Je networking nemorální? A jak ho dělat, aby vám přinesl úspěch?
Pozvolna se tak rýsovala zřetelná hranice mezi lidmi, kteří sázejí na aktivní networking, a jejich oponenty, spokojenými se status quo.
Přístup se opravdu liší podle toho, jestli jste spokojeni s dosaženým, nebo ne. Lidé, kteří už usilují jen o "mírný pokrok v mezích zákona", tedy o udržování statusu s případným malým, spíše samovolným vývojem, nové kontakty nepotřebují. Stačí jim, když mohou se starými známými zavzpomínat na staré dobré časy.
Je networking nemorální?
Druhou stranu však někteří z nich s oblibou podezřívají z jakýchsi nízkých úmyslů. Je zajímavé, jak máme tento "mravní" postoj hluboko zažitý. Už Konfucius pohrdal obchodníky. Když nám spolužák na základní škole nabízel za pár korun fotky pilotů Formule 1, posmívali jsme se jeho snaze vydělat peníze. Byla polovina sedmdesátých let a podnikání se tehdy považovalo za neslušné slovo. Nespokojit se s dosaženým, snažit se získat něco navíc, to je i dnes nezřídka hodnoceno jako chamtivost.
Jenže tento "mravní řád" na druhé straně vytváří průměr, uchovává průměr a adoruje průměr. Aktivní člověk je odmítán už pro tu jeho samotnou aktivitu. Nejvíce výtek vůči obchodníkům zapojeným do multi-level marketingu zní asi takto: "Pořád někde lítá, pořád mluví o kšeftech a otravuje s tím!" Ale netýkají se samozřejmě jen této oblasti, na níž mají mravokárci zvláště spadeno. Jde prakticky o veškeré podnikání ( hlavně pak o MLM - viz článek Nejen o MLM: Je to podvod?).
Nové se ovšem v naprosté většině případů nerodí tak, že jednotlivec dostane shora úkol, odebere se do ústraní a tam něco geniálního vymyslí. Velké myšlenky obvykle vznikají interakcí s dalšími lidmi. I jejich realizace závisí na tom, koho znáte. Mnoho vynálezců nemělo ze svých objevů žádný užitek, protože je nedokázali realizovat. Často je jen prodali za směšně malé částky, aby měli na chleba. Odhaduje se, že celých 80% nápadů svým autorům nic nepřinese a část z nich zcela zapadne ( s využitím nápadů vám pomůže e-book Výtah k úspěchu).
Bez kontaktů se podnikat nedá a networking je dodá
Jestliže tedy chcete přijít na něco zajímavého, musíte komunikovat s lidmi. Jestliže chcete své myšlenky uplatnit, musíte také komunikovat s lidmi. Dnešní technologie to báječně usnadňují. Vždyť kolik zajímavých osobností můžete potkat například na zmíněné síti LinkdeIn nebo v některých tematických skupinách Facebooku. I kdybyste je jen pasivně sledovali, získáte spoustu inspirace.
Ale i setkávání naživo má své přednosti. Například v klubech Business for Breakfast, které získávají na oblibě, nebo třeba na Veletrzích řešení.

Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat podnikání a marketing jinak, úspěšněji, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.