Vyhledáváte příležitosti k úspěchu?

Jak jste na tom s příležitostmi?Co jsou to vlastně příležitosti? Dá se říci, že je to vše, co vám dává možnost splnit své cíle. Tak úplně jednoduché to ovšem není, protože často nemusíte poznat, že právě tato příležitost je pro vás ta pravá, nebo že se vůbec vašich cílů týká. Dokonce ji můžete považovat za překážku nebo nepřízeň osudu. Jak tedy vlastně máte poznat, že jde o vaši příležitost? Představte si život jako cestu dlouhou ulicí, kterou po obou stranách lemují stánky. Každý má vývěsní štít s nápisem „Příležitosti“, některý větší, jiný jen malou tabulku.

Kolem vás procházejí vaši kolegové, kolegyně, sousedé i docela cizí lidé. Jedni s očima upřenýma do zrcadla (a nebo mají na očích tmavé brýle) odhánějí dotěrné trhovce, kteří je chytají za rukáv, a jsou dál bez povšimnutí. Jiní se nechají přilákat těmi nejkřiklavějšími stánkaři. Další si vybírají podle pestrých tabulí…

"Lidé, kteří čekají, až přijde to nejlepší, se obvykle do konce svého života nedočkají."


Zastavte se u každé příležitosti

Co byste měli udělat vy? Zní to možná poněkud náročně, ale pokud chcete uspět a naplnit své cíle, měli byste se zastavit u každého stánku. Nemá tedy cenu čekat, až nějaká dobrá příležitost půjde kolem, a do té doby si lámat hlavu, jak ji vůbec poznáte. Musíte aktivně příležitosti vyhledávat a testovat je. Dokonce bych asi měl říci, že je třeba je nejen vyzkoušet, ale každou z nich naplnit.

Podíváte-li se tedy ještě jednou na obrázek trhu, zjistíte, že příležitostí vůbec není nedostatek, jak se obvykle lidé domnívají. Naopak, nabídka převažuje nad poptávkou, protože většina lidí si myslí, že ty nejlepší je teprve čekají někde dále v ulici a že tedy není třeba se nyní zdržovat. Tvrzení, že peníze leží na ulici, není tedy ničím přehnaným ( doporučuji i článek Já bych takovou chybu neudělal?).


Dnes už příležitosti nejsou?

Nedávno jsem slyšel tvrzení, že dnes už nikdo nemá velkou šanci něčeho dosáhnout. Na počátku devadesátých let, to prý byly doby, kdy bylo možné i to nemožné a z lidí se přes noc mohli stát milionáři. Ponechám teď stranou, že mnohé „příležitosti“ byly jen skuliny, umožňující krást a podvádět. Důležitější je ona představa, že v některých dobách se příležitostí objevuje více a jindy jsou pro změnu jen ojedinělou vzácností. Ve skutečnosti je to trochu jinak – příležitostí je stále stejně, vždy jsou to ony dvě nepřetržité řady stánků, jen jsou někdy snáze viditelné a jindy si musíte s jejich objevením dát více práce. I když tedy padne do ulice mlha, jsou stále zde, na svých místech. Můžete tušit, kde je najdete a můžete se k nim bez obavy vydat.

Uchopení co nejvíce příležitostí tedy není ovlivněno nějakou silnou nebo slabou nabídkou, ale vaším postojem. Buď budete čekat, co se vám naskytne, a pak bude váš výběr omezený, nebo budete aktivně hledat a potom nebudete ani stačit všechny příležitosti využít. Kdo je tedy aktivní, může si vybírat. Lidé, kteří čekají, až přijde to nejlepší, se obvykle do konce svého života nedočkají.

žárovka"Ze všech smutných slov jazyka či pera nejsmutnější jsou: Mohlo to být!" napsal básník John Greenleaf Whittier. Usilujte o to, aby to nebyla i vaše slova, až budete hodnotit svůj život. Dobré příležitosti se nenabízejí věčně a na každém rohu. Tato vám může změnit život, stačí po ní sáhnout.

