Prodejci, buďte sami sebou?

Buďte sami sebou?Návodů pro prodejce jsou tisíce. Když nechám stranou specifika digitálního prodeje, zůstane nám stejně hromada často protichůdných názorů. Jeden autor tvrdí, že nemáte říkat "ne", jiný zase, že se musíte naučit odmítat. Někdo upozorňuje, že nade vše je vhodná volba slov, někdo klade důraz na řeč těla. Pro jednoho je základem naladění zákazníka a pro druhého schopnost vyjednávat. Nejlepším řešením je tedy asi zůstat sám sebou, jak zní další názor. Jenže - kdo je to ten "Já"? Takový člověk, jaký jsem, nebo jakým bych chtěl být, případně jakým bych měl být? Mám zůstat stejný a jednat tak, jak jsem zvyklý, nebo je třeba se nějak změnit?

Nejeden prodejce si oddychne, že se tedy nemusí nijak přemáhat a stačí, když se bude chovat přirozeně. "Jaký jsem, takový jsem," řekne si. Je pravda, že je to snazší, než se přizpůsobovat mnoha radám, často protichůdným. Pokud jste v prodeji velmi úspěšní, pak je to pro vás jistě vhodné cesta. Ale co když nejste? Pomůže vám být sví, když se to zatím neosvědčilo?

"Pokud si nevážíme sami sebe, nebude si nás vážit ani zákazník."


Sebevědomý prodejce

Měli bychom vědět, že to, jak vystupujeme, jak se chováme a co říkáme, nemůže vycházet z naučených vzorců. Zasaďte sebelepší rostlinku do nevhodné půdy, a buď uschne, nebo bude živořit. Podobné je to se všemi těmi návody. Nejdříve potřebují mít připravené základy a potom se teprve mohou ujmout. To, čím jsme, totiž často není naše skutečná osobnost. Neformovali jsme ji my, ale rodiče, učitelé, spolupracovníci a další lidé. Samozřejmě, že všichni v dobrém úmyslu, ale to neznamená, že nám jejich programy a šablony nemohou být ke škodě.

Naši vychovatelé nás vybavili spoustou strachů. Strach z neúspěchu. Strach z osobního ponížení. Dokonce i strach z úspěchu. Jestliže jde někdo za zákazníkem s obavami, pak musí začít právě tady. Pokud tam jde s přesvědčením, že stejně nic neprodá, pak musí nejdříve změnit toto. Jednoduše řečeno, vše stojí na sebeúctě. Pokud si nevážíme sami sebe, nebude si nás vážit ani zákazník. A můžeme používat triky, jaké chceme. Bohužel právě sebeúcta je nejčastějším terčem výchovy ( viz také kniha Pravidla pozitivního sobectví).

žárovkaCo se děje v hlavě vašich zákazníků? Na co myslí a podle čeho se při nákupu rozhodují? To by chtěl jistě vědět každý podnikatel. A co když není zase tak těžké zjistit, jak zákazníci přemýšlejí? Dokonce si to můžete ověřit sami s pomocí jedné z mých samoobslužných příruček. Získejte ji!


Vnímejte prodej jako službu

Jedním ze způsobů, jak nabýt sebeúcty nebo ji posílit, je nevidět v prodeji samotný prodej, ale službu. Když jste hrdí na svoje prodejní dovednosti, zákazník to neocení, spíš naopak. Pokud však máte sebevědomí rádce a pomocníka, váš klient nemá důvod, proč by se na vás neměl dívat pozitivně. Zatímco v prvním případě vnímá spíš hrozbu utracení peněz, ve druhém dostává radu, podporu, službu navíc ( více o tom v e-booku Intuitivní marketing prodává).

Obchodník, který chce mít k sobě úctu a zbavit se strachů i obav, tedy nehledá způsoby, jak prodat, ale jak zákazníkovi prospět. Nevěřte, že taková služba zákazníkovi se nevyplatí. Nikdo po vás přece nepožaduje, abyste mu postavili dům, když chcete prodat kliky ke dveřím.

Ale postavit se k tomu stylem "Podívejte se, co máme, a pak mi řekněte, nemám čas tady s vámi postávat" jistě není správné a nepřináší úspěchy. Jestliže sebeúcta ovlivňuje úctu druhých, položte si vždy otázku, jak byste chtěli vy, aby se k vám obchodník choval a co všechno by pro vás měl udělat, abyste byli spokojení. A zařiďte se podle toho ( jak to učím i ve Škole milionářů).

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.