Kdo chce být úspěšný, musí jít vlastní cestou

 

Spisovatel Peter Mayle v jedné ze svých knih popisuje, jak se coby obchodní elév chystal na svoji první zahraniční cestu do Francie. Jeho nadřízený, typický konzervativní Brit s buřinkou a deštníkem, mu udělil vzácnou radu ohledně dorozumívání. "Nepřistupuj na tu jejich hatmatilku," řekl. "Zásadně mluv anglicky. Když ti nebudou rozumět, zvyš hlas. Nakonec tomu porozumí."

 
Jak na úspěch v podnikání: Běžte svou vlastní cestou
 
Jak se zdá, jeho rada oslovuje i mnoho dnešních marketérů. Když jejich strategie nedokáže získat pozornost zákazníků, jednoduše zvýší hlasitost a čekají, že jim to jednou dojde..

Jedním z typických projevů tohoto postoje je snaha tlačit se tam, kde je největší konkurence, a pokud možno to v principu dělat vše stejně jako ostatní. To dnes platí zejména o digitálním marketingu. Že je třeba být na internetu, o tom se většinou nedá pochybovat. Ale musí mít všichni e-shop, jak to tvrdí digitální "evangelizátoři" na desítkách konferencí, věnovaných jen tomuto tématu? Nevyplývá jejich názor spíš z úzkého marketingového rozhledu, neboť jsou jako krtci zahrabaní ve svém oboru?

"Úspěchu dosáhne ne ten, kdo se cpe do přeplněného autobusu, ale kdo ho předjíždí v rychlém automobilu."

Co se asi stane, když každý obchodník bude mít svoji internetovou prodejnu a jeden jako druhý se budou řídit stejnými dobrými radami, posbíranými z přednášek? Budou snad všichni úžasně prosperovat? Samozřejmě že ne. Zafunguje Paretovo pravidlo a 20% e-shopů shrábne 80% tržeb. Na ostatní zbydou paběrky ( přečtěte si více v knize Pravidlo 80/20 v prodeji a marketingu).


Intuitivní podnikatel jde svou vlastní cestou a proto je úspěšný v podnikání

Znovu je tedy třeba opakovat, že úspěchu dosáhne ne ten, kdo se cpe do přeplněného autobusu, ale kdo ho předjíždí v rychlém automobilu. Originální strategie ovšem nespočívá jen v tom, že se chováte jinak, než ostatní. Je třeba postupovat správně. V marketingu zejména tak, že máte širší rozhled. Nenoříte se jenom do digitálního marketingu nebo jenom do umění prodeje v kamenné prodejně, nesázíte jen na billboardy či inzeráty v časopisech. Vnímáte marketing komplexně.


Vše začíná strategií

A ačkoliv to marketéři a podnikatelé velmi neradi slyší, komplexní přístup musí začít u strategie. Aplikovat ho rovnou na konkrétní marketingovou kampaň je plýtvání časem i prostředky. Často se ovšem stává, že i upřímná snaha o vytvoření vhodné strategie končí u banálního popisu současného stavu, ne nepodobného všem ostatním.

Bill Gates svého času přemlouval Steva Jobse, ať jde stejnou cestou jako on, prodává software a nezabývá se hardwarem. Kdyby ho poslechl, možná by měl více peněz, ale nevznikly by věci jako iPod nebo iPhone.

Příčinou jsou zaběhané koleje. Máte nějaký produkt a z něho vám logicky vyplývají zákazníci. Obojí se zdánlivě nedá příliš měnit. To si mysleli například i výrobci sešívaček, které dodávali do kanceláří. Pak někoho napadlo, že jimi nemusí spínat jen papíry. A odběrateli větších provedení se stali čalouníci. I malá úprava tedy může zcela změnit váš trh a přivést další zákazníky ( o tvořivosti více také v e-knize Kreativitou k úspěchu).

E-book Od poslání ke strategii od Miloše Tomana


Změňte postoj, řiďte se intuitivním marketingem

Překvapuje mě, kolik lidí tvrdí, že u jiných by to možná šlo, ale jejich produkt je příliš specifický. Jde o optický klam, způsobený tím, že jsme zvyklí se dívat na ostatní, ne dovnitř firmy. Ke změně takového postoje vám mohou pomoci následující zásady:

  • Neptejte se "co děláme", ale "co jsme schopni dělat". Firma Linet začínala s obyčejnými železnými postelemi pro nemocnice, dnes dodává lůžka naplněná elektronikou, která přebírají funkce mnoha samostatných přístrojů. Tím získává část jiného trhu.
  • Nedívejte se na firmu jako na celek, rozeberte ji a zjistěte, v kterých činnostech jste nejlepší. Často vám to umožní outsourcovat nevýdělečné části a soustředit se na to hlavní.
  • Nedívejte se na produkt jako na celek, rozeberte ho. Walkman vznikl tak, že se z kazetového magnetofonu odebraly reproduktory a zařízení pro nahrávání.
  •  Použijte metodu zlatých stránek. Pokud se u každého oboru zamyslíte, jak by se ti lidé mohli stát vašimi zákazníky, zcela určitě vás něco napadne.
Shrnuto: Intuitivní podnikatelé mají odlišnost v krvi. je jim jasné, že když budou stejní jako ostatní, neštěkne po nich ani pes. Ale především pro své podnikání hoří a to se neslučuje s prostředností. A tak mohou pro dobré vztahy zapalovat i zákazníky. Také s pomocí programu IM+ Věrný zákazník. Pořiďte si ho:
chci vědět víc


Užitečné? Podělte se i se svými přáteli:

Inspirace zdarma: