Networking není nemorální - využijte ho na maximum

 

Před časem jsem se na LinkdeIn přidal k zajímavé diskusi. Šlo o to, jestli potvrzovat žádost o kontakt každému, kdo o něj požádá, nebo si pečlivě vybírat. Názory se různily. Někdo byl pro budování široké sítě. Další odmítl pokusy o kontaktování každému, s kým se osobně nezná. Vyskytlo se i podezření, že benevolentní chování nahrává pochybným kšeftařům. Je nečestné, nebo naopak správné používat k úspěchu známostí? Úspěšní lidé v tom mají jasno.

 
Je networking nemorální? A jak ho dělat, aby vám přinesl úspěch?

Ať už si o tom ovčí stádo myslí co chce, největší úspěch mají "kluci a holky, co spolu mluví", ne samotáři. To platí i pro intuitivní podnikatele.

 
Pozvolna se tak rýsovala zřetelná hranice mezi lidmi, kteří sázejí na aktivní networking, a jejich oponenty, spokojenými se status quo.

Přístup se opravdu liší podle toho, jestli jste spokojeni s dosaženým, nebo ne. Lidé, kteří už usilují jen o "mírný pokrok v mezích zákona", tedy o udržování statusu s případným malým, spíše samovolným vývojem, nové kontakty nepotřebují. Stačí jim, když mohou se starými známými zavzpomínat na staré dobré časy.

Můj citát o úspěchu:
"Velké myšlenky obvykle vznikají interakcí s dalšími lidmi."


Je networking nemorální?

Druhou stranu však někteří z nich s oblibou podezřívají z jakýchsi nízkých úmyslů. Je zajímavé, jak máme tento "mravní" postoj hluboko zažitý. Už Konfucius pohrdal obchodníky. Když nám spolužák na základní škole nabízel za pár korun fotky pilotů Formule 1, posmívali jsme se jeho snaze vydělat peníze. Byla polovina sedmdesátých let a podnikání se tehdy považovalo za neslušné slovo. Nespokojit se s dosaženým, snažit se získat něco navíc, to je i dnes nezřídka hodnoceno jako chamtivost.

Jenže tento "mravní řád" na druhé straně vytváří průměr, uchovává průměr a adoruje průměr. Aktivní člověk je odmítán už pro tu jeho samotnou aktivitu. Nejvíce výtek vůči obchodníkům zapojeným do multi-level marketingu zní asi takto: "Pořád někde lítá, pořád mluví o kšeftech a otravuje s tím!" Ale netýkají se samozřejmě jen této oblasti, na níž mají mravokárci zvláště spadeno. Jde prakticky o veškeré podnikání ( Sáhněte si zdarma: Viz e-book Prosperita na dosah).

Nové se ovšem v naprosté většině případů nerodí tak, že jednotlivec dostane shora úkol, odebere se do ústraní a tam něco geniálního vymyslí. Velké myšlenky obvykle vznikají interakcí s dalšími lidmi. I jejich realizace závisí na tom, koho znáte. Mnoho vynálezců nemělo ze svých objevů žádný užitek, protože je nedokázali realizovat. Často je jen prodali za směšně malé částky, aby měli na chleba. Odhaduje se, že celých 80% nápadů svým autorům nic nepřinese a část z nich zcela zapadne.

Většina lidí je přesvědčena, že kontakty jsou vhodné jen pro zábavu nebo povídání na sociálních sítí. To jsou ti, co říkají: „Už aby byl konec směny, půjdu s kamarády na pivo“. Úspěšní lidé vědí, že kontakty jsou důležité i pro byznys. Vlastně hlavně pro byznys. Pokud tedy chcete dosáhnout svého, využívejte své kontakty. A oplaťte jim to, když oni zase něco potřebují. Kontaktujte ty správné lidi. Mám pro vás ideu, jak zvětšit svůj úspěch: Proberte tento článek se svými přáteli, kolegyněmi a kolegy, zákazníky. Více o sdílení myšlenek zde.


Bez kontaktů se úspěšně podnikat nedá a networking je dodá

Jestliže tedy chcete přijít na něco zajímavého, musíte komunikovat s lidmi. Jestliže chcete své myšlenky uplatnit, musíte také komunikovat s lidmi. Dnešní technologie to báječně usnadňují. Vždyť kolik zajímavých osobností můžete potkat například na zmíněné síti LinkdeIn nebo v některých tematických skupinách Facebooku. I kdybyste je jen pasivně sledovali, získáte spoustu inspirace.

Ale i setkávání naživo má své přednosti. Například v klubech Business for Breakfast, které získávají na oblibě, nebo třeba na Veletrzích řešení.


Jak využít networking ke svému úspěchu

  • budujte si široké sítě a neomezujte se pouze na nejbližší přátele
  • nezdržujte se s lidmi, kteří pro vás nejsou v žádném ohledu přínosem
  • nebojte se požádat o pomoc a také ji sami poskytujte


Inspirace pro vás:

Intuitivní podnikatelé tedy budují sítě kontaktů. Je to naprostá nutnost. Bez ohledu na to, co si o nich myslí a říkají ti ostatní, považující networking za nemorální využívání konexí, získávání nezasloužených výhod a porušujících rovné přístupy. Vždyť oni úspěšní nejsou. Zato vy můžete být, začněte třeba hned:

 

Seznamte se se Strategii úspěšného života

 
Stáhněte si informační brožuru a přečtěte si, jak žít podle svého a splnit si své sny:

Informace o nakládání s osobními daty zde