Nechcete-li padnout, začněte se hýbat
V mnoha firmách panuje přesvědčení, že na lákání zákazníka je tu propagace. Dáme na Facebook reklamu a zakázky se nám jen pohrnou. Ale většinou se nic nestane.
Zásada intuitivního marketingu: Nepřekřikujte ostatní
To proto, že reklamy už je příliš. Když na trhu všichni hlasitě chválí své zboží, vznikne z toho takový hluk, že si zákazníci ucpou uši a peláší pryč. Chcete-li v tlačenici a jednolitém davu vyniknout, musíte to dělat jinak.
Už v 19. století obchodníci věděli, že je potřeba zaujmout pohybem. Proto do svých výloh dávali mechanické hračky. Výrobce cikorky například propagovali bojující rytíři.
Srovnejme si to se současnou situací, kdy se většina provozovatelů prodejen dokonce za svoji výlohu stydí a rychle ji zakrývá. Tu jednobarevnou fólií, tu obrázkem čerstvé zeleniny a ovoce. Já ovšem neznám nikoho, koho by taková "podívaná" přiměla k návštěvě prodejny. Chybí tu bezprostřední impuls.
Dobrá, možná mají všichni pocit, že v internetové době se výlohami nemusí zabývat. Vynahradí si to přece na webu nebo na sociálních sítích. Opravdu? Podívejte se, jaký pohyb, a zvláště originální pohyb, se tam nachází. Když byla na jaře covidová karanténa, všichni pořádali webináře a naživo vysílali. Denně se mi nabízelo tolik stejných akcí, až už jsem pozvánky ani nečetl.
Nebo si vezměte podcasty. Prý vstaly z mrtvých a těší se velké oblibě. Jenže v 99 % jde o rozhovory s osobnostmi i "osobnostmi". Jeden autor mi na námitku, že je to už nudné, udiveně řekl: "A co jiného by mělo být v podcastech?" ( více najdete v e-knize Co je vaším byznysem?).
Reklama to nevyřeší
Je zřejmé, že technologie ani formáty to neřeší. Jsou totiž až na konci. Chcete-li zaujmout pohybem, musíte se nejdříve hýbat sami. Nechovejte se jako kočka, která klidně leží a jen vlní ocasem, aby si koťata měla s čím hrát. Vy se musíte doopravdy hýbat, váš produkt se musí hýbat, všechno kolem něj se musí hýbat. Myslím to samozřejmě obrazně, ale o pohyb jde.
Pěkný příklad jsem našel v detektivce "Vražda potřebuje reklamu" Dorothy L. Sayersové. Pracovník reklamní agentury si stěžuje, že když jedna značka cigaret dává svým zákazníkům hodinky, druhá přijde se stojacími hodinami a třetí s věžními. A tak hlavní hrdina vymyslí pro jednu z těch firem kupóny, ze kterých si mohou zákazníci poskládat dovolenou. Připojují se prodejny, dopravci i hotely, vznikají kluby, kde si lidé kupóny vyměňují, ve speciální seznamce se dávají dohromady dvojice s kupóny v kapse… Zkrátka vznikne kolem toho pořádný pohyb a hluk.
Změňte proto své přístupy, přijďte s novým produktem, udělejte kolem něj rozruch (nejen reklamní), zapojte do něj zákazníky, zařiďte, ať o vás všichni mluví. Protože nejhorší je, když podnikatelé reagují tak, že znehybní a čekají, co bude.

Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat podnikání a marketing jinak, úspěšněji, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.