Šaty pořád dělají člověka

Šaty pořád dělají člověkaJeden mladý obchodník se svěřil poradci se svými obtížemi. Domluvil si po telefonu schůzku, ale když přišel do kanceláře zákazníka, ten ho rychle vypakoval ven. Poradce mu řekl, že za to možná mohou jeho vlasy, dlouhé až po ramena. Mladík to nejdříve odmítal, ale když se mu nadále nedařilo, zašel do kadeřnictví a nechal si účes zkrátit. Ještě téhož dne dostal první zakázku a po ní další. Nadšený svým objevem, nechal si vlasy ještě více přistřihnout a uzavíral ještě více obchodů. Po čase si však začal myslet, že to není vlasy, a přestal se stříhat. Za půl roku zkrachoval.

Tento příběh jsem našel v knize Briana Tracyho. Nemyslím, že by si ho vymyslel. I když je starý nějakých patnáct let a móda se za tu dobu změnila, má pořád svoji platnost. Dnes sice většinou nenosíme dlouhé vlasy, zato třeba vousy ala "dřevorubec". Nebo fantastické účesové variace. Vzpomínám si, jak se mě na školení prodejců zeptal jeden mladý účastník, jestli může chodit k zákazníkovi se zeleným kohoutem na hlavě. Je to přece projev jeho osobnosti a svobody. "Můžete," řekl jsem. A když se vítězoslavně rozhlédl po kolezích, ještě jsem dodal: "Ale zákazník má na druhé straně svobodu od vás nic nekoupit, protože se mu vás účes nelíbí." ( více v e-booku Jak zvládnout etiketu).

"Sotva stanete ve dveřích, zákazník by měl získat dojem, že vchází důležitý člověk."

V současnosti se často setkávám s podceňováním oblečení ( což řešil i obchodník František Vomáčka). "Chodím v tom, na co jsem zvyklý a v čem se cítím pohodlně," řekl mi jeden prodejce. "Pak se mohu soustředit na to, co říkám." Jde o naprosté nepochopení důležitosti faktorů, které ovlivňují úspěšný prodej. Vaše prezentace určitě není na prvním místě. Jestliže tedy děláte vše pro to, abyste se mohli soustředit na méně důležité jako na hlavní, samozřejmě tím snižujete svůj úspěch.


První dojem je zásadní

Všichni víme, co je to "první dojem" a jak funguje. Uvádí se, že na to, abyste udělali dobrý dojem, máte maximálně 30 vteřin. Co za tu dobu stihnete? Pozdravit, usmát se, podat ruky - a vypadat. Navázání přátelských vztahů, vytváření důvěry s pomocí rozhovoru ani prezentace produktu se sem nevejdou. Tím zdaleka nejdůležitějším faktorem tedy je, jak vypadáte. Lidské instinkty jsou rychlé a už ve chvíli, kdy zdravíte atd. je všechna vaše činnost posuzována podle toho, jak vás vyhodnotily podle vzhledu.

Můžeme si o módě myslet, co chceme. Může si to dokonce myslet zákazník. Ale protože máme dlouhodobě a zřejmě i dědičně v mysli zafixováno, že kvalitní oblečení značí úspěšného a tím i důvěryhodného člověka, naskočí toto hodnocení zcela automaticky, i kdyby daný zákazník sám nosil seprané džíny a tričko. Samozřejmě, pokud půjdete za zedníky na stavbu, není to to samé, jako jednat s podnikateli. Ale pořád byste měli být, co se týče vzhledu a oblékání, o jeden stupeň nad nimi.

žárovkaTeorie není všechno. Po vzoru Tomáše Bati učí má škola praxí, dovednosti, které vás přivedou do společenství bohatých lidí. A to tím, že pomůžete druhým podnikatelům, aby i oni byli úspěšní. Neváhejte a rozhodněte se právě teď, že využijete příležitosti a změníte svůj život tak, že bude radost ho žít. Vstupte do Školy milionářů

Dobrý a úspěšný obchod je postavený na přátelských vztazích se zákazníky. A někteří obchodníci jsou přesvědčení, že nejlépe je navodí, když se obléknou ležérně. Jenže zapomínají, že přátelství není všechno. To se jednou odpoledne setkali dva prodejci v kanceláři a jeden se svěřoval: "Celý den jsem mluvil se spoustou příjemných lidí." Druhý přisvědčil: "Ano, také jsem dnes nic neprodal." Být přátelský tedy není evidentně všechno. Stejně důležité je být důvěryhodný. Bez toho neprodáte nic ani svým dlouholetým kamarádům.


Dobře oblečený člověk je důležitý člověk

Důvěryhodnost není závislá jen na vzhledu, ale jestliže váš vzhled důvěryhodný není, pak se vám ji těžko podaří vybudovat čímkoliv jiným. Pořád tu bude ten negativní první dojem, působící jako filtr, přes který zákazník posuzuje všechno, co mu říkáte a co děláte. Naopak, stačí zapůsobit oblečením a vzhledem, aby k vám pocítil důvěru. Před časem jsem byl na dvou akcích, vždy perfektně, ale konzervativně oblečený, s kravatou a vyleštěnými botami. V Česku mi jeden účastník řekl: "Připomínáte mi našeho presidenta Klause." A za pár dní na Slovensku: "Vypadáte jako náš prezident." Pravděpodobně to nebylo podobou, ale viděli ve mně kvůli vzhledu důležitého člověka. A tak si to spojili s vysoce ceněnou funkcí prezidenta.

Sotva tedy stanete ve dveřích, zákazník by měl získat dojem, že vchází důležitý člověk. Pokud tomu nevěříte a jste přesvědčeni, že úspěšný obchod dělá úplně něco jiného, zařiďte se jako ten mladík. Oblečte se jednou lépe a uvidíte, co se stane. Pokud se výsledky zlepší, můžete svůj šatník ještě vylepšit. A že na to nejste zvyklí? Jediná dobrá odpověď zní: Tak trénujte. Neznám nikoho, kdo by si na jakékoliv oblečení nezvykl.  A učím to i ve Škole milionářů.

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošleme emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



 

Kam dál a co by vás mohlo zajímat: 
Doporučuji ke stažení zdarma: