Strach je nepřítelem úspěchu

Čeho se podnikatelé nejvíce bojíCo je největším nepřítelem podnikatele? Většinu z nás zřejmě napadnou různé úřady a jejich zaměstnanci, nepříjemná konkurence či ekonomické krize. To všechno je jistě nepříjemné, ale ne nejhorší. Největší překážku si totiž nosíme sami v sobě, ve své hlavě. Je to strach být jiní. Dalo by se říci, že je naprosto normální, protože patří k naší instinktivní výbavě. Život v tlupě (neboť člověk je tvor společenský) vyžaduje přizpůsobení. Existují zvířecí společenství, která odlišné jedince vyloučí a ti zahynou. Tuto hrozbu podvědomě cítí i lidé. A tak i v době, kdy naše přežití už není závislé na pravidlech tlupy, se snažíme chovat konformně.


Úspěšný podnikatel nemůže být jako jiní

Ovšem podnikatel se už tím, že začne samostatně podnikat, odliší od standardu. Podívejte se na čísla, rozhlédněte se kolem sebe a zjistíte, že většina lidí chce být někým vedena a řízena. Většina je spokojena v zaměstnání, kde jim vůdci tlupy říkají, co mají dělat. Na první pohled se může zdát, že podnikatele, poskytující užitečné produkty či služby, ze společnosti nikdo nevylučuje a jsou v ní vítáni. Lidé přece potřebují instalatéry nebo pekaře. Nebo ne? Ve skutečnosti jim jde o opravené potrubí a rohlíky. Jejich dodavatele však nijak nemilují - protože jsou jiní.

"Máte-li strach opustit šablony, inovujte je."

Zaměstnanec je vždy ochoten věřit, že podnikatel je spíš nepoctivý. Ne proto, že by s tím měl bůhvíjaké zkušenosti, ale protože za standard poctivé práce považuje své zaměstnání. Z toho vycházejí všechny ty řeči, že milionářem se nemůžete stát poctivou prací. Je to zkušenost těchto lidí a je to tedy zkušenost většinová. Tedy už tím, že se rozhodnete podnikat, se do jisté míry vylučujete ze společenství ( ale můžete najít jiné, jako je třeba Škola milionářů).

Nejeden podnikatel se ovšem snaží většinové společnosti zavděčit a dokonce ji jaksi "podlézat". Nízké ceny pro ně nejsou jen marketingovým nástrojem, ale také způsobem, jak si naklonit své okolí. Proto je používají - a to k vlastní škodě - častěji, než by museli. Ze stejného důvodu se také můžeme mezi podnikateli často setkat s tvrzením, že oni ani o velký výdělek nestojí. Jen tak, aby se uživili. Nechtějí snad žít dobře? Nemají žádné ambice? Ne, ale bojí se vyčnívat, mají obavy, že by okolní společenství proti sobě popudili.

žárovkaAktivní prodej je tím nejspolehlivějším způsobem, jak zvýšit tržby (už se mi podařilo i navýšení o 100 %). A funguje vždy a všude, ve všech oborech. Není to tak obtížné, jak by se mohlo zdát, protože aktivní prodej je pro tradičního obchodníka tím nejpřirozenějším prostředím. Přečtěte si o tom více


Podnikatelé nejsou masy

Toto pudové nastavení funguje i v marketingu. Ačkoliv už byly popsány tuny papíru ponaučeními, že kdo chce mít úspěch, musí se odlišit od konkurence, ve skutečnosti se většina podnikatelů nejdříve podívá, jestli to tak dělají i ostatní. Reklama nemusí být účinná, ale bezpodmínečně odzkoušená a léty prověřená. Godfrey Harris, autor knih o osobním doporučení, si na jejich stránkách často stěžuje, jak ho podnikatelé s jeho nápady odbývali, třebaže by jim ušetřil velké výdaje na propagaci. Přenášení informací rozhovorem mezi přáteli jim zkrátka připadalo ve srovnání s letákem nebo inzerátem tak nějak málo seriózní.

Pro podnikatelský úspěch je tedy důležité vědět, kým jsme a kde stojíme. Podnikatel není zaměstnanec a bude tedy vždy, byť třeba jen jednou nohou, stát mimo jeho společenství. Lidem se nezavděčíte, když budete tak tak přežívat. Naopak, ještě z toho budou mít škodolibou radost. To není škarohlídství, ale realistický pohled na pravidla tlupy. Její členové chtějí, abyste na vlastní kůži pocítili, co to znamená stát mimo ně, abyste se káli a pokorně se vrátili zpět. Bohatý podnikatel se může přátelit s jinými bohatými podnikateli, ale chudý nemá žádné skutečné přátele.

