Příběhy podnikatelů: Proč nečekat, až to nějak dopadne

 

Z problémů a negativních událostí bychom si vždy měli brát poučení. I když se zdá být málo pravděpodobné, že by se opakovaly. Jeho tvář za okýnkem restaurace připomínala psa, kterého zavřeli doma. Smutnýma očima marně vyhlížel zákazníky, již by mu dali alespoň trochu vydělat. Ulice byla pustá. A přece mohlo být všechno jinak, kdyby v létě udělal, co slíbil.

 
Příběhy podnikatelů: Proč nečekat, až to nějak dopadne
 
Když se na jaře kvůli epidemii zavřely restaurace, zavolal mi, ať se zastavím. Prý určitě budu vědět, co s tím. "Františku, věděl bych, kdybys mě před rokem poslechl," řekl jsem mu do telefonu.

"Kdo chce prosperovat a vítězit nad konkurencí, ten musí chytit trend, ne dobíhat mezi posledními."

Vloni touto dobou jsem mu totiž popsal, jak výhodně může získat kontakty na zákazníky, a ještě ke všemu přitáhnout další i bez reklamy. "No jo," řekl mi, když si to vyslechl. "Ale věrnostní programy mají supermarkety, ne restaurace. Ještě jsem neslyšel, že by v nějaké hospodě rozdávali kartičky." ( viz také Návod, jak mít plno: Vyházejte z hospod reklamu a začněte aktivně prodávat).

Pokrčil jsem rameny. "Můžu u tebe zaplatit kartou?" Přikývl: "Ale jo, museli jsme si to pořídit." Připomněl jsem mu, že byly doby, kdy si také nikdo neuměl představit, že by se v restauraci platilo bezhotovostně. Nebo že by se rozváželo jídlo. Nebo… Zkrátka časy se mění. A kdo chce prosperovat a vítězit nad konkurencí, ten musí chytit trend, ne dobíhat mezi posledními.

Vyprávěl jsem mu příběh jednoho kanadského železářství. V 80. letech si chtěli si otevřít samoobsluhu, ale všichni je varovali. "Rozkradou vám to pod rukama. V našem oboru se to takto nedělá," říkali jim odborníci. Neposlechli. Nejenže krádeže nepřekročily průměr v oboru, ale prodej rychle rostl, takže nakonec vybudovali celý řetězec takových samoobsluh.


Postřeh intuitivního marketingu: Kdo nezačne hned, ten nezačne nikdy

Když tak na jaře přecházel po zavřeném podniku, slíbil mi, že sotva to zase spustí, hned na těch kontaktech začne pracovat. Jenže když jsem se ho na to někdy v červenci zeptal, vysvětlil mi, že teď nemá čas. Musí dohánět, co zmeškal. A snad už je všechno za námi…

Teď zase sedí u okénka a marně přemýšlí, jak dát zákazníkům vědět, že mají otevřený výdej jídel a co je na jídelním lístku. Na ulici je jako po vymření a nemůže spoléhat na to, že se někdo zastaví u vývěsky. Kontakty nemá, aby jim to poslal e-mailem. Na Facebooku pět návštěv denně. A jistě se dušuje, že teď už ale docela určitě…

Nebečte se stádem! Kdo ví. Jak ho znám a jak znám spoustu dalších podnikatelů, každý problém je u nich dočasný. V tom mají jistě pravdu, ale oni jsou přesvědčeni, že odejde sám od sebe. Že není potřeba nic měnit, a hlavně ne dělat věci, které vypadají nezvykle. Vždyť soused také nic takového nemá. Svět ale patří aktivním, ne ovčímu stádu. Ti přežijí špatné doby a pak si vezmou i zákazníky těch, kteří čekali. Plným právem. Aktivní podnikatele poznáte podle toho, že používají Aktivní prodej. Prosperujte v podnikání jinak.

 

Proč odebírat newslettery Intuitivního marketingu

 
Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat podnikání a marketing jinak, úspěšněji, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.

Informace o nakládání s osobními daty zde