Marketing a prodej jdou ruku v ruce

Marketing a prodej jdou ruku v rucePrvního září nezačíná jenom rok školní, ale také, i když neoficiálně, rok podnikatelský. Po dvou měsících útlumu se dostáváme do plných obrátek. Máme pak, než přijdou Vánoce, jen něco málo přes tři měsíce na to, abychom v tomto roce ještě něco dokázali. Což kromě jiného znamená přijít s novými produkty, marketingovými postupy, zkrátka něco změnit. Podobně to v tuto dobu dělají televizní stanice. Buď proto, že výsledky zatím nebyly dobré, jinde z toho důvodu, aby se zákazník nezačal nudit.

Je zajímavé, že všechno to usilování o novost a změnu se obloukem vyhýbá prodeji. "Co chcete ještě na prodávání vylepšovat?" řekl mi jeden podnikatel. "Leda naučit obchodníky ještě líp mluvit." Vlastně jsem tento názor slýchal po celou dobu krize. Jen s tím rozdílem, že o učení nikdo raději nemluvil - muselo se šetřit. Ale i dnes, kdy se hospodářství vzpamatovává, nemá cenu vydávat peníze za školení prodejců, dokud si nejste jisti, že se nedá nic zlepšit na vašem systému prodeje. Jak jsem si všiml, většinou dá - a hodně. Stačí se rozhlédnout po internetu a hned vidím dvě velké skupiny, které se připravují o část výsledků ( čtěte také v knize Intuitivní marketing prodává).

"Nemá cenu vydávat peníze za školení prodejců, dokud si nejste jisti, že se nedá nic zlepšit na vašem systému prodeje."


Vztah k marketingu na internetu

Jedna se spoléhá jen na internet a je přesvědčena, že je zákazníci prostě musí milovat. Někde jsem četl, že 80% prodejů firemním zákazníkům je rozhodnuto už před prvním jednáním. Moje zkušenosti říkají něco jiného. Většina dodavatelů totiž na internetu neodhaluje ceny a nejdůležitější detaily. A na druhé straně nemohou znát všechny individuální potřeby zákazníků. Sázet tedy jen na webovou prezentaci a šetřit na osobních jednáních není dobrou cestou k úspěchu.

žárovkaJe to skutečná revoluce v podnikání. Otestujte si svoji prodejnu, služby, hospodu či hotel bez toho, aby vám někdo "chytrý" nahlížel přes rameno. Najděte, co se dá zlepšit, a zajistěte si reálné zvýšení tržeb. Nečekejte, až to udělá konkurence a opatřete si první samoobslužnou příručku zdarma.

Druhá skupina má přesně opačný postoj. Internet považují za v podstatě zbytečný a web mají jen proto, že to tak prý má být. Často jsou na něm "novinky" staré dva, tři roky, i více. Mám zrovna otevřený internetový magazín na stránkách jedné firmy. Poslední zpráva je z roku 2012. Tito podnikatelé si naopak říkají, že se svými zákazníky stejně vždy jednají z očí do očí, tak k čemu aktuální web? Zapomínají, že první informace dnes každý hledá na internetu. I když zákazníka osloví dopisem nebo po telefonu, stejně se půjde nejdříve podívat na jejich stránky. A tady se rozhodne, jestli bude mít o další kontakt vůbec zájem ( viz také článek E-marketing: Pravidlo pavučiny).


Marketing a prodej společně

Na prodeji se tedy dá zlepšovat hodně. Především ho směřovat ke komplexnímu pojetí, kdy je propojen s marketingem a využívá všech nástrojů. Velkým firmám možná vyhovuje, když jsou marketing a prodej pěkně odděleny (i když o tom pochybuji), ale menší podnikatelé si to nemohou dovolit. Nejen kvůli nákladnosti, ale především pro snížený účinek takového řešení. Intuitivní marketing využívá spojeného účinku všech sil, které můžete k zákazníkovi napřít.

  Komentáře: Spoléháte se jen na internet?

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.