Marketingový příběh není Pán prstenů

Marketingový příběh není Pán prstenůZ marketingových a propagačních materiálů by se mohlo zdát, že pomalu každá značka a firma má svůj originální marketingový příběh. Každou chvíli se někde můžete dočíst, že reklama "dokonale sděluje celý příběh značky". Můžeme tedy mluvit o nenadálé záplavě úžasných a zajímavých příběhů? Ale kdeže, je to jen vlna frází, za nimiž se neskrývá nic, než banalita.

Představte si, že byste dětem před spaním vyprávěli: Byl jednou jeden král, panoval dobře i špatně, někomu pomohl, jiného dal uvrhnout do hladomorny, vychoval nějaké děti a nakonec umřel. Asi by se nudou uzívaly, pokud by neusnuly už po první větě. Bohužel, přesně takové marketingové "příběhy" nám dnes s velkou slávou prezentují jak firmy, tak zejména jejich reklamní agentury. Skutečnost, že podnik něco vyrábí a prodává, přičemž si to někteří zákazníci koupí a jiní ne, je vydáván za něco zcela originálního, co musí oslovit kde koho.

"Marketingový příběh vůbec nemusí mít děj. Žádný Pán prstenů či Tři mušketýři nejsou třeba."


Marketingový příběh nesmí být banalita

Na záplavě marketingových příběhů má jistě svůj podíl Seth Godin, jenže ten ve své knize Všichni marketéři jsou lháři popsal skutečné a originální příběhy, nikoliv tuctové banality. Těžko pak srovnávat vyprávění o tom, jak výrobce nápojových sklenek přesvědčil své zákazníky, že z jeho výrobků chutná víno lépe (takže ti si za tím bezvýhradně stojí bez ohledu na objektivní testy) třeba s "příběhem" tuzemského vinařství, o němž se jen ví, že se tomuto oboru věnuje.


Marketingový příběh nemusí mít děj

Aby bylo jasno: marketingový příběh vůbec nemusí mít děj. Žádný Pán prstenů či Tři mušketýři nejsou třeba. Marketingový příběh je v podstatě informace, která překračuje to, co obvykle od takového sdělení očekáváme. Vysvětluje zákazníkovi, proč by měl být příznivcem vaší značky, aniž by pro to musel pracně hledat racionální důvody. Je veřejně známým tajemstvím, že lidé se z osmdesáti až devadesáti procent rozhodují na základě emocí. Lépe chutnající víno v jedné z mnoha stejných sklenek je z racionálního hlediska nesmysl, ale emoce to naprosto uspokojuje. A protože zákazníci ty "předražené" poháry nadšeně kupují, je zřejmé, jak si stojí chladná kalkulace v poměru k požitku a radosti.

Už téměř 3.000 obchodníků v ČR používá věrnostní program Cashback World, ale ne každý ho má se všemi výhodami v balíčku programu PARTNER PLUS. Vy ho můžete mít komplet s veškerou podporou, kterou v programu nabízíme. Přesvědčte se, že se to vyplatí.

Že jste tedy založili firmu a přes boje s konkurencí ji přivedli na docela dobrou pozici na trhu, nebude pravděpodobně žádného zákazníka zajímat. Pokud jste ale tohoto místa dosáhli coby David, bojující na život a na smrt s globálním Goliášem, už je to marketingový příběh, který může přitahovat pozornost ( doporučuji přečíst si e-book Tajemství Davidova praku aneb Jak uspět proti velké konkurenci). Je tedy zřejmé, co je pro tvorbu důležité: musíte naplnit nějakou potřebu zákazníků, vyplnit nějaké místo v jejich životě a přidat jim něco k němu. Musíte je svým příběhem obohatit. Pak ho budou rádi poslouchat, sdílet a šířit.

Zdůrazňuji, že lidi je třeba obohatit příběhem. Naprostá většina podnikatelů a marketérů žije v klamném přesvědčení, že zákazník je obohacen už samotným zakoupením jejich produktu, což je obvykle neopodstatněná pýcha. Vysavačů, aut i rohlíků jsou spousty a kupujeme je proto, že je potřebujeme, nikoliv abychom si udělali život zajímavější a krásnější.


Marketingový příběh má být osobní, ale ne sobecký

Druhou důležitou zásadou je, že marketingový příběh by měl být osobní, ale ne sobecký. Lidé mají rádi, když za firmou stojí konkrétní člověk se svým osobním příběhem.

Dlouho jsem například doporučoval pozornosti příběh Brašnářství Tlustý, jenže pak se ve firmě rozhádali, zakladatel odešel a je to už úplně jiný příběh.

Na druhé straně ale zákazníci chtějí, aby se ten příběh nějak týkali jich. Když podnikatelka sáhodlouze popisuje, jak byla na mateřské a vymyslela, že bude šít dejme tomu čepice, tak je to příběh, který si možná lidé rádi přečtou, ale o čepice zájem jevit nebudou. Protože autorka mohla stejně tak začít montovat traktory nebo pěstovat mrkev. Její příběh nemá s čepicemi a potřebami zákazníků mnoho společného.

Nespoléhejte se tedy na "příběhy značek", které byly vytvořeny stokrát opakovanou frází v naději, že tím získají na zajímavosti. Bezduché opakování termínů ještě z žádné značky hvězdu nevytvořilo. Ani na příběhy sice upřímné, ale bez vztahu k marketingu. Raději se inspirujte v knize Všichni marketéři jsou lháři a pusťte se do vymýšlení skutečného, originálního příběhu. Hodně štěstí.  A program PARTNER PLUS k tomu.

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.