Nevěřte průzkumům trhu, klamou

Nevěřte průzkumůmSpecialista na robotiku iRobot provedl v březnu v České republice šetření na vzorku 5400 lidí, kteří odpovídali na otázky spojené s robotickými vysavači. Průzkum přinesl překvapivé zjištění: Více než 47% lidí se chystá na nákup robotického vysavače. Tak by se dal ve stručnosti charakterizovat obsah jedné tiskové zprávy. Jsou však takové výsledky průzkumu překvapující?

Asi by byly, kdyby šlo o naprosto nestranný a anonymní průzkum. Bohužel, o tom, jak a za jakých podmínek probíhal, není ve zprávě ani slovo. Mohu se tedy domýšlet, že odpovědi byly získány na firemním webu, na veletrhu či při podobné akci. Tomu odpovídá i informace, že čtvrtina respondentů robotický vysavač vlastní (z nich pak 77% právě iRobot). Ale nechme vysavače vysavači a podívejme se raději, co nám takový výsledek obecně přináší.

"Je-li vaším cílem získat objektivní informace, ptejte se spíše na neutrální témata."

Předtím, než přišel v roce 1957 na trh Ford Edsel, proběhl rozsáhlý marketingový průzkum. Přes bombastickou reklamní kampaň, která ho uvedla, se stal pověstným propadákem. Jestliže se například lidé v průzkumu vyjadřovali pozitivně k tvaru chladiče, když se vůz dostal do prodeje, najednou o tomtéž chladiči mluvili posměšně jako o záchodovém prkýnku.


Lidé neříkají pravdu

Pokud podobné průzkumy neděláte výhradně nebo zejména z propagačních důvodů, neměli byste od nich mnoho očekávat. Lidé jsou samozřejmě vědomě i podvědomě ovlivněni prostředím, v němž se nacházejí. Takže v jednom stánku na veletrhu uvedou, že nade vše milují špagety, kdežto u jiného vystavovatele se zapřísahají věrností šťouchaným bramborám. Proč by hostiteli neudělali radost, zvláště když jde jen o drobnou lež?

Podobná situace vládne v oblasti "znalosti značek". Návštěvník vašeho webu nebo vaší akce bude pravděpodobně chválit vás a hanět konkurenci, u níž si to pak zopakuje, jen s opačným znaménkem. A když na zákazníka přijdete s naprosto anonymní anketou, bude sice jmenovat ty nejznámější značky, ale vůbec nic to neznamená. Možná si hned "spontánně"vybaví Pumu, pak si však půjde koupit boty značky Botas ( přečtěte si i článek Nákupologie: Nahlédnutí do hlavy).

Ještě horší je to s "chystám se". Většina respondentů se obvykle připravuje pořídit si novinku či produkt, na který jsou tázáni. Přece se neukáží jako zpozdilci či chudáci, kteří na to nemají. A tak vám nezanedbatelné množství lidí bude tvrdit, že už už půjdou kupovat Mercedes. Ve skutečnosti dobře vědí, že si musí vystačit s ojetou škodovkou. Ale to přece nebudou na veřejnosti roztrubovat!

žárovkaJe to skutečná revoluce v podnikání. Otestujte si svoji prodejnu, služby, hospodu či hotel bez toho, aby vám někdo "chytrý" nahlížel přes rameno. Najděte, co se dá zlepšit, a zajistěte si reálné zvýšení tržeb. Nečekejte, až to udělá konkurence a opatřete si první samoobslužnou příručku zdarma.


Nevěřte průzkumům, získávejte informace jinak

Je-li tedy vaším cílem získat objektivní informace, ptejte se spíše na neutrální témata, charakterizující celý trh. Co zákazníci od obecného produktu očekávají, jaké jsou jejich nároky na všechno kolem něj, které vlastnosti dávají do popředí a které ne. Zmíněná zpráva některé z těchto údajů také obsahuje, ale zase spíše v reklamním provedení: slabiny nacházejí respondenti u konkurence, přednosti pak u zkoumajícího. Takové pojetí nelze doporučit ani jako propagaci. Může se snadno stát, že tomu sami uvěříte a usnete na vavřínech, přesvědčeni, že máte před ostatními velký náskok. Pak dopadnete jako zajíc, co v bajce závodil se želvou: až se probudíte, bude už pozdě ( více si přečtěte v knize Intuitivní marketing pro 21. století).

Než dělat podobné průzkumy, je tedy lepší spolupracovat s věrnými zákazníky, komunikovat s nimi co nejvíce a zajímat se o jejich zkušenosti. Obvykle to už není tak pěkné čtení, ale zato užitečné. Zjistíte-li mnohá negativa, alespoň víte, co je třeba zlepšit, abyste si udrželi zákazníky stávající a získali i nové.
 Využijte k tomu také samoobslužné interaktivní publikace

  Komentáře: Věříte průzkumům trhu?

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.
 

Využijte tyto užitečné nástroje: