Prodejce František Vomáčka 2

Obchodník František Vomáčka 2V pondělí se vymydlený, oholený a nastrojený František dostavil do firmy Strojana. Deset minut před termínem, tedy ani ne brzy, ani ne pozdě, právě jak radí příručky. O řediteli, který přesně v devět vyšel z kanceláře, si hned pomyslel: "Sotva třicet, ten je příliš mladý na to, aby mi moc rozuměl." Ale přesto na sobě nedal nic znát.

Po úvodním představení se ředitel zaklonil v křesle a zeptal se: "Co marketing? Ovládáte?"
František se chystal využít vědomostí načerpaných z cédéčka, ale protože mu v hrdle samým napětím vyschlo - asistentka i pan ředitel mu bohužel nenabídli ani vodu - musel několikrát polknout a to ho, jak si později uvědomil, zachránilo. Ředitel totiž pokračoval: "Marketingový mix? Promotion? B2B? Distribuce?"
Včas si uvědomil, že muž proti němu žádné rozumy slyšet nechce.
"A direct marketing a direct mail a distribuční kanály…" kontroval. Vyjmenoval překvapenému řediteli další desítku pojmů, které si zapamatoval a pak dodal: "Samozřejmě včetně implementace!"

"Dozvěděl se, že pokud neumí prodávat, může jít přece dělat něco jiného - před branou stojí dalších padesát zájemců. Vzal tehdy ředitele za slovo a udělal dobře."


František se stává prodejcem

Tím jejich sezení skončilo. Po deseti minutách čekání v kanceláři asistentky se dozvěděl, že pan ředitel to s ním tedy zkusí a že může hned zítra nastoupit. Dostane služební automobil a notebook - tady asistentka dala tónem hlasu zřetelně najevo, že nejde o pracovní pomůcky, ale o pocty téměř královské - a bude s ním projednáno jeho odměňování. Další tón v hlase, tentokrát varující. Zřejmě proto, aby si nemyslel, že mu ve Strojaně budou létat pečení holubi do huby.

Doma se nejdříve s radostí převlékl do pohodlného županu a s trochou lítosti si uvědomil, že si ho v příštích dnech, měsících a možná i letech příliš neužije. Jak známo, oblek s kravatou je uniformou obchodních zástupců, i když se mezi nimi najdou i výjimky. Posadil se do křesla - než se vrátí rodina, bude to ještě chvíli trvat - a přemýšlel, co ho čeká. Ředitel si zřejmě potrpí na fráze a František by se bez obav vsadil, že o skutečném marketingu toho ví žalostně málo. Na jedné straně z toho měl radost, na tohle mu jeho víkendový rychlokurz stačí, na druhé straně si uvědomoval, co se kromě termínů v úvodu CD dozvěděl: marketing je systémem, který má zajistit upokojení přání zákazníka. To mu dávalo smysl, zákazník, který nedostane svoje anebo který to dostane s pěknou porcí nezájmu, půjde zkrátka jinam. Takže jeho úkolem bude ptát se zákazníků a požadovat ve firmě, aby jejich přání splnili. Teď jde o to, jestli mu jeho nový ředitel nedoporučí, aby se staral o prodej a nestrkal nos do výroby ( více také v knize Intuitivní marketing pro 21. století).

Zrovna to se stalo bratranci Josefovi. Když už mu klienti doslova házeli zboží zpět na hlavu, vydal se za ředitelem a požádal ho, jestli by v provozu konečně nemohli začít vyrábět vzory podle požadavků zákazníků. Vždyť jde přece jen o nastavení strojů. Dozvěděl se, že pokud neumí prodávat, může jít přece dělat něco jiného - před branou stojí dalších padesát zájemců. Vzal tehdy ředitele za slovo a udělal dobře. V halách té - dnes už bývalé - textilky je teď vietnamský velkosklad.

žárovka"Ze všech smutných slov jazyka či pera nejsmutnější jsou: Mohlo to být!" napsal básník John Greenleaf Whittier. Usilujme o to, abychom je jednou s hořkostí nemuseli vyslovit, až budeme zpětně hodnotit svůj život. Dobré příležitosti se nenabízejí věčně a na každém rohu. A jednou z nich je určitě Škola milionářů. Zjistěte o ní více

Jenže začít práci hádkou s ředitelem, to se rozhodně nevyplácí. František si umínil, že na to musí jít chytře. Použije trochu psychologie, v tom je přece docela dobrý, a to by bylo, aby se vlk obchodník nenažral a ředitelská koza nezůstala celá. Tedy aby marketing fungoval jak má a ředitel neměl pocit, že z něj udělal hlupáka.

"Důležité bude, s jakými lidmi se tam zítra potkám," uzavřel svoje přemýšlení. "Možná to nebude tak horké." Je přece spousta firem, kde lidé nechají ředitele, ať si myslí, že vládne, a dělají si to po svém. První den v práci tedy bude důležitý. Nesmí nic pokazit a nic ponechat náhodě. Bude sbírat informace, sám jich moc nerozdávat, a doma si to pak v klidu utřídí.

Z přemítání o úskalích nového života ho vytrhl návrat zbytku rodiny. V nastalém hluku se nedalo přemýšlet vůbec o ničem a dokonce přeslechl i manželčinu otázku, zda dnes vůbec něco obědval.


Inspirace pro prodejce

Prodejce je takovým velvyslancem zákazníka ve firmě, Měl by tedy hájit jeho zájmy a ostatní (zejména ve výrobě) by mu měli našplouchat. Ne že by vždy muselo být po jeho, ale informace, které od zákazníků přináší, jsou velmi důležité.

  Komentáře: Používáte v prodeji i marketingové zásady?

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.