tedy například zdravé potraviny, neshromažďujte příznivce vašich konkrétních výrobků, ale vyznavače zdravého způsobu života.

Vytvořte komunikační platformu, či lépe platformy. Vedle dnes oblíbených internetových podob by se nemělo zapomínat na živé setkávání, které má stále nezastupitelnou roli. To může mít jako podobu klubových setkávání, tak různých akcí (od odborných po společenské) pro členy.

Využijte členů klubu jako partnerů pro další rozvoj. Přestaňte se domnívat, že lepší produkt nebo způsob prodeje můžete vymyslet jen vy. Budějovický Budvar nechal své zákazníky, aby si vytvořili vlastní pivo Pardál, od ladění chuti až po výběr názvu. A vznikl plnohodnotný a konkurenceschopný produkt.


Spokojení zákazníci vám dělají reklamu

Co je v tomto případě důležité a zvlášť cenné: zapojení zákazníci chápou svoji účast jako poctu a výrobku pak dělají ochotně a zcela zdarma reklamu. A to ještě tím nejúčinnějším způsobem, jímž je osobní doporučení. Tenhle způsob propagace v intuitivním marketingu milujeme.

Rozdíl mezi malou a velkou firmou je v tomto případě v míře "intimnosti". Nadnárodní společnosti dokáží uspořádat monstrakce na stadionech. Vy byste měli jít cestou osobních setkávání, při nichž se lidé navzájem znají. V tom je vaše síla - přetvářet vztahy se zákazníky tak, aby se v nich cítili jako doma.

Tento článek je ukázkou z bezplatné e-knihy Tajemství Davidova praku.

Můj extra tip Velké firmy se snaží udržet zákazníky výhodami a slevami. Intuitivní podnikatelé péčí a vztahy. Výhody a slevy dávají všichni a navíc jsou skoro stejné. Ale péče a vztahy se mohou lišit podnikatel od podnikatele. A v intuitivním marketingu je důležité, abychom se dokázali odlišit. Pak můžete podnikat s nízkými náklady.

 

Proč odebírat newslettery Intuitivního marketingu

 
Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat dobré podnikání a marketing, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.

Informace o nakládání s osobními daty zde