Příběhy podnikatelů: Proč nečekat, až to nějak dopadne

 

Jeho tvář za okýnkem restaurace připomínala psa, kterého zavřeli doma. Smutnýma očima marně vyhlížel zákazníky, již by mu dali alespoň trochu vydělat. Ulice byla pustá. A přece mohlo být všechno jinak, kdyby v létě udělal, co slíbil. Z problémů a negativních událostí bychom si vždy měli brát poučení. I když se zdá být málo pravděpodobné, že by se opakovaly. Jak?

 
Příběhy podnikatelů: Proč nečekat, až to nějak dopadne

Na ty, kteří čekají, až co ostatní, pravděpodobně nezbydou žádní zákazníci. Intuitivní podnikatelé jim je přeberou. Dělejte proto své podnikání jinak. Použijte aktivní prodej.

 
Když se na jaře kvůli epidemii zavřely restaurace, zavolal mi, ať se zastavím. Prý určitě budu vědět, co s tím. "Františku, věděl bych, kdybys mě před rokem poslechl," řekl jsem mu do telefonu.

Můj citát o úspěchu:
"Kdo chce prosperovat a vítězit nad konkurencí, ten musí chytit trend, ne dobíhat mezi posledními."

Vloni touto dobou jsem mu totiž popsal, jak výhodně může získat kontakty na zákazníky, a ještě ke všemu přitáhnout další i bez reklamy. "No jo," řekl mi, když si to vyslechl. "Ale věrnostní programy mají supermarkety, ne restaurace. Ještě jsem neslyšel, že by v nějaké hospodě rozdávali kartičky." ( Sáhněte si zdarma: Viz také e-book Intuitivní marketing v restauraci).

Pokrčil jsem rameny. "Můžu u tebe zaplatit kartou?" Přikývl: "Ale jo, museli jsme si to pořídit." Připomněl jsem mu, že byly doby, kdy si také nikdo neuměl představit, že by se v restauraci platilo bezhotovostně. Nebo že by se rozváželo jídlo. Nebo… Zkrátka časy se mění. A kdo chce prosperovat a vítězit nad konkurencí, ten musí chytit trend, ne dobíhat mezi posledními.

Vyprávěl jsem mu příběh jednoho kanadského železářství. V 80. letech si chtěli si otevřít samoobsluhu, ale všichni je varovali. "Rozkradou vám to pod rukama. V našem oboru se to takto nedělá," říkali jim odborníci. Neposlechli. Nejenže krádeže nepřekročily průměr v oboru, ale prodej rychle rostl, takže nakonec vybudovali celý řetězec takových samoobsluh.

Někteří lidé rádi poslechnou ty, co říkají: „Nic nedělejte, nemá to cenu.“ Nu ano, je to pohodlné. Ale pokud to s úspěšným podnikáním myslíte skutečně vážně, právě v době, kdy se zdá, že se nedá nic dělat, musíte být nejaktivnější. Mám pro vás ideu, jak zvětšit svůj úspěch: Proberte tento článek se svými přáteli, kolegyněmi a kolegy, zákazníky. Více o sdílení myšlenek zde.


Postřeh intuitivního marketingu: Kdo nezačne hned, ten nezačne nikdy

Když tak na jaře přecházel po zavřeném podniku, slíbil mi, že sotva to zase spustí, hned na těch kontaktech začne pracovat. Jenže když jsem se ho na to někdy v červenci zeptal, vysvětlil mi, že teď nemá čas. Musí dohánět, co zmeškal. A snad už je všechno za námi…

Teď zase sedí u okénka a marně přemýšlí, jak dát zákazníkům vědět, že mají otevřený výdej jídel a co je na jídelním lístku. Na ulici je jako po vymření a nemůže spoléhat na to, že se někdo zastaví u vývěsky. Kontakty nemá, aby jim to poslal e-mailem. Na Facebooku pět návštěv denně. A jistě se dušuje, že teď už ale docela určitě…


Jak se nenechat překvapit krizí a aktivně prodávat:

  • neotálejte, začněte si chystat deštník, sotva se na obzoru objeví mráčky
  • budujte komunitu věrných zákazníků, ta vás zachrání vždycky
  • nebraňte se novým přístupům, zapomeňte na heslo „Starého psa novým kouskům nenaučíš“


Inspirace pro vás:

Kdo ví. Jak ho znám a jak znám spoustu dalších podnikatelů, každý problém je u nich dočasný. V tom mají jistě pravdu, ale oni jsou přesvědčeni, že odejde sám od sebe. Že není potřeba nic měnit, a hlavně ne dělat věci, které vypadají nezvykle. Svět ale patří aktivním.
O věrnost zákazníka je potřeba aktivně usilovat. Ale ta námaha stojí za to »

 

Poraďte se o tom se mnou

 
Využijte mých zkušeností, nasbíraných za 30 let praxe. První hodinu máte zdarma.

Informace o nakládání s osobními daty zde