Marketing: Pozvěte zákazníky na své území

 

O Francouzích je známo, že se neradi učí cizí jazyky. Jejich řeč je přece skvělá a dokáže vyjádřit i jemné detaily, zvlášť pokud jde o jídlo. Jenže v cizině mají problém, nikdo jim nerozumí. Co to má společného s marketingem? Tam se také často snažíme mluvit na své zákazníky jazykem, který je jim cizí. Samozřejmě s tím, výsledkem, že pokrčí rameny a jdou jinam.

 
Intuitivní marketing: Pozvěte zákazníky na své území
 
To, že bychom měli vědět, kdo jsou naši zákazníci, není žádným výmyslem marketingových učebnic. Je to nutné, abychom se s nimi mohli domluvit. Pokud někdo tvrdí, že jeho zákazníky jsou všichni, dopadne stejně jako v tom biblickém příběhu o Babylonské věži. Nikdo mu nerozumí.


Když víte, proč to děláte

Základem úspěšného marketingu je - jak na to upozorňuje Simon Sinek - znalost svého PROČ ( přečtěte si knihu Začněte s PROČ). Proč podnikáme a děláme právě to, co děláme? Odpověď na tuto otázku je důležitá právě proto, že z ní potom vyplyne, i PRO KOHO to děláme. Tedy kdo je naší cílovou skupinou.

Počítače společnosti Apple byly určeny obyčejným zákazníkům. V průběhu času ji však předběhly jiné firmy jako IBM a Micorosoft, které nabízely širokou kompatibilitu. Obrat v úspěšnosti nastal až v okamžiku, kdy firma přišla s kampaní Think Different, kterou se neobracela ke všem, ale k rebelům a nonkonformistům. A ti se pak stali jejími nejlepšími zákazníky.

Jestliže své PROČ nedokážete objevit, jste komoditní firmou, která se od konkurence nijak zvlášť neliší, a musíte s ní tedy bojovat cenami. A to vždy znamená dosahovat malých zisků a balancovat na pokraji problémů. Navíc na tento argument část zákazníků neslyší. Bohatší lidé chtějí něco víc, než slevu. Chudí zase nechtějí poslouchat řeči o kvalitě.

E-book Od poslání ke strategii od Miloše Tomana


Rada intuitivního marketingu: Pozvěte zákazníky na své území

Firmy, které nemají svoji ideu, vycházejí do širokého okolí shánět zákazníky. Většinou s malým úspěchem. Asi jako kdyby Francouz oslovoval svým jazykem Němce. Možná se horko těžko domluví, ale žádná sláva to nebude. V takovém podnikání a obchodování se jen ztrácí čas a výsledek je velmi hubený. Jde to dělat jinak?

Pozvěte naopak zákazníky na své území. Když víte, čím je jedinečné a jaká idea na něm vládne, není to tak velký problém. Ty správně naladěné zákazníky budete přitahovat. Fanoušci Apple zaplatí bez mrknutí oka za počítač či mobil dvojnásobnou cenu. Kdo k Apple nic necítí, ten nad tím kroutí hlavou. Je zbytečné ho přesvědčovat, nebo mu nabízet slevy.

To není otázka emocí nebo lásky, jak se často tvrdí. Jde o životní styl. Krátkodobě můžeme zaujmout úžasnou a zábavnou reklamou (to jsou emoce), ale chceme-li mít dlouhodobě věrné zákazníky, potřebujeme rezonovat s jejich myšlením, hodnotami a způsobem života.

Jedinečné firmy a podnikatelé (na velikosti nezáleží) se tedy nemusí pachtit za zákazníky a snažit se jim přizpůsobit. Stačí jim, když dají srozumitelně najevo, kdo jsou a jakou ideou žijí. Ty správné zákazníky, kteří s nimi rezonují, si pak přitáhnou. A není potřeba se zaměřovat na dražší produkty. Můžete být třeba posedlí myšlenkou dát lidem co nejnižší ceny, aby si mohli dovolit to, co dříve ne.

JShrnuto: estliže tedy chcete mít kolem sebe tak nadšené zákazníky, jako má třeba Apple nebo Harley Davidson, najděte svoji jedinečnou ideu, svoje PROČ. To vám umožní mluvit jejich jazykem, a naopak se nezdržovat s těmi, kteří vám nerozumí. Pomohu vám s hledání:
chci vědět víc


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli:

Inspirace zdarma: