Mýtus o přátelském obchodování aneb Jak to dělá profesionál
Zákazníci také nedostanou nic zadarmo. Proč by to tedy měli dopřávat druhým? Dobré vztahy jsou sice žádoucí, ale nejsou vším. Jak říká jedno rčení "Kamarádi buďme, dluhy si plaťme". V tomto případě jsme dlužni úsilí.
Dejte na první pohled vědět, co jste zač
Charakteristickým projevem dnešní doby a představy, že zákazníka můžeme utrhnout tak snadno, jako zralé jablko bimbající se ve výši našeho nosu, je přístup k oblečení. Čím dál tím častěji se setkávám s názory, že není důležité, jak obchodník vypadá, ale jak se v oděvu cítí. "Pak jsem uvolněný a jistě snáze získám zakázku". Není to náhodou sobecké? Já jsem uvolněný, já získám zakázku, já se cítím… A co zákazník? ( přečtěte si také Pozorně poslouchejte a prodáte mnohem víc)
V jednom biblickém podobenství pozval král na svatbu obyčejné lidi, protože těm původním hostům se nechtělo. Pak ale mezi nimi objevil jednoho, co si nevzal svatební šaty. Zavolal služebníky a nechal ho svázat a vyhodit ven. Něco takového totiž bylo považováno za velkou neúctu vůči hostiteli.
Podobně je to i se vztahem k zákazníkovi. Přijde-li k němu obchodník v tričku a bermudách, dává tím najevo neúctu. A i kdyby to klient tak nevnímal, určitě nepřenese přes srdce, že ten člověk chce zakázku získat bez námahy. Jen s trochou ležérního přátelství, jako to dělají podvodníci.
Zákazníci rádi obchodují s profesionály
Jak už jsem řekl, zákazníci mají rádi přátelské vztahy. Ale stejně tak rádi obchodují s profesionály. To není to samé. Profesionálem se člověk nestane tak, že se dobře cítí. A už vůbec ne tím, že s prominutím kašle na to, jak se cítí druhá strana. S představou, že samozřejmě jako on. Pokud tedy chcete působit jako profesionál (a být profesionálem), pak:
- oblékněte se o stupeň lépe, než očekáváte u zákazníka
- zjistěte si o zákazníkovi a firmě co nejvíce předem
- neprodávejte, ale ptejte se zákazníka, abyste zjistili, co skutečně potřebuje
- zapojte zákazníka do řešení a v nabídce se odvolávejte na jeho potřeby
- už v průběhu nabídky představte následnou komunikaci

Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat podnikání a marketing jinak, úspěšněji, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.