Závažný důvod, proč byste měli mít vlastní web, a jak by měl vypadat

 

"Paní vedle u stolu se přidala na naši stranu a slečně "Elišce" vysvětlila, že opravdu smrdí. Takže vřele doporučuji si v OV raději zajít do ZOO, budete mít určitě krásnější zážitek a kulinářský určitě bude také lepší." Co to proboha je? Recenze nespokojeného zákazníka restaurace, zveřejněná na Google. A pěkná ukázka, jak to dopadá, když nemáte online informace o vás pod kontrolou.

 
Intuitivní marketing: Pádný důvod, proč mít vlastní web
 
Znám pár podnikatelů, kteří se domáhali, aby Google lživé komentáře smazal. Marně. Samozřejmě, kdo posoudí, co je pravda a co ne. A že se poctivě podnikající nemá čeho bát? Prosím vás, to platilo v 19. století, ne v době, kdy anonymita internetu dává lidem možnost projevit svoji frustraci, kdykoliv se jim zachce. Raději se tedy zajímejme, jak si informace pohlídat a jejich působení ovládat.

"Web především potřebujte k tomu, abyste působili na zákazníkovo rozhodování."

Obchodníci, restauratéři, kadeřnice atd. - všichni jsou přesvědčeni, že stačí dát základní údaje na Google nebo Seznam a mají vystaráno. Vždyť tam přece zájemci najdou jak adresu, tak otevírací dobu. Jenže chodí k vám lidé proto, že máte právě otevřeno? Tyto informace zákazníky zajímají až poté, co se pro návštěvu u vás rozhodnou. Ale rozhodnou se na základě něčeho zcela jiného. Prim v tomto rozhodnutí hrají emoce. Informace na vyhledávačích jsou ovšem asi tak lákavé, jako cedulka s otevírací dobou na dveřích.

Web tedy především potřebujte k tomu, abyste působili na zákazníkovo rozhodování. Proto na něm nevystačíte s výčtem strohých informací. Návštěvníci vašich stránek musí získat dojem, že jim potečou sliny už při objednávání jídla. Že ve vaší hotelové posteli se vyspí stejně dobře jako doma. Že vaše prodejna je plná zajímavého zboží. Že ve vašem kadeřnictví stráví příjemné chvíle… A k tomu samozřejmě potřebujete prostor. Hlavně pro obrázky, ale také pro text.


Dělejte web pro zákazníky

Jak přesně udělat zajímavý web, to je téma na celou knihu. Ale v tomto přehledu bych zdůraznil jedno: Váš web není pro vás, ale pro zákazníky. Porušení této zásady (mimochodem poměrně časté) se projevuje tak, že se podnikatelé vžívají v technických parametrech nebo popisech výroby. Zajímá to zákazníky? Vůbec ne. Ti se zajímají o výsledek a jeho užitek pro ně.

Jednoho roku se urodilo víc jablek, a tak jsem se v e-shopech rozhlížel po nějakém odšťavňovači. Nejlépe takovém, do kterého bych mohl házet jablka celá. I když nepochybuji, že to umělo více strojků, jen u jednoho to napsali. A ten jsem si koupil.

Při vytváření obsahu se tedy neptejte "Co chci zákazníkům říct?" ale "Co chtějí slyšet?" A mohu vás ubezpečit, že to nikdy není to samé.
 

 

Udržujte web aktuální

Jak na vás zapůsobí web účetní firmy, na jejímž webu najdete poslední aktualitu z roku 2016? Pokud vůbec ještě existuje, asi nebudete mít velkou chuť jí svěřit své účetnictví. Vždyť možná i jejich znalosti o daních byly naposledy aktualizovány v tomto roce.

Vyhledávače dávají přednost webům, které jsou v pohybu. Někteří podnikatelé dosahují časté aktualizace tím, že mají na webu blog, do kterého pravidelně přispívají. Jiní zveřejňují aktuality. Ale pozor! Jednak platí, že když už s tím začnete, musíte pokračovat. Nic nepůsobí na návštěvníky tak nepříznivě, jako pět let stará "novinka", nebo oznámení o vánoční akci v červenci.

Druhým úskalím je obsah aktualit. Protože podnikatelé cítí, že už by tam měli něco přidat, uchylují se ke zcela zbytečným informacím. Ty samozřejmě nikoho nezajímají. Ani ničím nepřerušený proud oznámení o akcích není něčím, co by vaše zákazníky zaujalo. Stejně jako každé pondělí zveřejňované jídelní lístky bez jakéhokoliv obrázku a komentáře. Pamatujte si, že dojem je potřeba udržovat. Cokoliv působí po delší dobu beze změny, přestanou lidé vnímat. A zákazník se o návštěvě u vás rozhoduje pokaždé znovu. Vždy tedy potřebuje nějaký nový podnět ( viz také Aktivní prodej: Prodávejte příštímu zákazníkovi.

Chcete-li mít recenze, dejte si je na web. Tam můžete mazat. Ne samozřejmě všechna negativní hodnocení, ale ta vyloženě nepravdivá.


Usnadněte to zákazníkům

Zákazníci jsou čím dál tím pohodlnější. A internet je v tom podporuje. Nevyznám se na webu, nemohu najít potřebnou informaci? Klik, jdu jinam. Co zákazníci chtějí vědět? Platí podobná zásada, jako u obsahu. Je obvykle rozdíl mezi vaším a jejich pohledem. Zákazník chce například znát vaše ceny, vy se je bojíte zveřejnit. A tak nastrčíte formulář, ve kterém vyžadujete naprosto nepodstatné údaje. Proč by se tím měli zákazníci zdržovat, když jinde mají ceny na webu?

Bude jim v kadeřnictví stačit objednávání přes telefon, který nikdo nebere? Nebo zapsáním do sešitku přede dveřmi? Půjdou tam, kde mají rezervační systém. Nenabídnete jim objednání zboží (samozřejmě nejlépe v jejich pracovní době) a jeho vyzvednutí po návratu z práce? Příště půjdou na Rohlík.cz.

V době, kdy má zákazník nejen neskutečný výběr produktů a služeb, ale také jejich dodavatelů, nemůžete prostě s heslem "To stačí!" vystačit. A dokonce ani přežít. Musíte neustále hledat a vylepšovat cesty, které zákazníka spolehlivě dovedou do vaší provozovny a k nákupu.

Co z toho vyplývá: V současnosti, kdy se blíží další krize, je vaším nejcennějším aktivem věrný zákazník. V intuitivním marketingu to platilo vždy a vy to také jistě dobře víte, ale teď je to zvlášť naléhavé. Jeho věrnost se nezískává a neobnovuje jen v kamenné prodejně či provozovně, ale také v digitálním prostoru. Potřebujete, aby zákazník chodil nejen do prodejny a restaurace, ale také k vám na web. Dá se říci, že když budete mít plno návštěvníků na webu, bude i plná vaše prodejna nebo restaurace. A tím to nekončí… Zajistěte si nepřetržitý přísun nových informací V IM+ Strategii úspěchu (druhý stupeň). Stáhněte si informační brožuru:
Stáhněte si brožuru IM+ Strategie úspěchu


Nezapomeňte si zaregistrovat odběr newsletterů:

Informace o nakládání s osobními daty zde