Jak kočky chytají myši a lidé úspěchy

 

V dětství jsme občas na půdě potkávali kočky, které se tvářily soustředěně a dávaly nám najevo, že máme dělat rámus potichu. "Nerušte je, číhají na myš," napomínali nás rodiče. Zřejmě v tom byly úspěšné, protože každou chvíli přinesly ukázat nějakého uloveného hlodavce. Dařilo se jim proto, že využili to, co nejlépe uměly.

 
Chcete-li být úspěšní, vezměte si příklad z koček
 
Nebyly dost rychlé, aby myši pronásledovaly. Nemohly za nimi do děr. A tak se obrnily trpělivostí a tiše čekaly, až kořist ztratí ostražitost a přijde na dosah. My máme také někdy problém ulovit úspěch, takže se můžeme poučit.

Největším nepřítelem úspěchu nejsou omezené schopnosti, malá inteligence, nedostatek příležitostí a spousta dalších věcí. Je jím netrpělivost a malá vytrvalost.

"Jestli utečete z boje, nikdy se nedozvíte, jak to mohlo dopadnout."


Kočky nejsou zbrklé - a my bychom také neměli být

Poslední rakouský císař Karel I. musel po svém nástupu na trůn v roce 1916 řešit problém se zásobováním. Maďaři měli potravin dost, ale odmítali se o ně dělit, zatímco v druhé části mocnářství vládl hlad. Nový císař měl tři měsíce na to, aby se nechal korunovat králem Maďarů. Do té doby mohl přijmout opatření proti nim, pak už ne, protože mu to nedovolila korunovační přísaha. Co myslíte, využil této možnosti? Samozřejmě, že ne. Nechal se zbrkle korunovat a pak už nemohl nic dělat.

Lidé, kteří plánují (což jsou samozřejmě všichni intuitivní marketéři), se takto nechovají. Znají jednotlivé kroky, jež je potřeba udělat, a také jejich posloupnost. Vědí tedy, že nestačí mít cíle. Stejně tak je důležité vymyslet strategii, jak jich dosáhnout, a naplánovat si celou cestu. Jedno bez druhého je k ničemu, cesty bez cíle vás mohou zavést kamkoliv a bez strategie se možná k smrti unavíte, ale ničeho nedosáhnete.

Kočky zjistily, že jejich silnou stránkou je trpělivost a zvolily si ji za strategii. Najdou místo, kde přebývají myši, a čekají. Jejich cílem je samozřejmě úlovek ( další inspiraci od koček najdete v článku Co má společného kočka v okně a váš úspěch). I my můžeme mluvit o "úlovku", i když to pravděpodobně nebude myš. A co je naší předností? Všiml jsem si, že lidé, kteří se holedbají schopností rychle a operativně na všechno reagovat, se nejčastěji potýkají s únavou a vyhořením. I u lidí je tedy trpělivost dobrou volbou.


Kočka i Honza musí slézt z pece

Neznamená to ovšem, že bychom měli lenošit a čekat, až nám úlovek přijde pod nos. Kočka při číhání nespí, i když to tak může vypadat. Musí totiž bleskurychle zareagovat. Nemůže si tedy dovolit nebýt ve střehu. Rady typu "Přejte si a ono to přijde," jsou sice hezké, ale je málo pravděpodobné, že by kočce přišla myš až do jejího pelíšku. I pohádkový Honza se musel zvednout z pece a vydat se do světa, aby něčeho dosáhl.

Kdysi jsem mluvil s člověkem, který měl červený diplom z prestižní americké univerzity. Vrátil se domů a čekal, že mu někdo zavolá nebo napíše a nabídne nějaké zajímavé zaměstnání. Byl velmi zklamaný, že se nic takového nestalo. Ale když jsme mu řekl, že aktivní musí být on, odpověděl mi, že se přece nebude doprošovat a ponižovat. Možná je ještě teď nezaměstnaný.

E-book Úspěšný týden od Miloše Tomana


Když to nevyjde napoprvé, tak to zkuste znovu

Jednou jsem se obrnil trpělivostí a pozoroval kočky, jak to dělají. A zjistil jsem jednu zajímavou věc: Ani zdaleka nejsou pokaždé úspěšné. Když myš stihla utéct a schovat se, jednoduše pokračovaly v číhání. Musely pak dokonce čekat déle, než si jejich kořist dodala odvahy. A nepodařilo se to třeba ani napodruhé. Přesto nemávly tlapkou a nešly dělat něco jiného ( viz také kniha Intuitivní marketing pro 21. století).

Zato lidé to mají běžně ve zvyku. Něco se nepovede a hned vědí, že to neměli dělat, že to není nic pro ně a že měli poslechnout moudřejší. Nic proti moudrým, ale toto jsou většinou mudrlanti, kteří vás přesvědčují o jediném: Že nemáte nic podnikat a o nic usilovat. A ještě argumentují tím, že se tak vyhnete zklamání. Nevím, jestli kočky pociťují nějaké zklamání, ale kdyby se o nic nepokusily, pak by zaručeně cítily hlad. Kručící žaludek je nad všechna rozčarování.

Jestliže vám tedy o něco jde, pak zapomeňte na všechna "Co když to nevyjde?" Zklamání vás přejde, když se znovu pustíte do práce a vyvarujete se chyb, kvůli kterým se to napoprvé nepovedlo. Možná se to podaří podruhé nebo potřetí. Ale jestli hned utečete z boje, nikdy se nedozvíte, jak to mohlo dopadnout.


Potvrzením jsou příběhy úspěšných lidí

Možná to všechno vypadá jako teorie. Ale setkávám se s lidmi, úspěšnými v síťovém marketingu, kteří často začínali dvakrát nebo třikrát. Na začátku neměli dost trpělivosti. Ale na rozdíl od těch, kteří dojdou k závěru, že "to nefunguje", oni pochopili, že potřebují víc trpělivosti a "ono to funguje". Kočky to vědí už odedávna.

Některé věci si člověk prostě neuvědomí. Žiji s kočkami už léta, ale nikdy mě nenapadlo přemýšlet o jejich chování. Nebo přemýšlet o tom, co o lidech říká jejich postoj ke kočkám. Možná že ti, co je obviňují z falešnosti, nemají vůbec rádi individuální osobnosti a dávají přednost stádním pravidlům. Ale třeba jsem je zaujatý. V každém případě jsou k úspěchu potřeba vlastnosti spíš kočičí než opičí. Jestli je máte, jste vítáni.


Dobré? Sdílejte na sociálních sítích:

Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu