Je vizualizace pověra nebo užitečný nástroj?

Pověra nebo užitečný nástroj?Vizuální metoda má své příznivce i odpůrce. Ti druzí se (hlavně v souvislosti s knihou či filmem Tajemství) vysmívají představě, že si stačí něco představovat, a ono se to stane. Ponechme teď stranou události, které jako by skutečně naznačovaly, že je "něco mezi nebem a zemí", a podívejme se na použití vizuální metody, coby nástroje podnikatelského úspěchu, docela pragmaticky. Kvůli představám o vnějších silách bychom neměli zapomínat, že uvnitř hlavy máme mysl a že ta se rozhodně neomezuje jen na vědomou inteligenci, takové to mechanické vymýšlení nápadů podobající se práci s kalkulačkou.


Makléř nebo papoušek?

Řekl bych, že většina podnikatelů je přesvědčena o nezbytnosti shromažďování informací, analýz a vůbec vědeckého či exaktního přístupu k podnikání. Domnívají se, že v moderním racionálním světě je nepřípustné chovat se jinak. Nassim Nicholas Taleb upozorňuje v knize Černá labuť na výzkum, který se zabýval 27 tisíci předpovědí burzovních makléřů, majících jistě k dispozici spoustu informací, v číslech i slovních hodnoceních. Výsledek se nijak nelišil od náhody. Před několika lety byla dokonce úspěšnost kvalifikovaného rozhodování makléřů porovnána s pokyny na lístcích, které náhodně vytahoval papoušek. Nebudu vás napínat, pták byl lepší.

"Podvědomí dokáže pracovat s mnoha proměnnými, ale musí dostat odpovídající zadání."


Čísla nejsou všechno

Nemám v úmyslu tvrdit, že čísla jsou k ničemu. V dolních patrech rozhodování mohou být užitečná. Ale i tady máme většinou problém najít ta rozhodující a zařadit je do správných souvislostí. Velké množství dat může být kontraproduktivní, pokud mají mezi sebou příliš mnoho vzájemných souvislostí. A to je skoro vždy.

Máme však k dispozici ještě jiné informace. Ty jsou ukryty v našem podvědomí. Záměrně říkám ukryty, protože není snadné je odsud dostat. Přestože zachycují vše, s čím jsme se ve svém životě setkali, nedá se jen tak do paměti sáhnout a vylovit odsud tu nejdůležitější. To je způsob, jakým zacházíme se těmi vnějšími daty, a který příliš nefunguje, jak už jsme si řekli. Vědomá, inteligentní mysl, totiž nemá dostatek kapacity, aby mohla jednoduše pracovat s tím, čemu se v matematice říká "rovnice s mnoha proměnnými". Podvědomí to dokáže, ale musí dostat odpovídající zadání.


Zadáním je vizualizace

Tím zadáním je vizualizace. Pokud si tedy představujeme dejme tomu podnikatelský úspěch, nemusí to nutně znamenat, že věříme na zázraky, které z nás bez námahy udělají milionáře (i když připouštím, že někdo to tak může očekávat). Jednoduše dáváme svému podvědomí úkol, tak jako v jiných případech poskytujeme zadání počítači. S tím rozdílem, že stroje jsou pořád příliš primitivní, než aby dokázaly to, co lidská mysl ( co všechno dokáže, si můžete přečíst v e-knize Výtah k úspěchu).

Podvědomí funguje tak, že z toho, co má v databázi (a je toho opravdu hodně, kolem 90 procent informací přijímáme bez vědomé kontroly, tedy uvědomění si, že jsme je zachytili) vytváří vhodné kombinace, až přijde s "nápadem". Samozřejmě, že nejde o zaručený mechanismus, každý z nás si všímá něčeho jiného, pohybuje se v určitém prostředí a někteří lidé - přiznejme si to - jsou v tomto směru i poněkud pohodlní.

žárovkaCo se děje v hlavě vašich zákazníků? Na co myslí a podle čeho se při nákupu rozhodují? To by chtěl jistě vědět každý podnikatel. A co když není zase tak těžké zjistit, jak zákazníci přemýšlejí? Dokonce si to můžete ověřit sami s pomocí jedné z mých samoobslužných příruček. Získejte ji!


Podvědomí potřebuje prostor

Způsob, jakým podvědomí pracuje s informacemi, dává také odpověď na otázku, proč si nemáme představovat konkrétní řešení, postupy, cesty k cíli. Jednak tím sklouzneme k vědomému uvažování, o jehož nedostatečných schopnostech už něco víme, jednak tím podvědomí nedáváme prostor k hledání řešení, protože už ho vlastně máme, ať je vhodné nebo ne. Podvědomí je bohužel poněkud škodolibé, takže když ho postavíte před hotovou věc, říká si něco jako "Když si myslíš, že je to nejlepší způsob, tak si ho užij. Uvidíme, jak se ti to bude líbit!"

Stejně dobře se dá vysvětlit, proč dobré výsledky přináší i vizuální představa, v níž o problému debatujeme s "rádcem", historickou postavou, které si vážíme. Jestliže se například tímto způsobem setkám s Tomášem Baťou, neznamená to, že ho vyvolám ze záhrobí, ale že podvědomí vhodným způsobem kombinuje to, co o něm vím, s mými vlastními informacemi a zkušenostmi. Právě proto si máme vybírat osoby, o kterých něco víme, ne lidi naprosto neznámé, i když třeba úspěšné a inspirativní.

Vizuální metoda je tedy nástroj. Pro vyznavače digitálního matematického světa je možná poněkud podezřelý nebo rovnou nepřijatelný (či směšný), ale to nic nemění na jeho účinnosti. Jeden můj známý měl kdysi na své Škodě 120 zajímavou závadu. Čas od času mu přestaly fungovat zadní blikače. Jak zjistil, víceméně náhodou, stalo se to vždy, když měl v chladiči málo vody. I když jsme probrali všechny pravděpodobné i nepravděpodobné možnosti, jak souvisí směrová světla s chladicím systémem, nenašli jsme nic. Přesto kdykoliv nesvítily blikače, šel dolít vodu. S nástroji, jako je vizuální metoda, se to má podobě. Když to funguje, proč ji nevyužít, třebaže není po ruce vědecké či matematické vysvětlení? Důležitý je přece výsledek ( viz také e-book Kreativitou k úspěchu, ke stažení zdarma).


A kde vizualizaci využít?

Vizuální metoda je součástí nástrojů, které používají lidé toužící po úspěchu. Ale dobře víte, že jen snít nestačí. Někteří motivační řečníci říkají, že je potřeba také zvednout zadek. Já k tomu dodávám, že ani jen zvedat zadky nestačí. Je také potřeba vědět, co dělat a jak to dělat. V případě Školy milionářů je to jasné.  Cesta k úspěchu je vám otevřená.

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.