Nejlepší rozhodnutí? Hoďte si korunou

 

"Chcete-li se rozhodnout, jak začít nebo pokračovat v podnikání, udělejte si průzkum trhu, sežeňte co nejvíc informací z oboru, dejte čísla do tabulek a analyzujte je." Správně? Kdepak. I když se tyto dobře míněné rady omílají pořád dokola, lidé se ve skutečnosti rozhodují úplně jinak. Čísla za vás nerozhodnou. Věřte intuici.

 
Nejlepší rozhodnutí podle intuitivního marketingu? Hoďte si korunou

Když nevíte, jak se rozhodnout, hoďte si korunou. Ta za vás sice nerozhodne, ale podvědomí vám pak řekne, co chcete.

 
Nechci tím říct, že všechna ta data a čísla jsou zcela zbytečná. Ano, můžete si udělat povšechný obrázek. Jenže lidská mysl funguje tak, že informace filtruje podle toho, co chceme vidět. Tedy podle našeho záměru. Chceme říct ano? Pak vnímáme a nacházíme jen data, která to podporují. Chceme říct ne? Najdeme dostatek čísel pro toto rozhodnutí.

Můj citát o úspěchu:
"Moje rada tedy zní: Vykašlete se na čísla."

Vlastně je to dobře. Jinak by za nás mohly rozhodovat počítače a tabulky v excelu. A asi by se nám to nelíbilo. Protože chceme volit cesty podle svého. Podle svého nastavení.

Ukazuje to ostatně i známá historka o dvou obchodnících firmy Baťa, vyslaných do různých koutů Afriky. Jeden telegrafoval do Zlína: "Žádná příležitost, nikdo tu nenosí boty. Druhý pak poslal telegram: "Skvělá příležitost, nikdo tu ještě nenosí boty."

Z těch samých údajů tedy můžeme učinit úplně jiné závěry a udělat jiná rozhodnutí. Proto vám říkám, abyste příliš nehleděli na čísla. Rozhodování se děje jinde.

Intuice nerovná se instinkty. Je to funkce podvědomí, které má neomezený přístup k obsáhlé databázi našich vzpomínek a zkušeností. Řešení však nenachází logicky, kdy z A vyplývá B a z něj C, ale hledá analogie a zkratky. Od A si tedy klidně odskočí k F a potom k Z. Výsledkem je mnohem vyšší rychlost nalézání řešení. Proto na nás počítače ještě nemají. Používám intuici celý život a proto nacházím nová řešení. Jak ji můžete naplno využít vy? Mám pro vás ideu, jak zvětšit svůj úspěch: Proberte tento článek se svými přáteli, kolegyněmi a kolegy, zákazníky. Více o sdílení myšlenek zde.

 
Řada lidí ale intuici nevěří. Prý není spolehlivá. Samozřejmě, není certifikovaný prorok se 100% neomylností. Intuice může vycházet jen z informací, které jsou v naší paměti. Je jich dost, ale pořád nepostačují k tomu, aby všechna rozhodnutí byla správná. Nerozhodne za vás ani umělá inteligence. I kdyby dokázala zvážit všechna pro a proti, stejně budete posuzovat, jestli se vám ten závěr líbí nebo nelíbí ( přečtěte si v knize Intuitivní marketing pro 21. století).

Jedna anekdota vypráví, jak personalisté vybírali asistentku ředitele. Podrobovali uchazečky všemožným testům, výsledky pak sestavili do tabulky, vyhodnotili a předali šéfovi tři nejlepší. "Kterou z nich máme přijmout?" ptali se. "Tu blondýnu s dlouhýma nohama," zněla odpověď.


Jak se úspěšně rozhodnout: Hoďte si korunou

A tím se dostáváme ke způsobu, jak dospět k rozhodnutí, které doopravdy chcete. Hoďte si korunou. Ne, nejde o hazard nebo pravděpodobnost 50:50. Důležité je vaše chování. Pokud jste s výsledkem spokojení, je to vaše správné rozhodnutí. Jestliže vás hned napadne, že ten hod byl špatný a je potřeba ho zopakovat, vaše rozhodnutí je to druhé.

Metoda je to naprosto jednoduchá a zřetelně ukazuje, jak se ve skutečnosti rozhodujeme. Ne podle čísel a tabulek, ale podle toho, co intuitivně chceme. Jistě, jsou lidé, kteří přísahají, že svá rozhodnutí činí naprosto exaktně. Ale to je pouhý sebeklam.

Před časem jsem v diskusi fandům značky Apple řekl, že o jejich volbě rozhodují emoce, ne technické parametry. To jsem to schytal. Nějaký bačkora, co si vystačí s windows, jim bude něco povídat, hájili se velmi emotivně. A ani si neuvědomovali, že se tím vlastně usvědčují.


Nestarejte se o čísla

Moje rada tedy zní: Vykašlete se na čísla. Můžete se na ně samozřejmě podívat, přihlédnout k nim, ale to je asi tak všechno. Jak vidíte z příkladu obchodníků od Bati, dá se z nich vyčíst to i ono. A i kdybyste se proti své intuici rozhodli podle nich, radost vám to neudělá. Takže raději zvažte, co doopravdy chcete. A pusťte se za tím.

Ne, neříkám tím oblíbené "Dělejte, co vás baví". Tímto heslem se řídí lidé neambiciózní, kteří pak uhýbají před vším, co jim do něj nezapadá. Jenže pro úspěch je nutné dělat i to, co vás nebaví, překonávat překážky a výzvy. K tomu potřebujete silnou vášeň. Člověk, který je posedlý svými cíli, jich dosáhne. I kdyby všechna čísla mluvila proti.


Jak se správně rozhodovat:

  • buďte cílevědomí; kdo zná svůj cíl, ten se snáze a lépe rozhoduje
  • naslouchejte své intuici
  • učte se z chyb a špatných rozhodnutí


Inspirace pro vás:

Jack Canfield říká, že si máme stanovit cíle, ale nestarat se, jak k nim dojdeme. To je přehnané. Ale pravdou je, že je nemusíte naplnit tím, co vás právě teď zajímá či baví. Jsou obecnější činnosti, kde se uplatní zejména schopnost jednat s lidmi a vést je. Jednu vám mohu představit, protože se mi osvědčila. Zjistěte o ni víc:

 

Seznamte se se Strategii úspěšného života

 
Stáhněte si informační brožuru a přečtěte si, jak žít podle svého a splnit si své sny:

Informace o nakládání s osobními daty zde