Nenapodobujte zvyky úspěšných, úspěch závisí na něčem jiném

 

Nenapodobujte zvyky úspěšných, protože v nich to není. Přečtěte si, co z vás skutečně udělá úspěšné. Za druhé světové války si Američané zřídili na jednom z tichomořských ostrovů zásobovací základnu s letištěm. Domorodcům, kteří překvapeně přihlíželi nezvyklému ruchu, hojně rozdávali pamlsky. Válka skončila, vojáci z ostrova odešli. Ale místní lidé nemohli zapomenout na lahůdky, které dostávali. A tak se rozhodli letadla, která je přinášela, přivolat zpět.

 
Intuitivní marketing: Straší vám v hlavě cargo kult?
 
Postavili makety letounů z rákosu a palmových listů. Na uši si nasadili "sluchátka" z rozpůlených kokosových ořechů, jako vysílačka posloužil špalík dřeva. Ale přestože do detailů napodobovali chování letištního personálu, letadla nepřiletěla.

"Domorodci dostávali zdarma pochoutky, my bychom zase chtěli miliony."

Říká se tomu cargo kult. A přestože si myslíme, že věřit něčemu takovému jsou schopni jen primitivní a hloupí lidé, opak je pravdou. S cargo kultem se setkáváme každou chvíli. Především v článcích, které líčí životní zvyky bohatých a úspěšných lidí. Nejčastěji jde o hodinu vstávání (brzy, samozřejmě), ale i o další činnosti, nad kterými můžeme kroutit hlavou.

Miliardář a CEO Twitteru Jack Dorsey jí jen jedno jídlo denně. Ráno, sotva vstane z vyhřáté postele, si dopřává koupel ve vodě, v níž plavou kostky ledu. Každé ráno ujde 8 kilometrů a pracuje vestoje.


Jen napodobování úspěch nepřinese

Můžeme nad tím kroutit hlavu, jenže mnoho lidí se domnívá, že když miliardáře napodobí, stanou se také bohatými. Média je v tom ještě utvrzují. Titulky jako "Vstávejte v pět hodin jako Branson, a budete úspěšní" nejsou žádnou výjimkou. Prakticky jde o to samé, jako v případě sluchátek z kokosových ořechů. Napodobujeme vnější znaky a domníváme se, že tím přivoláme bohatství.

Napomáhá tomu i představa o instantním úspěchu. Není třeba se namáhat, stačí geniální záblesk, nebo napodobení jiných. Není to tak dávno, co tisíce podnikatelů budovaly milionová impéria napodobováním jednoho jediného webu. Kamkoliv jste klikli, narazili jste na tři videa a požadavek na vložení e-mailu. Kolik z nich se stalo milionářem?

Cargo kult tedy velice dobře funguje i v naší společnosti. Zvláště tam, kde lidé přestanou přemýšlet a místo toho začnou věřit v pohádky. Domorodci dostávali zdarma pochoutky, my bychom zase chtěli miliony. Efekt je stejný. Žádná atrapa nám nic takového nezajistí.

Co vás tedy naopak učiní úspěšnými? Především to, že víte, co v životě chcete. Zdánlivě to ví každý, ale skutečnost je jiná. Peníze nebo "dejte mi pokoj" nejsou tím, o co bychom se mohli opřít. Je potřeba znát své poslání a více se věnovat svým snům. Aktivně a s nadšením. Často slýchám: "Já bych rád, ale to není možné…" Samozřejmě, že když budete čekat s rukama v klíně a kokosovými skořápkami na uších, až to konečně přijde, nestane se nic.

Buďte v obraze. Zaregistrujte se k odběru newsletterů Intuitivního marketingu!


Udělejte si jasno a pusťte se do toho

Udělejte si tedy v hlavě pořádek. Zjistěte, co chcete, zinventarizujte své schopnosti (možná budete překvapeni, jak moc odpovídají nástrojům potřebným pro naplnění vašeho poslání). Najděte cestu. Vycházejte z toho, co nejraději děláte, ale s myšlenkou, že cesta k úspěchu není jen zábavnou procházkou po široké asfaltce. Nemůžete dělat jen to, co vás baví, a co vás nestojí ani trochu námahy ( viz také článek Pro váš úspěch: Proč vám přeji nepohodlí).

A když toto všechno zvládnete, začněte být aktivní. Pekelně aktivní, na 100 %. Protože hromady skvělých nápadů, vynálezů a idejí pohřbila představa, že dobrá práce se chválí sama. Že není správné pořád se jen honit. Že kvůli tomu přece není potřeba otravovat lidi. A že se vůbec nic nestane, když si ještě hodinu pospím.

Vstávání ve čtyři nebo v pět totiž není u úspěšných lidí výsledkem kalkulace nebo znalosti pravidel. Jde prostě o součást jejich aktivity. Donald Trump v jedné své knížce napsal, že spí málo, protože se nemůže dočkat, až bude zase dělat byznys.

Henry. D. Thoreau řekl: "Pokud jste si vysnili vzdušné zámky, vaše práce nesmí přijít vniveč. Váš cíl je v pořádku, musíte ho ale postavit na solidní pevné základy." První fáze, tedy poznání poslání a uvědomění si, které sny byste chtěli uskutečnit, je tím vzdušným zámkem. Aktivita mu pak vybuduje pevné základy.

Můj extra tip Aktivní přístup je základem intuitivního marketingu. Proto v něm najdete nástroje vhodné pro všechny, kdo chtějí uspět, tedy i pro vás. Nástroje osvědčené roky i tisíci lidmi, kteří je používají. Jsou v IM+ Strategii úspěchu v její 3. části. Stáhněte si informační brožuru:
Stáhněte si brožuru IM+ Strategie úspěchu