Jak být v podnikání na čele

Když jste pátí v řaděJohn se vznášel v sedmém nebi. Cizinec, který měl odpoledne přednášku v sále místního hotelu, mu po ní prodal za sto dolarů návod, jak získat nejkrásnější dívku ve městě. Stačí se zpaměti naučit, co napsal na lístek, a zítra touto dobou už bude sedět vedle Sally v místním drugstoru. O dvacet čtyři hodin později však bylo všechno jinak. John lepil náplasti na hojné škrábance, které mu Sally způsobila, když ho tloukla darovanou kyticí růží po hlavě. Netušil totiž, že cizinec prodal návody i dalším zájemcům a on měl tu smůlu, že se toho dne dostal na řadu až jako pátý. Důvtipnější čtenáři už jistě začínají tušit, co má tento příběh společného s marketingem.

Projdete-li se po internetu, narazíte na spoustu "cizinců", nabízejících zaručené návody, jak získat srdce zákazníka. Dosud jste možná ani netušili, že i nepatrné odchylky od dokonalého vzhledu a obsahu webu či newsletteru mohou způsobit katastrofu a naprostý nezájem zákazníků. Naštěstí jsou zde věci znalí lidé a ti přispěchali s detailně propracovanými návody, stačí je jen zkopírovat. Samozřejmě ne zadarmo. Úspěch je však jistý.

"Nemáte-li co říci, je úplně jedno, jak to nic vyjádříte."


Když nemáte zákazníkům co říci

Byl by, kdyby ve stejné chvíli nekupovaly zaručené postupy řady vašich konkurentů i nekonkurentů. Zákazník vám snad neotluče zboží o hlavu, ale "odmění" vás naprostým nezájem a možná i pohrdáním. Co byste ostatně dělali vy, kdybyste pětkrát denně dostali skoro stejný newsletter, pokaždé ovšem od někoho jiného? Kdybyste si nebyli jisti, na čí internetové stránce vlastně jste, protože všechny vypadají stejně? Nakoupili všude a šli to oslavit?

Všechny ty návody se soustředí na formu, ale nemáte-li co říci, je úplně jedno, jak to nic vyjádříte. Kdybyste ke svým klientům promlouvali čínsky, vyjde to nastejno. Položte si tedy raději otázku, co vlastně chcete komunikovat. Že jste jedním z mnoha prodejců mobilních telefonů, ale zákazníci by stejně měli jít k vám, protože máte dobré ceny? Ti ostatní tedy mají špatné? Že děláte instalatérské práce kvalitně? Konkurence snad zabudovává děravé trubky? Že připravíte dobré webové stránky? Ty tisíce dalších podnikatelů dělají špatné? ( viz také článek Úspěch má ten, kdo se dokáže odlišit).


Jste originální?

Dokážete odpovědět na otázku, v čem jste originální? Ale skutečně jedineční, ne co si honem vymyslíte, abyste něco měli. Raději se tedy ani nepokoušejte vydávat za přednost, že jste vstřícní k zákazníkům, máte dobré ceny, kvalitní produkty, že poradíte s výběrem - další banality si hravě doplníte sami, stačí si projít pár podnikatelských webů.

Originalitou ovšem není ani reklamní výstřednost. Ta totiž může krátkodobě zaujmout, ale očarování rychle opadne. Jestliže zákazník za originální fasádou najde jen latě, protože jde o kulisu, nemá důvod se s vámi zdržovat. Je přece spousta jiných firem, které jsou sexy i bez schválností a především k tomu člověk dostane i nějakou pořádnou hodnotu. Jak dlouho si vy pamatujete výstřední reklamu?

Kdy jste skutečně originální:

  • když váš produkt nebo část vašeho zboží zákazník jinde za stejných podmínek nekoupí
  • když si zákazníci při vyslovení vaší značky nebo jména firmy okamžitě vybaví, co je pro vás charakteristické
  • když nemáte konkurenci, nebo jen velmi mírnou (vzdálenou, nabízející jiné podmínky apod.)

Dobrý marketing tedy navazuje na jedinečný produkt. Pokud ho nemáte, protože vyrábíte nebo prodáváte běžné zboží, je vaším produktem způsob prodeje a péče o zákazníka. Naprosto tuctovým produktem je většina e-booků "infopodnikatelů", i když oni samozřejmě tvrdí opak. Když k tomu přidáte automatizovaný prodej spojený s automatizovaným zasíláním e-mailů, máte pěkný příklad, jak se dobrý marketing nedělá.

Pojistěte si poloviční slevu na PARTNER PLUS! Pořiďte si nejlevnější variantu LIGHT, která je do 30. 9. zcela zdarma, a ta vám umožní čerpat naše služby a kdykoliv přejít na vyšší úroveň programu jen za poloviční cenu. Pojistěte si svoji slevu, ať vám neuteče.


Dobrý marketér nejde s davem

Být originální v marketingu, to znamená nejít s davem. Jestliže tedy uslyšíte nebo si přečtete, že "tak se to dnes nedělá", nebo "to je zastaralé", měli byste zbystřit. Realita je totiž taková, že v marketingu se často honíme za novým a necháváme zapadnout fungující nástroje a postupy. Můžete pak objevit zapomenutý zlatý důl ( přicházet na nové originální nápady vás naučí e-book Výtah k úspěchu).

Bylo by například zajímavé zjistit, kdo jako první přišel s nápadem udělat ze stanic metra nebo z nádraží obchodní centra. Jedním z raných odvážlivců byl jistě pařížský dopravní podnik RATP. Dnes už si zvykáme na to, že při čekání na vlak můžeme nakoupit nebo si alespoň prohlédnout výlohy. Naposledy bylo něco podobného možné v době, kdy dostavníky vyjížděly z náměstí. Od té doby se považovalo za správné nemíchat cestující a zájemce o nákup.

Nebo si připomeňme vznik řetězce Starbucks Coffee. V době, kdy tón udávaly sterilní prefabrikované fastfoody, byl jeho zakladatel Howard Schultz unesen italskými kavárnami a rozhodl se jejich atmosféru přenést i do Spojených států. Tehdy to vypadalo, že jde o čin ryze sentimentální, bez nároku na úspěch.


Buďte v podnikání na čele

Vaše podnikání zřejmě zatím nedosahuje podobných velikostí, ale co není, může být. Důležité je vyhnout se "osvědčeným" šablonám. Jakmile splynete s davem, žádná velká budoucnost vás nečeká. Mimo něj ano -  jako ve Škole milionářů.

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.