Věrný zákazník je podmínkou úspěchu i na internetu

Věrný zákazník je podmínkou úspěchu i na internetu"Udělej si ten správný web a on ti pak bude vydělávat úplně sám. Ty zatím můžeš ležet někde u moře a užívat si nekonečné dovolené." Podobná lákavá ponaučení slýchám v poslední době často. Na první pohled to vypadá na jednoduchý, ale účinný návod. Nechlubí se snad jejich autoři, že tak vydělali miliony a vlastně už ani nemusí pracovat? Nepředvádí se snad s luxusními vozy, které jim kdekdo závidí? Ale ano, říkají to. Obvykle už po několika měsících od spuštění svého projektu. Pak někteří zjistí, že se jim perpetuum mobile zadrhává.

V čem je problém? Můžete přijít třeba s tím nejgeniálnějším nápadem, ale pokud ho neochráníte patentem (což je v případě internetových projektů málokdy reálné), vzápětí vám dýchá na paty smečka pronásledovatelů z řad konkurence. Sotva se vrátíte z Tahiti, zjistíte, že dvacet dalších webů nabízí něco velmi podobného a zájem zákazníků tak značně rozředily. Ba co více, potenciální klienti se začínají ukrutně nudit a obrátí se k celému tématu zády. Pokud tedy vaše produkty zrovna opravdu nutně nepotřebují.

"Bez vytrvalé péče si zákazníka zkrátka neudržíte."


Bez práce nejsou koláče ani věrný zákazník

Majitelé zázračných webů samozřejmě brzy zjistí, že penězovody vysychají, a tak začnou horečně vymýšlet, na čem vydělat. Zaplavují své ovečky hromadami e-mailů s dalšími a dalšími nabídkami s čím dál tím nižší hodnotou. A pokud to zákazníky do té doby jen nudilo, teď se naštvou. Maily putují do spamu, ti aktivnější je odhlásí. Projekt spěje k neslavnému konci, příští dovolená u moře se vzdaluje do nedohledna.

Proč? Moralista by jistě připomenul, že bez práce nejsou koláče. Důležitější však je, že bez vytrvalé péče si zákazníka zkrátka neudržíte. A jestli ho chcete jednorázově vytěžit a zahodit, pak mějte na paměti, že náš trh je o dost menší, než dejme tomu americký. Zákazníci zkrátka brzy dojdou ( přečtěte si také článek Hodnoty, na nichž stojí věrnost zákazníka). Zvláště v případě těch internetových projektů, které nabízejí produkt po dobu nějakých třicet dnů a pak - zavíráme a zase až za rok. Na rozředěném trhu tak dlouho pozornost neudržíte. A co potom, na čem vyděláte? Geniální nápady nechodí kolem dveří každý den.

žárovkaJe to skutečná revoluce v podnikání. Otestujte si svoji prodejnu, služby, hospodu či hotel bez toho, aby vám někdo "chytrý" nahlížel přes rameno. Najděte, co se dá zlepšit, a zajistěte si reálné zvýšení tržeb. Nečekejte, až to udělá konkurence a opatřete si první samoobslužnou příručku zdarma.


Poprodejní péče by mohla být lepší

Podívejte se na jakýkoliv výzkum, týkající se spokojenosti s internetovým prodejem. Co říkají zákazníci? Že poprodejní péče by mohla být lepší. Následné bombardování nabídkami čehokoliv, co se v e-shopu nachází, za ni totiž nepovažují. Paradoxní přitom je, že kamenné prodejny, které mají omezenější možnosti, se zákazníky komunikují více a lépe. Na síti to přitom jde mnohem snadněji. Jenže je tu pořád ten mýtus o "bezpracném fungování". Zákazníci samozřejmě dostávají třeba maily, ale automaticky. S obecným obsahem bez přidané hodnoty, v podstatě jen nabádajícím ke koupi. Není tam nic individuálního, nic osobního.

Když tedy budete rozbíhat nějaký internetový projekt (nebo byznys, který bude i na síti), počítejte od samého začátku s tím, že se mu vy (nebo vaši zaměstnanci) budete muset věnovat osobně, den po dni. Že si na dovolenou vyšetříte nějakých čtrnáct dní a to ještě možná strávíte více času u počítače než na pláži. Úspěch v podnikání není zadarmo a perpetuum mobile, jak jsme se učili ve fyzice, je věc ne-li nemožná, tedy krajně nepravděpodobná. Záleží tedy nejen na tom, jak začnete, ale také jak si po dlouhou dobu poté dokážete udržet své věrné zákazníky. Bohužel - nebo bohudík.  Více informací najdete v knize Intuitivní marketing pro 21. století.

  Komentáře: Sníte o podnikání z pláže?

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.