Proč už neposlouchat motivační řeči

Proč už neposlouchat motivační řečiUrčitě jste je také potkali. Píší rozhořčené komentáře na Facebooku, YouTube či pod články na webech. Koho mám na mysli? Lidi, kteří na informace o úspěchu reagují slovy jako "Pořád stejné obecné kecy" nebo "To už jsem slyšel tisíckrát!" Částečně s nimi souhlasím. Tak jako neexistuje nekonečně mnoho způsobů, jak zasadit strom, tak není ani neomezené množství návodů, podle nichž můžeme úspěšně podnikat nebo prodávat. Problém je v něčem jiném. Tito lidé považují za protiklad tisíckrát slyšených keců "úžasný zázračný návod". Něco, co jim okamžitě rozsvítí v mozku. Ve skutečnosti zní takto: "Vstaň a jdi konečně něco dělat".

Většina lidí neuspěje ne proto, že nemá dostatek informací a návodů, ale protože pořád čeká, že přijdou ještě lepší. Ideálně takové, kdy stačí zavřít oči, chvíli snít a na dveře zabuší pošťák s balíkem peněz. Pak můžete často slyšet, že tyto věci nefungují. Samozřejmě, že fungují. Ale po otevření očí musíte vstát a jít obrazy zhmotnit.

"Důležité je dělat to, co úspěch vyžaduje, ne co je pro vás pohodlné."


Nechovejte se jako absolutní introverti

Zajímavé je, kolik výmluv si dokážeme najít, abychom to udělat nemuseli. Ukažme si je na prodeji, kde se to projevuje zvlášť zřetelně. Řada podnikatelů, zvláště mladých, se chová jako hospodský ve hře "Hospoda na mýtince", který chtěl mít hostinec, ale neměl rád lidi, a tak si ho postavil na pasece uprostřed pustého lesa. Dnes se projevuje zoufalou snahou prodávat vše na internetu, ať je to vhodné nebo ne. Tito lidé budou raději marně čekat na zakázky, než by se od pár zákazníků osobně dozvěděli, že jejich produkt nestojí za nic. Sice to vypadá, že nejsou žádní lenoši (museli přece připravit web, e-shop a další nástroje), ale podstata není v tom, co uskutečnili, ale čemu se vyhnuli.

Můžete stokrát tvrdit, že jste vymysleli novu zahradnickou metodu, kdy není třeba okopávat a zalévat, ale teprve úroda ukáže, jestli to funguje. Přírodu neošidíte. Stejně tak úspěch. Důležité je dělat to, co vyžaduje, ne co je pro vás pohodlné. Jestliže je nutné jít s obchodem za lidmi a mluvit s nimi tváří v tvář, žádný internetový nástroj vám to nenahradí.

žárovkaCo se děje v hlavě vašich zákazníků? Na co myslí a podle čeho se při nákupu rozhodují? To by chtěl jistě vědět každý podnikatel. A co když není zase tak těžké zjistit, jak zákazníci přemýšlejí? Dokonce si to můžete ověřit sami s pomocí jedné z mých samoobslužných příruček. Získejte ji!


Co je pod vaší úroveň?

Častá výmluva zní, že prodávat je pod úrovní dotyčného člověka. Pokud je na tom tak dobře, proč ne? Jenže to obvykle říkají lidé, kteří sedí doma na podpoře, nebo nevědí, který dluh zaplatit dříve. Vzpomínám si na rozhovor s emigrantem, který se ve Spojených státech vypracoval na milionáře. Říkal, že začal klasicky jako umývač nádobí v restauraci a bral postupně každou práci, která ho vynesla výše. Vtip je tedy v tom, že úroveň nemůžete srovnávat s tím, co bylo, nebo co byste chtěli v budoucnosti, ale s tím, co je teď. Možná jste byli vysokým manažerem, ale teď jste nezaměstnaní. Snad chcete být miliardářem, ale teď nemáte ani na chleba. Není mytí nádobí z tohoto pohledu dobrým začátkem? Nebo prodej?

Jeden z argumentů také zní, že prodávat cizí produkty je svazující. Je pravda, že někteří začínající podnikatelé si představují, že podnikatelská svoboda spočívá v možnosti vstávat v poledne a nedělat nic, když se jim nechce. Pokud to ale myslíte s úspěchem vážně, pak víte, že to si prostě nemůžete dovolit. Nejste svobodní, vaším pánem je cíl uspět. Úspěšní kladou důraz na to, "čeho" chtějí dosáhnout, neúspěšní "jak" toho dosáhnou. Skutečnost je tedy taková, že naprostá většina úspěšných a bohatých prodejců prodávala produkty vymyšlené někým jiným ( jako je třeba PARTNER PLUS). Mohli se tak soustředit na jednu činnost. Zato mnoho geniálních vynálezců zemřelo v chudobě.

