Zaútočte na všechny smysly svých zákazníků

Z archivu newsletterů: zaútočte na všechny smysly(Co jste si mohli přečíst v roce 2006 - z archivu newsletterů) Jel jsem nedávno kolem jednoho výrobce malé mechanizace, různých strojů pro dřevaře. Protože mají u silnice dost místa, stroje tam vystavili. V tom nevlídném počasí, které zrovna panovalo, nevypadaly moc vábně. V další vesnici měli u cesty vystavené krby. Zmoklé a chladné. Žádné nadšení a představu tepla ve mně nevzbuzovaly. Vzpomněl jsem si, jak vždy reagovaly děti, když jsme jeli kolem nějakých kolotočů. Když byly vypnuté a zhasnuté, nestály jim za pohled. Jiné to ale bylo, když se točily a bylo slyšet hudbu - to se hned chtěly jít podívat.

V mnoha firmách panuje přesvědčení, že na lákání zákazníka je tu reklama. Ona má právo být pestrá, zajímavá, jak se dnes říká - multimediální. Pokud něco vystavíme, pak nejspíš právě tak, jak jsem to viděl - smutné, zmoklé stroje u silnice. Zákazník však vždy reaguje na zajímavé podněty, nikoliv na všechno. Nasvícené nebo hýbající se předměty jeho pozornost jistě přitáhnou, nehybné železo jistě ne.

"Čím více smyslů u zákazníka zapojíte, tím lépe si pak pamatuje, co jste mu předváděli."


Pohyb přitahuje pozornost

Nechci tím říci, že by se snad muselo v každé výloze něco točit, kývat a vydávat zvuky. Svetr nebo rohlíky se pohybovat nemusí. Na druhé straně, proč nerozhýbat zařízení, která k pohybu určena jsou? Není přece nutné, aby stroje vykonávaly svoji funkci, stačí, když se budou nějak viditelně a zajímavě hýbat. V krbech také nemusí být zatopeno, je přece do nich možné umístit elektrickou imitaci. Podstatné je, že v očích potenciálního zákazníka přestanou být dekorací, stanou se funkčními vzorky, které mu možná připomenou jeho potřeby.

Podobné je to i s "živými" prezentacemi zboží. Kolikrát zákazník za celou dobu sleduje jen obraz na plátně nebo barevné prospekty, ale nedostane nic do ruky. Čím více smyslů ale u zákazníka zapojíte, tím lépe si pak pamatuje, co jste mu předváděli. Že vaše výrobky nebo služby není možno nechat osahat? Přiveďte tedy zákazníka k nim (ať si novou tramvaj osahá ve výrobě), nebo mu dejte do ruky třeba rychloměr z palubní desky. Mysl zákazníka si souvislost vždy vytvoří, zvláště když mu pomůžete ( další informace také v článku Nákupologie: Jak fungují smysly).

žárovkaJe to skutečná revoluce v podnikání. Otestujte si svoji prodejnu, služby, hospodu či hotel bez toho, aby vám někdo "chytrý" nahlížel přes rameno. Najděte, co se dá zlepšit, a zajistěte si reálné zvýšení tržeb. Nečekejte, až to udělá konkurence a opatřete si první samoobslužnou příručku zdarma.


Co můžete udělat pro svůj úspěch

Udělejte si inventuru všech svých působení na zákazníka. Pokud používáte jen internet nebo reklamu, uvědomte si, že zde nemůžete působit na některé smysly (chuť, čich, hmat), ale také se zříkáte působení rozhovoru se živým člověkem (například obchodním zástupcem). Hledejte tedy nové a netradiční způsoby, jak zaujmout zákazníka. Rozšiřujte praktické předvádění v chodu, vyzkoušení, osahání, diskuse se zákazníky. Tam, kde jste toho schopni, plánujte dny otevřených dveří, exkurze. Doplňujte převedené zboží možností ihned osobně (nikoliv jen písemně nebo telefonicky) získat informace ( použijte k tomu samoobslužné interaktivní publikace).

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.