Cookie: Koníčky dělejte po práci, nejdřív si na ně vydělejte

 

Nikdo v podnikání nevystačí jen s tím, co ho baví. Někdy je potřeba zatnout zuby a dělat i to, co rádi nemáte. "Můj známý přišel o práci. Využil příležitosti a pustil se do řemeslné výroby, po které už dávno toužil. Jenže si nerozumí s internetem, tam mu tady dělám trochu reklamu. Nechcete někdo…" Asi nepřekvapí, že komentáře pod příspěvkem přetékaly přáním mnoha úspěchů. Přesto je to špatně a kdo to nevidí, úspěchu nikdy nedosáhne.

 
Cookie: Koníčky dělejte po práci
 
Koncept IKIGAI říká, že abychom byli v životě spokojení, musíme dělat to, co nás baví, co umíme, co lidé potřebují a co nás uživí. Uvedený podnikatel asi může kladně odpovědět na první tři podmínky, ale ne na čtvrtou. Zjevně jí podceňuje. A to by neměl, recept na úspěch totiž vypadá jinak.

"Není nutné živit se tím, co máme na prvním místě žebříčku zábavnosti a přitažlivosti."

Představte si rybáře na břehu jezera. Umí připravit dobrou návnadu, správně nahodit, zaseknout. Ryby se mu za zády vrší. Ale co s nimi? Rybář si říká, že postávat na trhu ho nebaví. Ani se mu tam nechce, aby ryby prodal někomu z trhovců. Navíc nemá čas. Musí přece lovit ryby. A tak hromada roste a roste…

Stará známá zásada, že když neprodáte, jsou vám všechny dovednosti k ničemu, byla v poslední době nahrazena heslem "Dělej, co tě baví". Chápaným tak, že co nás nebaví, to prostě dělat nebudeme, i když je to potřeba. Většinu lidí nebaví prodávat. Je to náročné na psychiku. Musíme se vyrovnat s představou, že lidi vlastně otravujeme, a naučit se přijímat odmítnutí. Takže nejeden začínající podnikatel či podnikatelka si říkají: "Budu vyrábět a uvidí se…" ( přečtěte si také 7 smutných mýtů o začátku podnikání).

Spoléhat se na to, že nám prodej zajistí nějaký kamarád - amatér, který dá dvakrát fotku na Facebook, je k ničemu. To nemůže nikoho uživit. Řešením by jistě bylo svěřit prodej profesionálům. Ale na to je potřeba vydělávat. Pracovat víc, než jsou tito lidé ochotni. Rozšiřovat výrobu a věnovat se spíš její organizaci než práci rukama. Jenže to už přestává být zábavné.

To byl třeba případ podnikatelky, která vyráběla špičkové marmelády. Dostala se do bodu, kdy bylo třeba buď výrobu podstatně rozšířit, nebo skončit, protože ji v tomto stavu vyčerpávala, ale neuživila. Rozhodla se skončit.

Buďte v obraze. Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu!

Nedávno jsem četl zajímavý názor. Neříkám, že je to řešení pro všechny, ale i tak stojí za zvážení. Říká totiž, že není nutné živit se tím, co máme na prvním místě žebříčku zábavnosti a přitažlivosti. Můžeme si zvolit něco méně zábavného (ne ovšem práci, kterou bychom dělali s odporem). Zaměstnání nebo podnikání. A vydělat si tolik, abychom pak to zábavné mohli provozovat jako koníček a nemuseli se trápit, že nás neuživí.

Má to ovšem jeden háček. Budete-li se celý den honit za penězi, na koníčky vám nezbude čas. To proto, že většina lidí vydělává na levé straně známého Kiyosakiho cashflow kvadrantu, kde se za peníze vyměňuje čas. Když chcete větší příjem, musíte více a déle pracovat. A dostat se na druhou stranu, kde lidé a peníze pracují pro vás, není snadné.

Můj extra tip Třebaže to vypadá jako neřešitelné, řešení tu je. I bez milionů v kapse si můžete vytvořit síť spolupracovníků, která pro vás bude pracovat 24 hodin denně, i když vy sami budete dělat třeba 2 hodiny. Podívejte se do 3. části IM+ Strategie úspěchu, tam najdete ten správný recept. Seznamte se s ní a stáhněte si informační brožuru:
Stáhněte si brožuru IM+ Strategie úspěchu
Inspirace zdarma: