Slavte slavně, nápaditě – a hlavně se zákazníky

 

Starat se zákazníkům o zábavu? Ano, chcete-li se mít dobře. Dříve měl život, zvláště na vesnici, svůj řád. Práce se střídala se svátky, sezóna s obřady. V létě se vařila houbová polévka a v zimě zelňačka. My jsme dnes opustili všechny obřady, svátky neslavíme, jsou to jen volné dni, v lednu si můžeme koupit rajčata. Nechci teď mluvit o tom, jestli je to dobře nebo ne, ale podstatné je, že takový způsob života s sebou nese nudu.

 
Slavte slavně, nápaditě – a hlavně se zákazníky

Intuitivní podnikatelé vědí, že když se nepostarají zákazníkům o zábavu, budou nákup považovat za nudu a nutné zlo a utratí u nich o 3/4 méně. Proto je důležité vědět, jak na to.

 
Lidé se nemají na co těšit, kolem nich se nic nemění, život ubíhá jednotvárně. Nakonec i ti, co zahánějí nudu nakupováním, zjistí, že je to také pořád na jedno brdo.

"Smiřte se s tím, že dnešní prodej je někde jinde, než byl na začátku 90. let."

Už delší dobu upozorňuji, že trend poptávky po nákupních zážitcích není radno podceňovat. Vyplývá z toho, co jsem právě popsal. Lidem připadá život jednotvárný a chtějí nějaké vzruchy. Protože si dnes mohou vybírat, kde nakoupí, aniž by je to nějak omezilo, co se týče sortimentu, logicky dají přednost prodejnám a podnikům, kde mají něco navíc.

Tím něčím navíc může být právě reakce na sezóny, svátky a další události. Dá se to zařídit jak výzdobou, tak další navazující aktivitou.
První máj mohou například charakterizovat rozkvetlé větvičky třešní, třeba i umělé, případně jejich obrázky (anebo všechno dohromady). Můžete také na plakátech citovat Máchu. A protože se také jedná o svátek zamilovaných, nabídka a pobídka ke koupi může být podobná jako na sv. Valentýna.

Ale když se podíváte do kalendáře, projdete v mysli, co se v průběhu roku děje, to všechno vám pomůže nastavit pestrou připomínku sezón a událostí. A nemusí to být jen v prodejně, stejně se k tomu můžete postavit v e-shopu nebo na webu.

Na velkých výletních lodích je prý největším problémem zahnat nudu cestujících. A tak se od rána do večera něco děje, podávají občerstvení, koktejly, pořádají akce. Proto tam bývá víc personálu než pasažérů. V podnikání na souši to je velmi podobné. S tím rozdílem, že tedy vám mohou zákazníci za zábavou utéct jinam. Logicky je tedy potřeba starat se o jejich zábavu ještě více.


Spousta zajímavých dnů

Běžně se v komerci používají Vánoce, svatý Valentýn a Velikonoce. Snad ještě dovolená a začátek školy. Když si uvědomíme, že rok má 365 dnů, tak po většinu času je to nuda. Ale nemusí být. Naplánujte si svůj roční itinerář a jednejte podle něho.

Začněte tak, že si na každý měsíc naplánujete jednu až dvě události. Udělejte dekorace, vyhlaste prvomájovou akci. Třeba na bonbóny, knížku o lásce nebo venkovní lavičku "pro zamilované". Prodejna oděvů může udělat tematickou přehlídku, drogerie prodávat osvěžovače vzduchu s jarní vůní.

Existuje také spousta mezinárodních dnů. Například 8. srpna je mezinárodní den koček. To se přece dá skvěle využít, nemyslíte? Zvlášť jestli prodáváte krmivo pro domácí mazlíčky. V květnu máme Den matek a Den rodiny a třeba také Ručníkový den (25. 5.). Jestli prodáváte textil, tak ten posledně jmenovaný den využijte naplno. A není jen Valentýn, ale také Světový den manželství (12.1.)

 Další inspiraci najdete v tomto praktickém přehledu všech významných dnů v roce 2021 .


Dělejte to naplno

Jestliže chcete své zákazníky opravdu zaujmout, nemůžete zůstat u překonaného myšlení, podle kterého stačí oprášit dekorace a někde je navěsit. To, co právě "slavíte" musí být všudypřítomné. V prodejně, na webu, v newsletteru, na tabuli před podnikem. Musíte o tom se zákazníky mluvit. Stačí trochu napnout fantazii a zjistíte, co všechno se dá třeba z takového Dne ručníků vytěžit.

Nebečte se stádem! Protože všechno závisí hlavně na nápaditosti a aktivitě, nic vám nebrání takové pojetí "zábavného" prodeje zavést. Není to nákladné ani technicky náročné. Nejdůležitější je chtít. Smířit se s tím, že dnešní prodej je někde jinde, než byl na začátku 90. let. Tak jako na zmíněných výletních lodích už nejde o to pasažéry někam dovézt, v obchodě už nejde jen o to prodávat dobré zboží za dobré ceny. Máte pocit, že teď nevíte, jak začít a z které strany se do toho pustit? To je v pořádku. Použijte moji inspiraci:
Prosperujte v podnikání jinak s intuitivním marketingem

 

Proč odebírat newslettery Intuitivního marketingu

 
Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat podnikání a marketing jinak, úspěšněji, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.

Informace o nakládání s osobními daty zde