Negativní komentáře nechte broukům Pytlíkům, na rozdíl od vás nebudou úspěšní
Pokud podnikáte, máte také svůj produkt. A jistě nechcete, aby se někdo o něm vyjadřoval stejným způsobem. Ale jak se do lesa volá, tak se z něho ozývá. Proto si dobře rozmyslete, co budete volat.
"Jste tím, na co myslíte," řekl už dávno římský císař a filosof Marcus Aurelius. A mnoho lidí je opravdu takových. Snižují ostatní, aby povýšili sebe. Ukazují se jako chytří a znalí tím, že každého kritizují. Pokud jde o zaměstnance, může to nadělat škodu spíš ve vztazích se spolupracovníky. Ale podnikatelé riskují svůj úspěch.
Každý potřebuje něco jiného
Je potřeba chápat, že potřeby lidí se liší. Nejsou-li univerzální, nemůžeme ani nad nimi vynášet negativní soudy. To, co se nám jeví jako nesmyslné, jiným smysl dává. Co je pro nás nevýhodné, pro jiné může být naopak přínosem.
Už jsem řekl, že hlavním důvodem, proč lidé tak rádi všechno negativně kritizují, je snaha tímto způsobem vyniknout, vzbudit zdání znalce, informovaného člověka. Nebo si připsat zásluhy za to, že odhalují (podle jejich názoru) podvody či hrozící újmy. Případně to obojí pěkně spojit dohromady.
Jistý člověk mi například řekl, že jeho posláním je ochránit "oběti" síťového marketingu od předražených produktů. V naprosté většině případů prý cena neodpovídá kvalitě. Když jsem se ho zeptal, jak to ví, bohorovně prohlásil, že je skoro všechny testoval. Snad tomu i věřil.
Intuitivní marketing: Lidé vás posuzují podle toho, co říkáte
Pokud vás ovšem veřejnost (a to jsou potenciální zákazníci) bude znát jako věčného kverulanta, který není s ničím spokojený, začne se stejně dívat i na vaše podnikání. Nemyslete si, že si lidé řeknou: "Všechno je špatné, jen on je dobrý!" Vůbec ne. Zařadí vás do stejné kategorie s těmi, které kritizujete ( viz také Intuitivní podnikatelé staví úspěch na osobní značce).
Chcete-li tedy vyniknou a ukázat, co víte a umíte, nestarejte se o kritizování druhých, ale o pochvalu svého byznysu. Ne samozřejmě přehnaně. Přílišné chlubení přitahuje pozornost zmíněných brouků Pytlíků. Chlubte se hlavně svými spokojenými a věrnými zákazníky. Jejich výsledky, kterých díky vám a vašim produktům dosáhli. Tím v očích veřejnosti porostete a současně budete cítit tlak, abyste rostli i profesně a zdokonalovali se.

Protože 99 % informací v nich jsou praktické inspirace a návody, jak dělat podnikání a marketing jinak, úspěšněji, a přitom šetřit náklady. Můžete je použít ještě ten den, kdy si je v newsletteru přečtete, a neztrácet čas.