Marketing potřebuje ducha, jinak nefunguje

Marketing potřebuje duchaNa světě už žilo tolik úspěšných lidí, že se zdá, jako by stačilo si jen vzít z některého příklad. Prostě napodobit to, co už někdo dělal.Tak třeba se v životopisu Sóičira Hondy, zakladatele známé automobilky, dočtete, jak marně nabízel Toyotě zdokonalené pístní kroužky. Velká firma tohoto chudého studenta několikrát odmítla. "On je úplně jako já," zajásáte a honem čtete, jak to bylo dál. Jenže v dalším odstavci už tento nemajetný hoch staví továrnu, aby naplnil konečně získaný kontrakt.

Podobných příběhů najdete v knihách i na internetu stovky. Jistě, jako příklad vytrvalosti, nápaditosti nebo podnikatelské šikovnosti jsou užitečné a díkybohu za ně. Ale nejde o návody. Nikdo nemůže být novým Hondou, Jobsem, Gatesem nebo Baťou ( čtěte také v článku Co mají společného Tomáš Baťa a Steve Jobs?). Důležité tedy je vytěžit z příkladů podstatu.

"Všimněte si, že když duch chybí, je nahrazován buď šaškováním v reklamě, nebo čísly. Ani jedno z toho není příliš účinné."

Podobná situace je i v marketingu. Internet nabízí tolik návodů, až to svádí k představě, že je stačí dát dohromady a máte vyhráno. Představte si ovšem, že by vám někdo řekl: "Když budeš takto hýbat nohama, staneš se mistrem v maratonu." Opravdu? Techniky běhu, skoku do výšky i do dálky a dalších atletických disciplín jsou přece všeobecně známé. Proč je tedy vítěz vždy jen jeden a ne všichni najednou?


Proč mi marketing nefunguje?

Vsadím se, že si už hodně lidí položilo otázku: "Proč zrovna mně to nefunguje, když dělám všechno tak, jak se to dělat má?". Odpověď je přitom zřejmá. V marketingu také víme o všech pravidlech a technikách, ale zrovna jako ve sportu to nestačí. Navíc, pokud někoho napodobujete a dáte na zaručené rady, spíš si uškodíte, než pomůžete ( přečtěte si e-knihu 10 velkých chyb, kterých se v marketingu možná dopouštíte).

Předně jsou tu "akademické" postupy. Většina z nich vznikla v době, kdy jsme byli pevně přesvědčeni, že lidé se chovají racionálně a jejich reakce se dají vypočítat. Že tomu ještě dnes mnoho lidí věří, ukazuje nová móda nazvaná "big data". Většina těchto metod končí konstatováním, že lidé nějak něco dělají. Ale už vám neřeknou, jak to změnit.

Pak můžete také narazit na "já" postupy. Nějakému podnikateli se povedla kampaň, usoudí tedy, že jde o principiální záležitost a předá ji ostatním (většinou za nemalé peníze) jako zaručený návod ke zbohatnutí. Je jasné, že aby takový postup fungoval, museli byste do puntíku napodobit onoho úspěšného autora. Jenže kdo přijde druhý nebo třeba stý, už jen paběrkuje.

Marketing vyžaduje to, čemu Francouzi říkají l'esprit - tedy ducha. Osobnost a osobitost. Všimněte si, že když duch chybí, je nahrazován buď šaškováním v reklamě, nebo čísly. Ani jedno z toho není příliš účinné. Lépe řečeno, tak nějak to funguje, ale na vítězství se nedá pomýšlet. Můžete být rádi, když se dostanete do šedivého průměru.


Marketing s charismatem

Představte si ale marketing jako charismatického chlapíka, který na večírku baví celou společnost. Postavte tam místo něj robota, který po stisknutí tlačítka chraplavě odvypráví vtip, a můžete během půl hodinky za posledním hostem zavřít dveře a začít uklízet. Že nejste lidé, kteří oslňují charismatem? Není třeba. Charismatický může být váš marketing. Ale nezařídí to statistika přístupů na webu nebo focus group. Postará se o to osobní přístup ( také v článku Co udělat pro to, aby vás zákazníci doporučovali

Takový vztah k zákazníkům si ovšem zřejmě dokážete představit dejme tomu u dvaceti lidí, ale ne u dvou stovek nebo dvaceti tisíců klientů. Technicky přece není možné, abyste se jim všem osobně věnovali. Proto také mluvím o duchu. Jeho šíření neomezuje vzdálenost ani komunikace po internetu. Je to podobné, jako když se při telefonování usmíváte. Vidět vás není, ale ten druhý to neomylně pozná. A v marketingu, i když vás zákazníci nevidí, také cítí, že je tu něco, co vás odlišuje od ostatních a co je jim na vás sympatické.

žárovkaAktivní prodej je tím nejspolehlivějším způsobem, jak zvýšit tržby (v praxi se už podařilo i navýšení o 100 %). A funguje vždy a všude, ve všech oborech. Není to tak obtížné, jak by se mohlo zdát, protože aktivní prodej je pro tradičního obchodníka přirozeným prostředím, kde se cítíte jako ryba ve vodě. Přečtěte si o tom více


Kde vzít ducha

Zbývá zodpovědět otázku, jak tedy toho ducha do marketingu dostat. Dám vám jednoduchou radu: Dělejte ho na prvním místě ne kalkulačkou, ale srdcem. Nejprve si vytvořte vztah, pak na něm pracujte technickými nástroji. Možná vás taková rada příliš neuspokojuje a chtěli byste podrobnější návod. Ale přečtěte si znovu tento článek. Je právě o tom, že detailní rady vám k ničemu nejsou. Ty obecnější vás (snad) přimějí k zamyšlení.  Nebo si o detailnější řekněte v programu PARTNER PLUS.

  Komentáře: Podnikáte srdcem?

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.
 

Doporučuji ke stažení zdarma: