Chcete být úspěšní? Vytvořte si příběh svého úspěchu

 

Do 6. května 1954 panovalo přesvědčení, že není možné zaběhnout míli pod 4 minuty. Toho dne Roger Bannister hranici pokořil. Jak se ukázalo, šlo o hranici představivosti, protože ještě téhož roku ji překonali další, včetně středoškoláků. Úspěch si tedy musíme umět nejdříve představit. Úspěch můžete chápat tak, že se prostě přihodí. Nebo na něm cílevědomě pracovat od samého začátku.

 
Chcete být úspěšní? Vytvořte si příběh svého úspěchu

Úspěch si musíte nejdřív vymyslet. Sám od sebe se nikdy nestane. Stejně jako všechno, co kdy člověk vytvořil, se musí zrodit ve vaší hlavě.

 
Většina z nás má nějaký svůj životní sen. Nebo alespoň kdysi měla. Mnoho lidí na ně totiž časem zapomene. Místo aby dělali vše pro jeho naplnění, přizpůsobí ho situaci, ve které jsou. A pak říkají "Nedovedu si představit…". Jak ale vidíte na příkladu z atletiky, když si představit dovedete, dokážete to.

Můj citát o úspěchu:
"Vytvořit si pozitivní příběh o úspěchu je v podstatě nutnou sebeobranou."


Překvapující zjištění, jak vnímáme svět

Určitě znáte ty lidi, co si neustále stěžují, jak jim všichni ubližují a jak si na ně celý svět zasedl. Dovedete si představit, že by tolik mužů a žen mělo důvod ubližovat v podstatě bezvýznamnému človíčkovi? On je přesto přesvědčen, že to tak je, a vytahuje jeden důkaz za druhým.

Na vině je způsob, jakým vnímáme svět. Když uvidíme dejme tomu krásného motýla, nejde jeho obraz z očí přímo do mozku, kde se zobrazí jak na promítacím plátně. Naše mysl převezme základní informace, přidá k nim to, co už má uložené v paměti (jestli jste někdy před tím viděli babočku paví oko, tak si můžete být jisti, že druhou babočku už taháte z paměti) a výsledek nám předá jako obrázek reality. Ve skutečnosti ten motýl možná vypadá jinak.

Je důležité, abychom svět viděli objektivně? Není. Potřebujeme ho vidět tak, aby to posloužilo našim potřebám. Třeba potřebě přežití. Ale také k potřebě úspěchu. Pokud totiž sebe sama vnímáme jako neúspěšného člověka, pak nám to všechny okolnosti dokazují. Samozřejmě, protože mozek filtruje všechno, co se stane, podle tohoto přesvědčení. Děláme to zcela automaticky, podvědomě.

Při jednom experimentu byli studenti rozděleni na polovinu a dostali informace o dvou restauracích Nijak zvlášť se od sebe nelišily. Pak si měli jednu z nich vybrat. Nato jim dali negativní a pozitivní recenze obou restaurací, aby o podnicích napsali hodnotící zprávu. A co se nestalo. Účastníci hodnotili "své" restaurace jen podle pozitivních recenzí, konkurenční naopak s použitím negativních.

Stejně tak hodnotíme svoji situaci. Jestliže si libujete v pocitu, že jste oběť, vaše mysl vybírá jen takové informace, které to potvrzují. Jestliže jste naopak přesvědčeni, že jste úspěšní (nebo předurčení k úspěchu), pak zase filtr v mozku vybere jiné informace, dokládající tento postoj.

Je tedy jasné, že kdo chce být úspěšný, potřebuje se takto naladit. To ale není jednoduché, zvlášť když přecházíte z jednoho stavu do druhého, a máte pořád kolem sebe "důkazy", že to zase špatně dopadne a všichni z toho ještě budou mít škodolibou radost. Je potřeba v podvědomí vytvořit správný obraz. Tato část naší mysli se totiž řídí heslem "Kdo chce kam, pomozme mu tam". Jenže musíme dát jasně najevo, kam chceme. Což není tak jednoduché, když, jak jsem řekl, máme zatím v podvědomí uloženo, že míříme pod most ( můžete si ostatně sami otestovat, kam míříte, v 90tidenní výzvě).


Jak se stát úspěšným? Pomůže vám příběh

Naše mysl má nejraději příběhy. Utíráte si oči při sledování romantického filmu? Bojíte se, co na hrdinu horroru vyskočí zpoza křoví? Proč, vždyť je to jen film. Asi řeknete, že si nemůžete pomoct. A máte pravdu. Tak jsme nastaveni. Příběhy, alespoň po dobu, co je sledujeme, vnímáme jako skutečnost. V dětství jste to uměli ještě lépe, vzpomínáte si? Převrácená židle se stala závodním autem, kostky lega cihlami, panenka miminem, které je potřeba nakrmit.

V dospělosti jsme ovšem více nedůvěřiví. "Jak bych mohl zaběhnout míli pod 4 minuty? Vždyť se to ještě nikomu nepodařilo!" Ale jakmile hranice padla, nový rekord zůstal v platnosti jen 46 dní, než byl překonán. Chcete-li tedy vytvořit příběh svého života, nejdříve se inspirujte příběhy lidí, kteří už to dokázali. To je velmi silný faktor, který vám umožní věřit svému, byť i velmi odvážnému, příběhu.

Příběh je jako film. Když ho vytvoříte, musíte si ho znovu a znovu přehrávat. Zatímco tvorbu obstará vědomí, přehráváním ho ukládáte do podvědomí. To má totiž jednu zajímavou vlastnost: Čemu věříte, to považuje za skutečnost. Jestliže mu předložíte děj, o které nemáte pochybnosti, nejen že si ho uloží, ale jedná podle něj. A protože naprostá většina našich rozhodnutí je podvědomá, v životě děláte to, co odpovídá příběhu. Někdy to může vypadat, že příběh ožil.

Kdysi jsem nutně potřeboval náhradu za dožívající auto, a tak jsem si vytvořil příběh, jak obcházím kolem svého nového vozu a zkouším si ho. Na víko kufru jsem chtěl umístit hvězdu Mercedesu, ale to se mi kupodivu nedařilo - vždy jsem tam nakonec viděl logo Škody. Pak jsem měl příležitost prohlédnout si ještě před představením veřejnosti novou Octavii - a poznal jsem v ní "své" auto. Skutečně jsem si ji pak zanedlouho pořídil.

Nelekejte se tedy, když se vaše příběhy někdy i překvapivým způsobem splní. Není to žádná magie, jen potvrzení, že opravdu fungují a vyplatí se tedy věnovat jim čas a úsilí.

Aby to nebylo tak jednoduché, stejnou měrou existují i příběhy o neúspěchu. Dokážou se vám točit hlavou tak dlouho, až se také uloží do podvědomí, a to vás přiměje, abyste se chovali podle nich. Vytvořit si pozitivní příběh o úspěchu je tedy v podstatě nutnou sebeobranou.

“Žádné příběhy nepotřebuji, jsem racionální člověk,“ slýchávám. Ale nevšiml jsem si, že by věda těmto lidem nějak pomohla k úspěchu. Ten totiž vždy začíná v mysli. A naše mysl je zvyklá pracovat s obrazy a příběhy, ne s čísly a rovnicemi. Věřím tomu, že svůj příběh o úspěchu a vyniknutí jste už kdysi snili, pokud ho nemáte ještě dnes. A když ne, obnovte ho. Jen tak můžete získat kontrolu nad svým životem a žít ho tak, jak chcete. Mám pro vás ideu, jak zvětšit svůj úspěch: Proberte tento článek se svými přáteli, kolegyněmi a kolegy, zákazníky. Více o sdílení myšlenek zde.


Jak si příběhy přehrávat a ukotvit v mysli

K "usazení" příběhu v podvědomí můžeme využít poznatek, že v hladině alfa je náš mozek uvolněný, jsou potlačeny pochybnosti a paměť funguje mnohem lépe než v normálním bdělém stavu. Toho se například užívá při speciální výuce jazyků.
Do hladiny alfa se můžete dostat za pomocí některých prostředků (nahrávky, psychowolkmany), nebo lze jednoduše využít skutečnosti, že se v ní každý z nás dvakrát denně nachází. Jde o dobu těsně před usnutím a ráno před úplným probuzením.

Ideálním a nenáročným způsobem, jak dosáhnout fixace příběhu, je tedy přehrát si ho po ulehnutí do postele. Pokud třeba toužíte po nové firmě, představujte si, jak do ní vcházíte. Zdraví vás recepční, vaši zaměstnanci přecházejí sem a tam, přivoláváte si výtah, vyjíždíte do své kanceláře…

Protože mysl má tendenci "ujíždět" a snaha plně se soustředit má obvykle za následek opuštění hladiny alfa (což pak může způsobit problémy s usnutím vůbec), je třeba se plně do příběhu ponořit. Toho dosáhnete nejlépe tak, že se zajímáte o detaily. Prohlížejte si proto třeba podrobnosti své "vysněné" kanceláře. Jak vypadá stůl, co je na něm, jaké obrazy visí na zdi… ( rozviňte svoji tvořivost s e-bookem Výtah k úspěchu).


Jak postupovat při tvorbě a kotvení příběhu úspěchu

Jak to tedy konkrétně udělat? Postupujte podle těchto kroků:

  • vytvořte si nejdřív scénář příběhu, kde popíšete, co se v něm děje (není třeba jít do úplných detailů)
  • před usnutím nebo v záměrně vyvolané hladině alfa si ho přehrávejte
  • postupně přidávejte detaily a příběh rozvíjejte
  • neomezujte ho, pokud jde správným směrem (pravděpodobně se vám po čase stane, že příběh začne žít svým vlastním životem)
  • připomínejte si ten příběh i přes den, kdykoliv je k tomu příležitost
  • použijte k jeho připomenutí i nástěnku vizí nebo podobné nástroje
  • všímejte si, co se ve vašem životě mění v souladu s příběhem.


Inspirace pro vás:

Vše, co lidé vytvořili, muselo nejdřív vzniknout v mysli. Od staveb přes umělecká díla a úžasné technologie až po úspěch. Úspěch není náhoda, která se stane. Je to výsledek představivosti. Jeho velikost odpovídá tomu, co jste schopni si představit a čemu chcete věřit. Rád vám představím příběh o úspěchu, který může být i váš:

 

Seznamte se se Strategii úspěšného života

 
Stáhněte si informační brožuru a přečtěte si, jak žít podle svého a splnit si své sny:

Informace o nakládání s osobními daty zde