Jak vyzrát na strach, který zabíjí úspěch v podnikání

 

V době pravěku znamenalo být jiný než ostatní takřka jistou smrt. Tlupa ho totiž bez milosti vyhnala. I známý "ledový muž" Ötzi, nalezený v ledovci byl zřejmě vyhnancem, pronásledovaným nepřáteli. Nedivme se proto, že je v nás ten strach stále tak silný, že nám brání v úspěchu. Proto je nutné ho překonat. Bojíte se být jiní než lidé kolem vás? Ale oni přece nejsou úspěšní. Raději se tedy toho strachu zbavte.

 
Strach, který zabíjí úspěch v podnikání, a jak na něj vyzrát

Jestli si říkáte "Co na to řeknou lidi", nepodnikejte. Protože podnikatelé nejsou jako ostatní.

 
Stačí se podívat, kolik zavedených rčení vás nabádá, abyste nevyčnívali. "Sedávej panenko v koutě, budeš-li hodná, najdou tě!" Nebo: "Samochvála smrdí." Či také "Dobré se chválí samo." Je až neuvěřitelné, kolik lidí věří, že máme-li nějakou kvalitu, stačí být trpělivý, a nakonec si nás všimnou.

Můj citát o úspěchu:
"Pokud nepřevezmete zodpovědnost za vlastní život, nemůžete se cítit svobodní."

Největším nepřítelem úspěšného podnikání tedy nejsou úřady a jejich zaměstnanci, nepříjemná konkurence či ekonomické krize. Je jím konformita. Jak kdysi prohlásil Albert Einstein, je bláznovstvím dělat věci pořád stejně a myslet si, že dostaneme jiný výsledek. Podobně to platí i o konformním přístupu. Chcete-li být stejní jako lidé, kteří viditelně nejsou úspěšní, jak můžete čekat, že vy úspěšní budete?


Intuitivní podnikatel nebečí se stádem

V podnikání se takový přístup často projevuje v takzvaných "best practices", souhrnech osvědčených postupů. Jenže se přehlíží, že ti skutečně úspěšní do této škatulky nezapadají. Musk se nechová jako ostatní majitelé automobilek. Buffet investuje úplně jinak, než většina průměrných investorů.

Dalším důvodem je obava, že to zákazníci nezkousnou. Zvlášť u podnikatelů, kteří cílí (či spíše necílí) na všechny. Snaží se nikoho nepopudit, ale výsledkem je, že také nikoho zvlášť nezaujmou. Už v Bibli se říká: "Že jsi vlažný, a nejsi horký ani studený, nesnesu tě v ústech." Pro podnikatele je zkrátka špatné být vlažný. Vlažní jsou totiž také všichni neúspěšní kolem nich.

Chcete-li být úspěšní a mít kontrolu nad svým životem, nemůžete se řídit názory lidí, kteří to mají jinak. Nechat se o úspěchu poučovat neúspěšnými, o podnikání zaměstnanci, o životních snech lenochy. Berte to tak, že nejste jako oni. A za vzor si vyberte ty, kteří usilují o to samé, co vy. Nebo už toho dosáhli. Seznamte se s takovými lidmi. Mám pro vás ideu, jak zvětšit svůj úspěch: Proberte tento článek se svými přáteli, kolegyněmi a kolegy, zákazníky. Více o sdílení myšlenek zde.


Úspěšní podnikatelé nejsou masy

Konformita je sice vlastností většiny (i proto, že je velmi pohodlná), ale podnikatelé nejsou masy. Vždycky půjde o menšinu a o úspěšných podnikatelích to platí zvlášť. Není tedy možné se chovat tak, jak to dělají ostatní kolem. Je nutné být svůj - bez ohledu na to, co si masy myslí ( Jak jste na tom vy? Zjistíte v 90tidenní výzvě).

Samozřejmě tím nechci říct, že vám nemá na lidech záležet. Zákazníci by jistě neocenili, kdybyste je třeba "po svém" okrádali nebo odbývali kvalitu služeb. Nemůžete si tedy tak úplně dělat, co se vám zachce. Řekl bych, že v zásadních věcech, jako jsou vztahy, poctivost a etika, není možné se příliš vzdalovat od většinových norem. Tam raději držte basu s ostatními.

Jiná situace ale je v oblasti předmětu podnikání a jeho naplňování, v marketingu, strategii. Všimněte si třeba v prodejnách, jak se většina z nich liší jen nepatrně. Jistě, jedny mají regál s tím samým zbožím nalevo a druhé napravo, ale podstata zůstává všude stejná.

Vzpomínám si, jak jsem před lety přesvědčoval majitele supermarketu, který neměl parkoviště, ať vyřadí těžké prací prášky a petky s minerálkami. Přestože se neprodávaly, odmítl to. "Takové zboží přece do samoobsluhy patří," řekl mi.
A ze stejného důvodu odmítl zaměřit prodejnu na lahůdky, o které byl zájem. Prostě se to tak nedělá, vysvětloval mi pořád dokola. Stejný problém má řada podnikatelů. Jejich prodejny a služby jsou jedny jako druhé, ale oni odmítají cokoliv změnit, protože tak je to přece správné a jinak se to dělat nemůže.

Řešení? Chcete-li se dostat z pasti konformity, musíte se povznést nad provozní uvažování. A začít myslet strategicky. To je dnes u mnoha podnikatelů problém. Svůj byznys jen udržují v chodu. Strategie jim v tom k ničemu není. Ale pokud chcete vyjet z navyklých kolejí, bez strategického myšlení se prostě neobejdete.


Jak dosáhnout změny a odlišení:

  • nejdříve si ujasněte svoji vizi, tedy o co vám vlastně v podnikání jde
  • pak si vytvořte originální strategii, která vaši vizi dokáže naplnit ( Sáhněte si zdarma: Viz e-book Od poslání ke strategii)
  • posuzujte, jestli se od ostatních lišíte jen kosmeticky, nebo opravdu principiálně

Hlavně pozor na změny "na oko". Zákazník nedokáže obvykle rozeznat odlišnosti, které nejdou na podstatu. Jestli máte modré nebo zelené dveře, to je mu jedno. Ale na první pohled odliší Amazon a místní knihkupectví. A nenechte se zmýlit, sympatie mohou být na straně té lokální prodejny, která má osobitý přístup k zákazníkům.

Lidé uvádějí spoustu důvodů, proč záměrně přehlížejí zajímavé příležitosti. Všechny ty odpovědi ale mají stejný základ: Strach, co tomu řeknou ostatní. Pokud ovšem nepřevezmete zodpovědnost za vlastní život, nemůžete se cítit svobodní. Pokud po druhých opakujete, co nejde a co nechcete, budete jako oni. Jsou úspěšní?


Inspirace pro vás:

Podvědomý a hluboce zakořeněný strach, že nás jako odlišné lidská tlupa vyloučí, můžete jednoduše zahnat tak, že si vyhlédnete jiné společenství, které odpovídá vašemu zaměření, a připojíte se k němu. Nemusíme být vlky samotáři. Vždy se nějaké vhodné společenství najde. Jedno společenství úspěšných lidí pro vás mám:

 

Seznamte se se Strategii úspěšného života

 
Stáhněte si informační brožuru a přečtěte si, jak žít podle svého a splnit si své sny:

Informace o nakládání s osobními daty zde