Slavte se zákazníky a oni vám dají vydělat

 

Dříve měl život, zvláště na vesnici, svůj řád. Práce se střídala se svátky, sezóna s obřady. V létě se vařila houbová polévka a v zimě zelňačka. My jsme dnes opustili všechny obřady, svátky neslavíme, jsou to jen volné dni, v lednu si můžeme koupit rajčata. Nechci teď mluvit o tom, jestli je to dobře nebo ne, ale podstatné je, že takový způsob života s sebou nese nudu. Starat se zákazníkům o zábavu? Ano, chcete-li se mít dobře.

 
Slavte slavně, nápaditě – a hlavně se zákazníky

Intuitivní podnikatelé vědí, že když se nepostarají zákazníkům o zábavu, budou nákup považovat za nudu a nutné zlo a utratí u nich o 3/4 méně. Proto je důležité vědět, jak na to.

 
Lidé se nemají na co těšit, kolem nich se nic nemění, život ubíhá jednotvárně. Nakonec i ti, co zahánějí nudu nakupováním, zjistí, že je to také pořád na jedno brdo.

Můj citát o úspěchu:
"Smiřte se s tím, že dnešní prodej je někde jinde, než byl na začátku 90. let."

Už delší dobu upozorňuji, že trend poptávky po nákupních zážitcích není radno podceňovat. Vyplývá z toho, co jsem právě popsal. Lidem připadá život jednotvárný a chtějí nějaké vzruchy. Protože si dnes mohou vybírat, kde nakoupí, aniž by je to nějak omezilo, co se týče sortimentu, logicky dají přednost prodejnám a podnikům, kde mají něco navíc.

Tím něčím navíc může být právě reakce na sezóny, svátky a další události. Dá se to zařídit jak výzdobou, tak další navazující aktivitou.
První máj mohou například charakterizovat rozkvetlé větvičky třešní, třeba i umělé, případně jejich obrázky (anebo všechno dohromady). Můžete také na plakátech citovat Máchu. A protože se také jedná o svátek zamilovaných, nabídka a pobídka ke koupi může být podobná jako na sv. Valentýna.

Ale když se podíváte do kalendáře, projdete v mysli, co se v průběhu roku děje, to všechno vám pomůže nastavit pestrou připomínku sezón a událostí. A nemusí to být jen v prodejně, stejně se k tomu můžete postavit v e-shopu nebo na webu.

Na velkých výletních lodích je prý největším problémem zahnat nudu cestujících. A tak se od rána do večera něco děje, podávají občerstvení, koktejly, pořádají akce. Proto tam bývá víc personálu než pasažérů. V podnikání na souši to je velmi podobné. S tím rozdílem, že tedy vám mohou zákazníci za zábavou utéct jinam. Logicky je tedy potřeba starat se o jejich zábavu ještě více.


Spousta zajímavých dnů

Běžně se v komerci používají Vánoce, svatý Valentýn a Velikonoce. Snad ještě dovolená a začátek školy. Když si uvědomíme, že rok má 365 dnů, tak po většinu času je to nuda. Ale nemusí být. Naplánujte si svůj roční itinerář a jednejte podle něho. Dá to práci, ale takový aktivní prodej se vyplácí.

Začněte tak, že si na každý měsíc naplánujete jednu až dvě události. Udělejte dekorace, vyhlaste prvomájovou akci. Třeba na bonbóny, knížku o lásce nebo venkovní lavičku "pro zamilované". Prodejna oděvů může udělat tematickou přehlídku, drogerie prodávat osvěžovače vzduchu s jarní vůní.

Existuje také spousta mezinárodních dnů. Například 8. srpna je mezinárodní den koček. To se přece dá skvěle využít, nemyslíte? Zvlášť jestli prodáváte krmivo pro domácí mazlíčky. V květnu máme Den matek a Den rodiny a třeba také Ručníkový den (25. 5.). Jestli prodáváte textil, tak ten posledně jmenovaný den využijte naplno. A není jen Valentýn, ale také Světový den manželství (12.1.)

 Další inspiraci najdete v tomto praktickém přehledu všech významných dnů v roce 2021 .

Pokud jste aktivní, můžete se svými zákazníky něco oslavovat každý týden (každý den už by asi bylo moc). Taková obyčejná akce pak vypadá docela jinak, když ji zdůvodníte významným dnem nebo výročím. A buďte si jisti, že zákazníci slaví rádi. Mám to ověřené zkušenostmi. Mám pro vás ideu, jak zvětšit svůj úspěch: Proberte tento článek se svými přáteli, kolegyněmi a kolegy, zákazníky. Více o sdílení myšlenek zde.


Dělejte to naplno

Jestliže chcete své zákazníky opravdu zaujmout, nemůžete zůstat u překonaného myšlení, podle kterého stačí oprášit dekorace a někde je navěsit. To, co právě "slavíte" musí být všudypřítomné. V prodejně, na webu, v newsletteru, na tabuli před podnikem. Musíte o tom se zákazníky mluvit. Stačí trochu napnout fantazii a zjistíte, co všechno se dá třeba z takového Dne ručníků vytěžit.


Jak aktivním prodejem posílit věrnost zákazníků a vydělat na tom:

  • udělejte z nákupu zážitek
  • používejte jako záminky různé svátky a sezóny
  • dávejte svým zákazníků při těchto příležitostech dárky


Inspirace pro vás:

Protože všechno závisí hlavně na nápaditosti a aktivitě, nic vám nebrání takové pojetí "zábavného" prodeje zavést. Není to nákladné ani technicky náročné. Nejdůležitější je chtít. Smířit se s tím, že dnešní prodej je někde jinde, než byl na začátku 90. let.
Dnes je nákupní zážitek důležitější než zboží. Zjistěte, jak zákazníky bavit, abyste z toho měli užitek »

 

Poraďte se o tom se mnou

 
Využijte mých zkušeností, nasbíraných za 30 let praxe. První hodinu máte zdarma.

Informace o nakládání s osobními daty zde