Prodejce František Vomáčka 4 - Jak oslovit zákazníka

 

Konečně nastal den, kdy se František Vomáčka se hodlal nejen seznámit se stávajícími zákazníky, ale zkusit ulovit i nějakého nového. Už si přepravil i seznam dvaceti firem, které by mohl oslovit. Nejdříve ale zavolal jednoho z dlouholetých zákazníků - nazval to pracovně zahřívacím kolem.

 
Obchodník František Vomáčka - Jak oslovit zákazníka
 
Když se mužskému hlasu na druhé straně linky představil a stručně vysvětlil, proč volá on a ne Svoboda, zákazník se zasmál: "Tak on vás v tom nechal plavat, že jo. No, vyřiďte tomu pacholkovi, jestli ho ještě někdy potkáte, že mi dluží litr slivovice za tu reklamaci, co řešil půl roku. A vůbec, raději vám rovnou řeknu, ať zbytečně neutrácíte za telefon, že už jsem dávno přešel do tábora vaší konkurence. Takže raději na neshledanou, pane nový obchodní zástupče!"

"To bude má smrt," chechtal se Svoboda. "On chce posílat nabídku a neví komu!"


Komu jsem se dovolal?

Tak to byla spíš ledová sprcha, ne zahřívací kolo, pomyslel si Vomáčka, když položil sluchátko. Ale co, nový zákazník to napraví. A už vymačkával číslo známého výrobce dílů pro automobilky. Tam budou jistě peníze a možná i zájem o stroje ze Strojany.

"Dobrý den, tady František Vomáčka, obchodní zástupce společnosti Strojana," spustil, sotva se v telefonu ozval ženský hlas. "Naše společnost je významným dodavatelem…"
"Koho chcete prosím spojit?" přerušila ho netrpělivě pracovnice. Uvědomil si, že je to pravděpodobně jen telefonistka. "Já, já… já bych chtěl někoho, kdo má na starosti nákup nových obráběcích strojů."
"Moment, spojím vás."
Ve sluchátku to klaplo,třikrát zabzučelo a pak někdo otráveně zabručel: "No, co je?"
"Dobrý den, tady František Vomáčka, obchodní zástupce společnosti Strojana," spustil František znovu odříkal pečlivě naučenou frázi: "Naše společnost je významným dodavatelem obráběcích strojů, za loňský rok jsme zvýšili obrat o dvacet procent a…"
"Víte co, pane… jak jste to říkal?"
"Vomáčka… František."
"Tak mi to pane Vomáčko pošlete na mail. Nákup, zavináč a naše firma. Já vám pak někdy zavolám. A napište, že je to pro mě, ať se to neplete, nás je tedy víc. Domluveno?"
"Domluveno," potvrdil František roztřeseným hlasem.

Po tváři se mu zvolna rozšiřoval úsměv. Podařilo se! Jako by už měl skoro zakázku na stole. Uvidí se, jak dobře dokáže…

E-book Prodejte všechno! od Miloše Tomana


Každý prodejce dělá chyby, i když...

Rajské snění přerušilo rázné otevření dveří. Na prahu stál Svoboda.
"Promiň, že tě ruším v odpočinku, ale zapomněl jsem si tu v tom spěchu adresář."
"Ne ten obchodní," dodal, když viděl Františkův udivený výraz. "Mám tu ještě jeden, mnohem důležitější." Vytáhl z knihovničky ohmataný sešit, namátkou ho otevřel a zasnil se: "Libuška… to je kočka! Manžel každou chvíli na služební cestě, útulný tři plus jedna v době, kde se jeden soused nestará o druhého. Co víc si může člověk přát."

"Ženské mě teď nezajímají," mávl rukou František. Představ si - první telefonát a hned úspěch!" A vyprávěl o svém prvním kroku na cestě mezi obchodníky - milionáře.
Svoboda se ale místo uznání začal smát, až se musel posadit na stůl.
"Člověče, to je přesně ten pokřik, který zásobovač spustí, když se tě chce zbavit. Takových jako ty mu tam volá denně dvacet! Klidně mu tam ten mail pošli, když myslíš, že tě čeká zlatý důl, ale dám na to krk, že to rovnou hodí do koše. Zbytečně ztrácíš čas! Jak se vlastně jmenoval?"

"Jmenoval?" zarazil se František. "Já vlastně nevím… Spojila nás telefonistka, on se nepředstavil…"

"To bude má smrt," chechtal se Svoboda. "On chce posílat nabídku a neví komu!" Sesunul se se stolu, poplácal Vomáčku po zádech a mezi dveřmi ironicky pravil: "Ty to ještě jednou někam dotáhneš. Stačí tak dvacet, třicet let…"

Ani jsem nevyřídil ten vzkaz, uvědomil si, když už kroky jeho předchůdce dávno dozněly na chodbě. Jak se zdá, obchodovat není tak jednoduché ( ale pomůže vám v tom kniha Intuitivní marketing prodává)


Inspirace pro prodejce - Jak co nejlépe oslovit zákazníky podle intuitivního marketingu

Znáte jméno (a nejlépe i funkci) je prostě nutné. Jestliže se vám zákazník na začátku nepředstaví, nenechávejte to na konec, protože na to pak pravděpodobně zapomenete. Použijte tedy hned na začátku slova jako "Omlouvám se, ale přeslechl jsem vaše jméno" nebo "Promiňte, s kým mluvím?" a podobně.

Žádný učený z nebe nespadl a nejlepším způsobem, jak si tyto postupy osvojit tak, aby se staly automatickými, je trénink. Čím víc absolvujete rozhovorů, tím v nich budete lepší.


Dobré? Sdílejte na sociálních sítích:

Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu