V podnikání platí: Kdo žádá, ten dostane

 

Je to dobrá restaurace. Vaří tam skvěle, obsluha je pozorná. Přesto bývá často poloprázdná a její majitel nevydělává tolik, kolik by chtěl a kolik potřebuje. Neumí totiž jednu důležitou věc.

 
Aktivní prodej: Kdo žádá, ten dostane
 
Richard Carslon takto popsal podnik, do kterého často a rád s manželkou chodí. Udivuje ho, že neprosperuje lépe. Snad by se to dalo vyřešit reklamou, ale na tu podnikatel nemá.

Ralph Waldo Emerson řekl: "Pokud člověk vytvoří lepší past na myši, svět si najde cestu k jeho dveřím." Jak je vidět, ne vždy to funguje. Svět nejdříve potřebuje vědět, kde ty dveře jsou a co za nimi najde. Jak už bylo řečeno, dá se to zařídit reklamou. Pokud si ji můžete finančně dovolit. Intuitivní podnikatel proto hledá jiné cesty, jak dát o sobě vědět.


Aktivní prodej: Chtějte a žádejte

V restauracích docela dobře funguje osobní doporučení jako nástroj aktivního prodeje. Jenže ne samo od sebe. Nemůžete prostě čekat, až se někdo svěří svým přátelům, že se u vás dobře najedl. To vám zařídí maximálně pár hostů navíc. Zbytek zrovna nemá čas, nebo tu informaci rychle zapomene. Osobní doporučení je potřeba podpořit ( viz také Reklama z úst do úst). Nejlépe tak, že si o něj přímo řeknete.

"Byli jste spokojení, chutnalo vám? Co kdybyste, až půjdete příště vzali s sebou nějaké své přátele? Mám pro vás připravené překvapení." Zabralo by to? Určitě lépe, než spoléhání se, že si někdo vzpomene. Takovou žádost můžete doplnit třeba pozvánkou, slevovým kupónem pro čtyři lidi (ale ne méně) atd.

E-book Prosperita na dosah od Miloše Tomana


Jak v marketingu funguje faktor vděčnosti

Pokud jsou zákazníci opravdu spokojení, s radostí vám vyhoví. Působí tu totiž mocná síla "faktoru vděčnosti", který v intuitivním marketingu rádi využíváme (ale ne zneužíváme, jak to dělají obchodníci zvaní "šmejdi"). Zákazník, který je nadšený nadstandardní péčí, pociťuje nerovnováhu mezi tím, co dostal a dal. Takže svůj "dluh" rád splatí doporučením.

Jen možná neví, jak na to. A tady je místo pro vaši aktivitu. Prostě to všechno připravte tak, aby vaši hosté naprosto přesně věděli, co mají udělat. Vsaďte se, že to pak většinou také udělají.


Co používají intuitivní podnikatelé

V restauraci je nejlepší, když vaši dlouhodobí a noví hosté přijdou společně. Pak už mohou váš podnik navštěvovat samostatně, ale poprvé by se možná neodhodlali. K jejich povzbuzení můžete využít:

  • společnou slevu
  • slevu pro každého napříště
  • dárek z jídelního lístku
  • úplně jiný dárek (můžete spolupracovat s dalšími podnikateli)
  • pozvánku na exkluzivní akci
  • atd.

A nezapomeňte jim dát do ruky zmíněnou kartičku s pozváním. Co se řekne, to je možné zapomenout, ale když má zákazník něco v ruce, připomene si to.

Ale pokud hosté s přáteli na jídlo nechodí, nebo málokdy, můžete jim dát tři poukázky na slevu. Jednu pro ně, u dalších dvou je požádáte, aby je někomu darovali. Třeba kolegům v práci.

Mám pocit, že nejeden podnikatel se bojí o taková doporučení požádat, protože má pocit, že by tím obtěžoval. Když ale poskytuje skvělé služby, opravdu se nemusí ničeho takového obávat. A kdo používá intuitivní marketing, ten dobré služby samozřejmě poskytuje.


Dobré? Sdílejte na sociálních sítích: