Kdy je originalita na škodu a je lepší se jí vyhnout

 

Originalita je důležitá a sám často radím, abyste byli odlišní. Ale někdy naopak originalita škodí a je potřeba se jí obloukem vyhnout. "Není nad původnost, každý po ní touží; lidé chodí přes most, to já půjdu louží," napsal kdysi Karel Havlíček Borovský. V podnikání se také setkáváme s originalitou za každou cenu, zbytečnou a kazící úspěch. Která to je a proč vám jen uškodí? Originalita je důležitá a sám často radím, abyste byli odlišní. Ale někdy naopak originalita škodí a je potřeba se jí obloukem vyhnout.

 
Kdy je originalita na škodu a je lepší se jí vyhnout

Je-li cesta po mostě pohodlnější, proč se brodit vodou? Důležitý je výsledek. Dělejte své podnikání jinak než ti, co chtějí být za každou cenu originální.

 
Zkuste si třeba pořídit franšízu a pak si nastavit pravidla podle sebe. Nejenže byste asi měli po úspěchu, ale franšízová společnost by se s vámi rychle (a nepříjemně) rozešla.

Můj citát o úspěchu:
"Vyučení řemeslníci šli nejdříve na zkušenou, pracovali u různých mistrů, a až potom se usadili a zařídili si svoji vlastní živnost."

Když Ray Kroc sehnal první investory pro projekt McDonald's a restaurace začaly fungovat, nestačil se divit. Franšízanti prodávali kde co, od kuřecích křidýlek po tacos, kolem podniků byl nepořádek a houfovali se zde chuligáni. Proto musel rázně zasáhnout.


Tři situace, kdy je nutné se kvůli úspěchu vzdát originality

Proč je dobré vzdát se v těchto případech originality? Protože ve franšíze zaplatíte (a obvykle hodně) za know-how, které už někdo vymyslel a otestoval. Máte prostě jistotu, že to bude fungovat i vám. Franšíza samozřejmě nechává prostor i vaší aktivitě. Ale mantinely nastavuje ona. Jsou to prostě pravidla hry, která buď přijmete, nebo si s vámi neplácnou.

Podobné je to i se síťovým marketingem. Sice vám nehrozí, že přijdete o peníze, ale tím větší je zase pokušení dělat si věci po svém. Nováček často prohlásí, že ti Američani (nebo odkud firma je) vůbec nerozumí mentalitě Čecha či Slováka, a začnou si dělat věci po svém. Když jim to pak nevyjde, může za to organizace nebo produkt ( otestujte si, jak byste byli úspěšní vy, s pomocí 90tidenní výzvy).

Do třetice jsou touhou po originalitě postiženi i začínající obchodníci. Vždyť se přece pořád říká, že každý zákazník je jiný a má jiné potřeby. Je tedy potřeba improvizovat. To je sice pravda, ale improvizovat můžete jen na určitých pevných základech. Úspěšní obchodníci tedy mají své osnovy, kterých se ve většině případů drží. Zafixují si je tak, že už o nich nepřemýšlejí. A když je pak potřeba změnit postup, nemají s tím problém ( Sáhněte si zdarma: Přečtěte si také v mém e-booku Prodejte všechno!).

Neúspěšní lidé to mají naopak. Bojí se originality tam, kde je zapotřebí, ale chtějí být originální tam, kde je to na škodu. Mají obavu se rozhodnout jinak než většina, ale pak si dokazují, že jsou nejlepší. Úspěšní mají cíl, a jím se řídí. Když kráčí k němu, nepovažují za svoji újmu, nejsou-li zrovna originální. Důležitý je postup k cíli. Ten je důležitější než prostředky a ego. Já k cíli postupuji. A vy? Mám pro vás ideu, jak zvětšit svůj úspěch: Proberte tento článek se svými přáteli, kolegyněmi a kolegy, zákazníky. Více o sdílení myšlenek zde.


Kdy je tedy pro úspěch vhodné držet se pravidel?

  • když převezmete nějaké know-how (franšíza, síťový marketing, licence apod.)
  • když nejste schopni vytvořit od začátku celý byznys, nebo se vám nechce tak dlouho čekat
  • když vám naučené postupy uvolní prostor pro improvizaci


Kdy je naopak vhodné být originální, pokud chcete být úspěšní?

  • když budujete vlastní byznys od samého začátku
  • když vytváříte vlastní originální produkt a strategii
  • když situace vyžaduje změnit navyklý obchodní postup u konkrétního zákazníka

Originalita je vcelku vzácná a není snadné jí dosáhnout. Proto mnoho samostatných podnikatelů neuspěje. Zajímavé je srovnání s franšízou. Zatímco v nezávislém podnikání do 5 let skončí 75 % podnikatelů, ve franšízách je ten poměr opačný, tři čtvrtiny franšízantů vydrží a daří se jim.

Ujasněte si tedy, co je pro vás důležité. Často pomůže postup, který se používal už za císaře pána. Vyučení řemeslníci šli nejdříve na zkušenou, pracovali u různých mistrů, a až potom se usadili a zařídili si svoji vlastní živnost. Franšíza by na to byla drahá, ale v síťovém marketingu. A navíc jsou tyto organizace proslulé svým vzděláváním.


Inspirace pro vás:

Neúspěšní vám budou říkat, že nejlepší je vymyslet nějaký geniální, ideálně technologický produkt, kterým se proslavíte a vyděláte velké peníze. Jenže počet těch, kteří takto uspěli, spočítáte na prstech jedné ruky. Ostatní se jen trápí. Využít už hotové postupy není žádná hanba. A já jeden takový, který se už osvědčil, pro vás mám:

 

Seznamte se se Strategii úspěšného života

 
Stáhněte si informační brožuru a přečtěte si, jak žít podle svého a splnit si své sny:

Informace o nakládání s osobními daty zde