Za druhé je důležité pochopit, že všechny ty opakující se postupy a "best practices" jsou určeny zaměstnancům. Ve firmách je žádoucí, aby se některé práce dělaly stejně, nebo se kopírovaly odjinud. U podnikatelů, ať už samostatných, nebo stojících v čele těch firem, to naopak žádoucí není. V Googlu možná některé úkony dělají úplně stejně jako v Microsoftu, ale Google není to samé co Microsoft. A stejně to platí i v malém. Obchodník může mít podobné zboží jako nadnárodní řetězec, ale nemůže ho prodávat stejným způsobem a za stejné ceny.


Šablony konzervují minulost

Problémem především déle fungujících podnikatelů, zvláště pak v maloobchodě, tedy je, že si vytvořili šablony a léta na nich nic nezměnili. Když je používají deset, patnáct nebo dokonce dvacet let, tak je to problém. Svět v roce 1996 vypadal úplně jinak, než dnes. Kdo by tehdy řekl, že kamenné prodejně bude vážně konkurovat e-shop a že na něm zákazníci najdou i potraviny? Že obchody se budou vyhledávat v mobilu a Google bude důležitější, než znalost, co je v sousedství? A že většinu trhu si zaberou řetězce?

Není to zase tak dávno, co moderní metody skenování mozku odhalily řadu zákonitostí, podle nichž se zákazníci rozhodují. Přepočítávání cen mezi nimi kupodivu není. Zato zde působí řada faktorů, o kterých jsme to intuitivně už věděli. Upořádání prostředí, barvy, osvětlení, vůně. Ale také lidský faktor a jeho mocná síla v aktivním prodeji. E-shopy například v nedávné době začaly připravovat podmínky, aby zákazníci mohli na svém počítači komunikovat tváří v tvář se živým prodavačem. Většina tradičních obchodníků má přitom tyto podmínky zcela přirozeně ve své prodejně, ale snaží se je naopak zrušit a udělat z prodavačů robotické podavače ( o tom, jak využít přednosti tradičních obchodníků, se dočtete v e-knize Intuitivní marketing v prodejně)

žárovkaAni triky, ani nezájem o zákazníky, jak to dělají řetězce. Rád se s vámi podělím o lepší způsob, jak prosperovat v maloobchodě i dalších oborech podnikání a být lepší než oni. Program PARTNER PLUS vznikl právě proto, aby vás zbavili starostí o budoucnost. Přidejte se


Čím začít?

Může vypadat tak, že všichni tito podnikatelé jsou jednoduše pohodlní. Ale většinou to není pravda. Podvědomé pudové zábrany totiž působí velmi silně proti jakékoliv snaze dělat věci jinak. Někteří lidé dokonce hovoří až o odporu a silném pocitu nechuti či únavy, když se jen začnou zabývat novými přístupy. Je však třeba se s tím poprat. Máte-li strach opustit šablony, inovujte je. Přidejte k nim něco. Zřiďte si nebo zmodernizujte web, vytvořte věrnostní program pro své zákazníky. Naučte personál zpočátku alespoň pořádně pozdravit a poděkovat za nákup. Hledejte na internetu inspiraci. Ale nečekejte, až bude po prázdninách, po zavádění EET, po špatné sezóně a slabém roku. Nikdy totiž nebude tak dobře, abyste mohli začít něco měnit pohodlně a bez problémů. Tak proč to nespustit hned?

Jak toho dosáhnout:

  • nejdříve vize (čeho chcete dosáhnout, jak chcete, aby vás zákazníci vnímali)
  • pak strategie (jak toho, co chci, dosáhnu originálně)
  • nakonec kontrola jedinečnosti (liším se opravdu dostatečně od konkurence?)


Jak se také projevuje strach být jiný

Lidé uvádějí spoustu důvodů, proč záměrně přehlížejí zajímavé příležitosti. Všechny ty odpovědi ale mají stejný základ: Strach, co tomu řeknou ostatní. Pokud ovšem nepřevezmete zodpovědnost za vlastní život, nemůžete se cítit svobodný. Pokud po druhých opakujete, co nejde a co nechcete, budete jako oni. Jsou úspěšní? Jestliže ne, vyslechněte si raději můj návrh:  program PARTNER PLUS

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.