Jak bezpečně poznáte, že jste úspěšní?

 

Den po státnicích jsem si vyřizoval nějaké papíry na školním sekretariátu. Sekretářka, starší paní, mi udiveně řekla: "Tak jste to udělal?" Informoval jsem ji, že dokonce za jedna. "No vidíte," pravila ta dobrá žena. "A já myslela, když jste chodil s těmi korálky kolem krku, že jste nějakej blbeček." Ale stejně tak se můžete dočkat ocenění úspěchu i jinde. Nestyďte se, nedbejte na pravidla ovčího stáda a ukažte ostatním svůj úspěch.

 
Jak bezpečně poznáte, že jste úspěšní?

Jaký máte symbol úspěchu, to závisí na vás. Důležité je, aby ho tak chápalo i vaše okolí. Se Strategií úspěchu intuitivního marketingu se budete mít čím chlubit.

 
Určitě jste už slyšeli, že se nemáte s nikým poměřovat a jediným člověkem, který rozhodne, jestli máte úspěch nebo ne, jste vy sami. Zní to hezky, ale pravda to není.

Můj citát o úspěchu:
"Pokud chcete dokázat, že nejste blbeček, nedokazujte to sobě."

Dlouho dobu se tvrdilo (a říkal jsem to také), že úspěch je, když splníte své cíle. I známý autor motivačních knih Earl Nightingale to často opakoval. Dokud mu někdo nenapsal, že tedy i dealeři drog mohou být úspěšní. Začal proto mluvit o "hodnotných cílech", ale nijak zvlášť to nevylepšil. Když jste totiž vy tím arbitrem, který rozhoduje, co je hodnotné a co není, může být i narkobaron přesvědčen, že je pro lidstvo dobrodiním.

Ale především je naše "já" velmi negativním posuzovatelem. Čím vyšší máme cíle, tím úspěšněji se mu daří nás shazovat. "Že jsi udělal školu? A co z toho, když neseženeš odpovídající práci? Tomu říkáš úspěch?" Dobře to známe. Radost z dosažení cíle vydrží dva, tři dny. A pak se zase cítíme neúspěšní. ( přečtěte si také Znáte Dunning-Krugerův efekt? Možná je příčinou vašich neúspěchů)

Takové posuzování má samozřejmě vliv i na sebeúctu a sebevědomí. Jak můžete být sebevědomí, když z vás vaše mysl dělá "blbečka"? A není proti tomu obrana. V hlavě už nikdo další není, aby vás podpořil a ujistil, že jste naopak šikovný a inteligentní člověk. A tak nezbývá, než se obrátit na své okolí. Samozřejmě ne tak, že tyto lidi požádáte, aby vám dosvědčili, že jste úspěšný člověk. Jak to asi mají vědět, když všechno zatím bylo ve vaší hlavě?

Nedávno jsem někde četl, že budeme šťastní, když děti už od kolébky naučíme, aby se nesrovnávaly. Zní to hezky, ale je to nesmysl. Lidé jsou na srovnávání geneticky naprogramováni. Někdy je to, pravda, negativní, ale jindy zase pozitivním impulsem. Ze stejného důvodu ctižádostiví lidé potřebují symboly úspěchu. Materiální, protože do hlavy vám nikdo nevidí. Nenechte se tedy od svého Ferrari, nebo co to chcete mít, odradit. Získejte ho. Mám pro vás ideu, jak zvětšit svůj úspěch: Proberte tento článek se svými přáteli, kolegyněmi a kolegy, zákazníky. Více o sdílení myšlenek zde.


Úspěch nemůžete mít je pro sebe

Samozřejmě vnějšími projevy úspěchu. Nemusíte hned myslet na masivní zlaté řetězy kolem krku, a to největší auto, které je k dostání. Například prosperující a rostoucí firma je vidět sama o sobě. Ale může jít samozřejmě i o vily, jachty, auta, cestování. Nelíbí se vám to? Máte pocit, že jde o postoj příliš materialistický? Zkuste chvíli přemýšlet, kde se to ve vás vzalo. Samo od sebe, protože jste člověk s vysokými morálními a duchovními hodnotami?

Ale kdepak. Ve většině případů jde o působení jednoho jediného rčení, které vám vaši blízcí, učitelé a další lidé vtloukali do hlavy, až se tam natrvalo usadilo. Říká: "Samochvála smrdí!" Jeho variantou jsou pak třeba "Sedávej panenko v koutě, budeš-li hodná, najdou tě," nebo "Dobrá práce se chválí sama a nepotřebuje reklamu" ( můžete si ověřit, co nosíte v hlavě, s pomocí 90tidenní výzvy).

Jeden inteligentní člověk mi napsal, že schopní lidé mají skromně čekat stranou a neupozorňovat na sebe. Jednou prý si jich lidstvo všimne a ocení je. Je pravda, že se tak občas stane. Po stu nebo více letech od jejich smrti. Jak se říká, když už jsem u těch rčení, je jim to platné jako mrtvému zimník.

Úspěch má tedy i svoji sociální tvář. A když se podíváme na zásady, kterými se jakékoliv lidské společenství řídí, je na prvním místě soudržnost. Společnost zcela podvědomě usiluje o to, aby v ní nevznikaly konflikty. Třeba tím, že někteří jezdí ve Ferrari a jiní nemají na chleba. Co na tom, že to už dneska nefunguje a bohatí a úspěšní lidé se starají o večeři těm chudým. Máme to v genech po statisíce let a jen tak hned se to nezmění. Proto vám říkají, že nemáte svůj úspěch předvádět. A nejlépe ani nebýt úspěšní.

Takže pokud chcete dokázat, že nejste blbeček, nedokazujte to sobě. Nebo jen sobě. Ukažte to i druhým. Ukažte druhým svůj úspěch. Bez filosofických blábolů, které stejně nikdo poslouchat nebude, natož aby jim porozuměl. Ukažte to materiálně. To naopak pochopí každý. A máte-li z toho špatný pocit, připomenu, že i takové znaky úspěchu můžete prezentovat skromně a bez nějakého povyšování. Nejde jen o reakci okolí, sami se tak snáze ujistíte, že jste úspěšní.


Jak působit dojmem úspěšného člověka:

  • nebojte se věcí, jako jsou auta, domy, jachty atd., jsou to prostě symboly
  • i když jedete v luxusním voze, nepovyšujte se a chovejte se skromně
  • pamatujte si, že úspěchu nemůžete dosáhnout bez dalších lidí, ať už jsou to spolupracovníci nebo zákazníci


Inspirace pro vás:

Dovolím si přidat ještě jedno rčení. Říká se, že starého psa novým kouskům nenaučíte. V tomto případě to platí i neplatí. Platí proto, že naše mysl se nevzdá statisíce let staré zásady, že úspěch je potřeba ostatním ukázat a dokázat. Neplatí v tom, že vždy můžete odhodit staré poučky o skromnosti. Vydejte se na cestu úspěchu:

 

Seznamte se se Strategii úspěšného života

 
Stáhněte si informační brožuru a přečtěte si, jak žít podle svého a splnit si své sny:

Informace o nakládání s osobními daty zde