Proč vás zákazníci nemají milovat

 

Jeden zákazník si na Facebooku postěžoval, že nenašel na e-shopu potřebné informace a musel se po nich pracně shánět. Zástupce značky mu však místo omluvy (a možná i příslibu nápravy) odpověděl, že z jeho stížnosti je cítit negativní vztah k životu a vůbec by si měl v této obtížné době dát pokoj s nějakým stěžováním.Se značkou je to jako s manželstvím. Když opadne zamilovanost, je nejdůležitější pohodlí.

 
Proč vás zákazníci nemají milovat

Intuitivní podnikatelé vědí, že zamilovanost trvá jen krátce. Pak přijdou na řadu praktické faktory. A platí to i pro značky.

 
Některé značky jsou bohužel přesvědčeny, že zákazníci jsou do nich zamilovaní. A to pořád, třeba i několik let. Jenže tak to nefunguje ani ve vztazích mezi lidmi, natož v marketingu. Zamilovanost opadne a to, čemu pak říkáme láska, je obvykle jen návyk na pohodlí. Není prostě zapotřebí shánět dalšího partnera a přemýšlet, jaké přednosti do vztahu přinese.

Můj citát o úspěchu:
"Zákazník touží být jako člověk, který se vrací domů a ví, co ho tam čeká."

Nahrazovat pohodlí a bezproblémový nákup řečmi, které by se možná hodily do nějaké new age sekty, tedy určitě není to pravé ořechové. To by možná platilo na začátku. Ale i tam má podobné chování své meze.

Představte si, že jste zamilovaní a vašemu partnerovi nebo partnerce je cítit z úst. Na taktní upozornění vám odpoví, že jste nějaký hnidopich a raději se zkuste usmívat. Jak dlouho bude trvat, než se vám otevřou oči a ze vztahu vycouváte? A to mluvím o době, kdy ještě vášně hrají prim.

Zamilovaní přehlížejí všechny nedostatky. Jenže to trvá jen krátce. Vy potřebujete mít se zákazníky dlouhodobé vztahy. Před erupcemi emocí tedy dejte přednost spokojenosti a příjemnému zvyku. Na nich je postavena věrnost zákazníků. Mám pro vás ideu, jak zvětšit svůj úspěch: Proberte tento článek se svými přáteli, kolegyněmi a kolegy, zákazníky. Více o sdílení myšlenek zde.


O emoce jde v marketingu vždycky, ale...

Nechci tím nijak říct, že nejde o emoce. O ně se jedná vždy. Ale jde o to, s čím jsou spojené. S předmětem obdivování dlouho ne. Pak přijde na řadu spokojenost, nekonfliktnost, pohodlí. Zákazník touží být jako člověk, který se vrací domů a ví, co ho tam čeká. Milovat vás nemusí, ale chce spolehlivý vztah. Pokud chcete dělat marketing s nízkými náklady, je to výhodné i pro vás. A patří to i do aktivního prodeje.

Nesnažte se tedy na zákazníky mluvit jako na puberťáky (pokud je opravdu netvoří pubertální mládež). Nepředstavujte si, že vás úžasně milují a že se budou chovat, jako byste byli vůdcem náboženského společenství, které mluví svým vlastním jazykem. Tohle jim pocitově komplikuje život a připravuje je o pohodlí (  viz také článek Nedělejte reklamu, která se líbí vám).

Raději své síly věnujte odstraňování překážek a zvyšování pohodlí. To jsou ty pozitivní hodnoty, o které zákazník stojí a kvůli nimž s vámi bude udržovat vztah. Věřte, že to vás dokáže od konkurence odlišit lépe než žvatlání, které by sotva snesl zamilovaný, natož zákazník.


Jak se zákazníky vytvářet dlouhodobé věrné vztahy:

  • nestavte na reklamě, tak její účinky brzy pominou
  • pečujte především o pohodlí zákazníků
  • přistupujte k nim individuálně a dávejte jim co nejčastěji najevo, že vám na nich záleží


Inspirace pro vás:

Rozumní podnikatelé se zaměřují především na věrné zákazníky. Samozřejmě, že nové je potřeba získávat také, ale styl byste tomu měli přizpůsobit tak z jedné třetiny. Všechno ostatní ať směřuje k věrnosti a ke slovníku, který takový věrný zákazník ocení.
Chcete věrné zákazníky? Zajímejte se o všechno, co vaše vztahy s nimi posílí »

 

Poraďte se se mnou

 
Využijte mých zkušeností, nasbíraných za 30 let praxe. První hodinu máte zdarma.

Informace o nakládání s osobními daty zde