Setkal jsem se také s názorem, že obchodování je nečestné a prodejce jen otravuje lidi. Většinou to říkají jedinci, kteří jsou přesvědčeni, že naše civilizace vděčí za rozvoj vynálezcům a výrobcům. Jenže dělba práce, ten základní klíč k moderní civilizaci, mohla začít fungovat až poté, co se lidé naučili směňovat své výrobky, tedy obchodovat.

Samozřejmě, že existují i metody, které jsou nám nepříjemné, nebo je považujeme za neetické. Ale nejsou takové všechny. Můžeme znát otravné prodejce, ale nejsou takoví všichni. Roznést letáky do schránek nebo prodávat přes web možná vypadá z tohoto pohledu neutrálně, protože to není osobní, ale jak víme, že právě ten faktor "osobního setkání" je nepříjemný? Většinou proto, že si to myslíme sami.

V prvním desetiletí tohoto století například supermarkety unisono tvrdily, že zákazníci po žádných vztazích netouží. Chtějí prý jen nakoupit a jít ( viz článek Opravdu nízká cena kraluje?). Když přišla krize, konkurence se zostřila a nakupujících ubylo, najednou bylo ze všech stran slyšet, že zákazníci chtějí věrnostní kluby a že loajalita je pro ně velmi důležitá. Co z toho vyplývá? Že si sami vytváříme obrázek zákazníka, jak se nám to hodí, bez ohledu na něj. A že na to pak musíme zákonitě doplatit, až přijde konkurent, který se naopak přizpůsobí tomu, co lidé chtějí.

žárovka"Ze všech smutných slov jazyka či pera nejsmutnější jsou: Mohlo to být!" napsal básník John Greenleaf Whittier. Usilujte o to, aby to nebyla i vaše slova, až budete hodnotit svůj život. Dobré příležitosti se nenabízejí věčně a na každém rohu. Tato vám může změnit život, stačí po ní sáhnout.


Kdy budete vědět dost?

Výmluvou je také tvrzení, že toho ještě nevíte dost. Nikdy nebudete znát tolik, abyste si mohli říci, že se zítra stanete geniálním podnikatelem či prodejcem. Na začátku samozřejmě musíte nějaké minimum znalostí a dovedností mít, ale ostatní se doučíte cestou. Především zkušenostmi. Jestliže tedy máte pocit, že slyšíte pořád stejné "motivační kecy", pak je to proto, že už jste dávno měli něco dělat. Pokračování totiž uslyšíte ve své vlastní praxi a od svých vlastních zákazníků. Většina konzumentů knih a seminářů o úspěchu je přezrálá.

A ještě jeden argument: "Zkusil jsem to a nevyšlo to". Edison udělal 10 000 neúspěšných pokusů, než našel použitelný materiál na vlákno žárovky. Zažili jste vy už tolik neúspěchů, abyste mohli tvrdit, že to nefunguje? Často si lidé zaviní svůj neúspěch sami. Chtějí být za každou cenu originální a dělat si vše po svém. Zase proto, že podřídit se nějakým pravidlům jim není pohodlné. Dostanou návod, ale neřídí se jím. Zkuste si rozmontovat a zase složit počítač "podle svého", jestli pak bude fungovat. Úspěch zkrátka není pro nedisciplinované lidi ( to si přečtěte i v ebooku Úspěšný týden).

Jak je tedy vidět, v úspěchu nám nebrání tisíckrát opakované návody, ani nabídky činností, které jsou pod naší úroveň, ale neochota vystoupit ze své zóny pohodlí. Je proto dobré vědět, že pokud to jednou (a naplno) uděláte, zjistíte, že prostředí aktivity a nových zážitků a setkávání s lidmi je ve skutečnosti příjemné. To vám jen vaše touha po pohodlí a neměnnosti podsouvala falešné negativní představy.


K úspěchu je zapotřebí čin, ne jen motivační řeči

Motivace je pro úspěch velmi důležitá. Ale dobře víte, že jen snít nestačí. Někteří motivační řečníci říkají, že je potřeba také zvednout zadek. Já k tomu dodávám, že ani jen zvedat zadky nestačí. Je také potřeba vědět, co dělat a jak to dělat.  V případě Školy milionářů je to jasné.

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.