Setkal jsem se například s člověkem, který vystudoval ve Spojených státech prestižní univerzitu s velmi dobrými výsledky a získal doktorát, ale bědoval, že mu doma nikdo nechce dát odpovídající práci. A vedle něj pak s úspěšným českým emigrantem, který začínal v Americe od nejhorších prací a podle svých slov bral každou práci, jen když ho postrčila zase o něco výše.

Teoreticky by měl mít onen vysoce vzdělaný člověk mnohem více příležitostí ke zbohatnutí. Přesto vyhrává ten druhý, který k životu přistupuje aktivně. Neznamená to samozřejmě, že můžeme rezignovat na vzdělání, ale ukazuje se, že aktivita je nejdůležitější. Bez aktivního přístupu k hledání příležitostí vám nepomůže ani sebelepší vzdělání.

Zřejmě teď čekáte, že vám podám nějaký detailní návod, jak takové příležitosti vyhledávat a chytat. To samozřejmě možné není. Ale mohu vám říci několik zásad, které vám takové aktivní hledání usnadní.


Jak nacházet příležitosti k úspěchu

V první řadě choďte s otevřenýma očima. Čím je doba konsolidovanější a příležitostí tím pádem méně viditelné, tím pozorněji musíte sledovat život kolem sebe. Hledejte a pozorujte především obecnější trendy, to vám pomůže později najít konkrétní příležitosti.

žárovkaCo se děje v hlavě vašich zákazníků? Na co myslí a podle čeho se při nákupu rozhodují? To by chtěl jistě vědět každý podnikatel. A co když není zase tak těžké zjistit, jak zákazníci přemýšlejí? Dokonce si to můžete ověřit sami s pomocí jedné z mých samoobslužných příruček. Získejte ji!

Abyste měli čas se rozhlížet, je třeba ho někde zase ušetřit. Nezabývejte se tedy hloupostmi a zbytečnostmi. Bulvár není svět, který by vám mohl dát nějakou inspiraci, nemusíte každý večer sedět u televize a rozhodně také není třeba vidět život jako jeden nekonečný mejdan. Neztrácejte čas přemýšlením „co by bylo, kdyby…“, ale myslete na to, „co bude, když…“ ( více informací najdete v e-booku Time management naruby - nenechte se ovládat diářem).

Za druhé myslete pozitivně. Nenechte se svést řečmi typu „Všichni prachatí jsou zloději!“, nezáviďte a neradujte se, že někdo spadl z výšky až dolů. Novinový titulek „Milionář před soudem!“ není nesprávný proto, že by milionáře neměli být souzeni, ale protože vyjadřuje radost, že tak dopadl někdo, kdo si dovolil mít více peněz než dotyčný novinář. Vyhledávejte tedy úspěšné lidi (samozřejmě ne nepoctivé zbohatlíky) proto, abyste se od nich poučili, ne abyste jim záviděli a přáli to nejhorší. Člověk, který touží, aby se všichni snížili na jeho úroveň, se nikdy nedostane nahoru.

Zbavte se také negativního naladění, které vám u každé příležitosti ihned jako první přinese na jazyk námitku „To nejde“. Určitě znáte heslo, podle kterého „Když se chce, tak to jde“. Důležitý je tedy postoj. Pokud se hned na začátku vzdáte, řešení samozřejmě nenajdete. Když se ale nenecháte odradit, s vysokou pravděpodobností najdete ne jedno řešení, ale hned několik.

A za třetí se pohybujte ve společnosti úspěšných lidí. Spousta lidí se domnívá, že tu jde o nějaké známosti a „dohazování kšeftů“, ale ve skutečnosti zde působí jiné efekty. Jednak úspěšní lidé, kteří aktivně využívají příležitostí, je proměňují v ještě větší množství dalších příležitostí pro ostatní. A pak také platí, že pozitivní (stejně jako negativní) se přitahuje, tedy úspěch přitahuje úspěch, stejně jako vrána sedá k vráně.

  Komentáře: Pohybujete se ve společnosti úspěšných lidí?

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.
 

Využijte tyto užitečné nástroje: