Když si myslíte, že nákup končí zaplacením, možná už zákazníka nikdy neuvidíte

 

Nákup končí, až když zákazník odejde z prodejny. Do té doby je potřeba se mu, pokud možno, věnovat. Před časem jsem cestou po dálnici dostal hlad. Neměl jsem čas zdržovat se v restauraci a tak jsem zastavil u jedné z čerpacích stanic a z chladícího pultu si vybral bagetu. Pracovník u pokladny, když uviděl můj "chudý" nákup, zareagoval zcela správně: zeptal se mě, nechci-li koupit ještě něco na pití. Odpověděl jsem, že minerálku mám v autě, a zaplatil.

 
Pozor na to, nákup ani zdaleka nekončí zaplacením
 
Až potud bylo vše v pořádku. Změna nastala v okamžiku, kdy mi pokladní vrátil drobné.

V tu chvíli totiž upřel zrak kamsi do prázdna a znehybněl. Třebaže jsem ještě chvíli sbíral mince, ukládal je do peněženky a dělal všechny ty pohyby, které doprovázejí konec nákupu, pro pokladního jsem už neexistoval. Svoji "zákaznickou povinnost" jsem podle něj splnil zaplacením.

Naším chováním dáváme zákazníkovi najevo, že si vážíme pouze jeho peněz - jakmile je dostaneme, je po zdvořilosti a zájmu.


Co můžete udělat pro svůj úspěch - zásady intuitivního marketingu

Podobnou chybu děláme často, a to nejen za pultem a u pokladny. Zákazník pro nás přestává existovat ve chvíli, kdy převzal zboží a na náš účet správně došly peníze. A to přesto, že bychom většinou chtěli, aby byl naším zákazníkem i příště. Naším chováním mu však dáváme najevo, že si vážíme pouze jeho peněz - jakmile je dostaneme, je po zdvořilosti a zájmu. Co tedy udělat po nákupu?

  • Buď ihned (v případě maloobchodního prodeje) nebo do 24 hodin zákazníkovi poděkujte za zakázku.
  • Do týdne se zákazníka zeptejte, jak je s vaším produktem (nebo službou) spokojen.
  • Do měsíce mu nabídněte zvláště výhodný nákup, určený jen jemu, nebo nějakou výhodu.
  • Ptejte se ho nejméně jednou měsíčně, jak je s vámi spokojený.

Nespojujte ale poděkování a zájem o zákazníkovu spokojenost s další nabídkou. To by chápal jako obchodní trik. Když tedy děkujete, pouze děkujte. Když se ptáte na spokojenost, zajímejte se jen o spokojenost. Nabídku můžete poslat třeba za týden.

Můj extra tip Intuitivní podnikatelé chápou zákazníkovu návštěvu skutečně jako návštěvu. Doma se také přece nepřestaneme o hosty zajímat, sotva se zvednou v obýváku z křesla. Doprovodíme je až ke dveřím nebo před dům. I starost o zákazníkovu spokojenost po nákupu je takovým doprovázením. Že se to vyplatí, není třeba zvlášť zdůrazňovat. Váš prodej se stane účinnějším a přitom snížíte náklady.

 

Proč odebírat newslettery Intuitivního marketingu

 
Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat dobré podnikání a marketing, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.