Intuitivní podnikatelé tvoří své produkty s vášní

 

Zdá se, že poslední dobou hodně podnikatelů přestala znepokojovat důležitá otázka, jestli je jejich produkt dobrý. Jsou přesvědčeni, že reklama na světové síti jim úspěch zaručeně zařídí. Říkají to přece ti milionáři, co pracují z pláže. Je jich ale opravdu tolika a mají takové úspěchy, aby se tomu dalo věřit?

 
Produkty dělané s vášní zvýší váš prodej
 
Nebo jde jen o pár výjimek, které potvrzují pravidlo, že vše začíná a končí produktem? Přiměje nás skvělá a nápaditá reklama opakovaně kupovat tvrdé rohlíky a hloupé knížky?

Tomáš Baťa rád citoval výrok, který prý vyslovil R. W. Emerson: „Snažte se dělat věci nejlépe na světě a svět si vyšlape cestičku k vašim dveřím.“ Kdo vidí v marketingu jen reklamu, může mít pocit, že je tímto názorem podceňovaná nebo dokonce vylučovaná. Jistý odborník na marketing dokonce prohlásil, že Emerson musel být opilý, když to řekl. Vůbec ne. Nezabývá se totiž otázkou, jak se svět o vás dozví, ale proč k vám bude znovu a znovu chodit ( také v článku Kdo je to ten věrný zákazník?).

"Dát si veřejný závazek, že bude nejlepší, to se jen málokdo odváží."

Sebelepší reklama totiž nedokáže přimět zákazníky, aby se vraceli kvůli planým slibům. Jestliže na konci cestičky, kam vás nasměrovaly velké, barevné a blikající ukazatele, nenajdete nic nebo jen běžný průměr, budete zklamaní. O to více, oč větší bude rozdíl mezi slibem a realitou.


Nevěříme si ohledně produktu?

Mám pocit, že si často nevěříme. Dát si veřejný závazek, že bude nejlepší, to se jen málokdo odváží. Ale mnozí lidé se to neodváží říci ani sami sobě. Neustále pak bádají, kolik návštěvníků přišlo na web, odkud jsou, která reklama je zaujala a jak se to změní, když ji přesunou zleva doprava. Nepoloží si však otázku, jestli je to, co na svých stránkách nabízejí, tak dobré, že zákazníci tam zkrátka přijít musí, protože nemají na výběr ( viz také e-kniha 10 velkých chyb, kterých se v marketingu možná dopouštíte).

Tomáš Baťa měl jednu výhodu. Jeho vášní nebyl obchod nebo propagace, ale výroba. Všechno ostatní dělal vlastně jen proto, aby mohl více a kvalitněji vyrábět. Chtě nechtě tedy musel vidět své podnikání jako proces začínající nákupem surovin a končící chováním prodavače v prodejně. Nemohl se řídit heslem, že šikovný obchodník s dobrou reklamou prodá cokoliv. Jeho pýcha spočívala v dokonalosti boty. Že i ostatní pak bude kvalitní, rozumělo se samo sebou.

Kniha Intuitivní marketing pro 21. století od Miloše Tomana


V intuitivním marketingu víme, že dobrý produkt fascinuje

Jestliže ovšem podnikatel nepovažuje produkt za součást marketingu a svoji hlavní práci vidí až tehdy, kdy je ho potřeba šikovně prodat, zůstává malým a zranitelným. Mluvil jsem s majiteli a manažery úspěšných firem a vždycky mi vyprávěli o svém produktu. Jejich vášeň pro dokonalost a náskok před ostatními se pak přenášela i na ostatní činnosti. A naopak, neúspěšní podnikatelé nedokáží říci, čím se jejich produkt liší od konkurence. Zato sáhodlouze popisují, co všechno už v propagaci vyzkoušeli.

Podívejte se na vlašský ořech. Má zajímavou a dalo by se říci dokonalou skořápku. Jenže to hlavní, co vás zajímá, najdete uvnitř. Produkt je jádro, kolem kterého se navrší ostatní činnosti. Je-li ale tento střed chatrný, všechno se zhroutí. Intuitivní podnikatel ví, že nemůže jedno nahradit druhým, že jde o celek. Položte si tedy otázku: "Je můj produkt nejlepší …?“ Pokud nemůžete odpovědět kladně, začněte s tím hned teď něco dělat.


Dobré? Sdílejte na sociálních sítích: