Pro váš úspěch: Umíte odpočívat?

Umíte odpočívat?Když za minulého režimu nebylo možno bez vlastní práce zajistit bydlení, převlékali se často duševní pracovníci odpoledne do montérek a až do večera vozili na stavbě cihly nebo maltu. Přesto jejich celková únava neodpovídala míře vynaložené práce a byla menší. Mnozí to takto vydrželi i dva nebo tři roky. Příčinou bylo střídání dvou druhů činnosti - duševní a fyzické, takže tito lidé při práci na stavbě vlastně odpočívali od práce ve svém zaměstnání.

Dnes je situace jiná v tom, že duševně pracující raději "natáhne" svoji práci a dům si pořídí dodavatelsky. Schází mu však právě ta změna. Namísto, aby půl dne přemýšlel a půl dne vozil cihly, přemýšlí celý den. A je daleko více unaven.

"Kousek každého dne by měl patřit jen vám a tichu."


Jaký odpočinek, takový výkon

Existují ještě stále zaměstnavatelé, kteří nevidí spojitost mezi odpočinkem a výkonem podávaným v pracovní době. Mají pocit, že odpočinek je ryze soukromou aktivitou zaměstnance a mají dokonce pocit, že to nějak souvisí s jeho leností. Jsou firmy, které pořádají porady v neděli odpoledne, přičemž předpokládají, že pracovníci se na ně budou v sobotu připravovat. Vůbec jim nevadí, že tím okrádají účastníky těchto porad o celý víkend, který jim samozřejmě nenahradí (vedoucí pracovník má být vždy k dispozici bez ohledu na čas). Základním předpokladem pro to, abyste si řádně odpočinuli, by tedy mělo být striktní oddělení pracovní doby od doby odpočinku. Jsou autoři, kteří dokonce doporučují provádět jakési drobné rituály na konci práce, které vás mají upozornit na tento předěl. Jsou jimi například odtrhávání listu kalendáře, obřadné zamykání kanceláře, pomyslné házení pracovního dne přes rameno. Jeden můj známý má dokonce na pracovním stole páku, kterou před odchodem nastaví na "vypnuto". To je velice dobrý symbol nastávajícího odpočinku - vaše pracovní aktivita je vypnuta.

Chcete-li si opravdu dobře odpočinout, nikdy nevynášejte problémy z práce ven. Nechte je za zamčenými dveřmi vaší kanceláře. Pravděpodobně tím pro jejich řešení uděláte více, než když na ně budete neustále myslet. Dávejte si však pozor i na vynášení negativních myšlenek. Zavalíte-li po příchodu domů svého partnera stížnostmi na hloupé šéfy, neschopné podřízené a nepořádek ve firmě, neprospějete tím ani sobě, ani jemu. Vytvoříte si doma chmurnou a zlou atmosféru, ve které se špatně odpočívá. Pokud vám neumřel někdo v rodině nebo nevyhořel dům, nemáte důvod být v době odpočinku negativní.


Dobře odpočívat je umění

Pokud má odpočinek opravdu přinést regeneraci vašich sil, a to jak duševních, tak tělesných, nemůže být jednostranný. Pokud se po příchodu domů svalíte na pohovku a do večera si čtete noviny, nebo pokud jdete rovnou z práce do sportovního klubu a vrátíte se z něj každý den domů na večeři, není to správný odpočinek. Váš správný odpočinek by měl být něco jako správná strava - složený z více chodů a pestrý ( přečtěte si také článek O sedmi návycích skutečně efektivních lidí - 3).

Mnohé reklamy na kávu nám v televizi líčí situaci, kdy jeden z partnerů přichází unaveně z práce a druhý ho už čeká se šálkem kouřící kávy (samozřejmě té pravé a nejlepší). Ovšem i psychologové se shodují, že takový přechod z pracovního dne do odpočinku je ideální.

Nemusí být dlouhý, stačí právě doba, za kterou kávu vypijete. Pohovoříte si v klidu s partnerem, dáváte však pozor na to, co jsem řekl před chvílí - žádné zatahování práce nebo negativ do konverzace. Snad s výjimkou podobných událostí, jako je povýšení v práci, zvýšení platu a podobně. Pokud chcete s partnerem probrat důležité věci, vymezte si pro ně pozdější čas, ale neřešte je v tuto chvíli.

Pokud máte děti, věnujte jim také výrazný podíl vašeho času. Není například pravda, že pubertální výrostci o vaši péči nestojí a nepotřebují ji. A není také pravda, že si s dětmi neodpočinete. Záleží to jenom na vás, zda budete mít především pocit, že vás obtěžují hlukem a zbytečnými otázkami, nebo zda se naopak necháte naočkovat jejich mladou živostí.

žárovka"Ze všech smutných slov jazyka či pera nejsmutnější jsou: Mohlo to být!" napsal básník John Greenleaf Whittier. Usilujte o to, aby to nebyla i vaše slova, až budete hodnotit svůj život. Dobré příležitosti se nenabízejí věčně a na každém rohu. Tato vám může změnit život, stačí po ní sáhnout.

Sport je jistě důležitou součástí odpočinku, ale nic se nesmí přehánět. Jsou lidé, kteří se domnívají, že musí zaplňovat všechen jejich čas a vyčerpat z nich všechny jejich fyzické síly. Jsou dokonce muži, kteří uznají existenci svých dětí až tehdy, když jsou schopny sportovat s nimi. Takoví lidé se ochuzují o bohatost života a jejich postoj je velice sobecký. Sport by tedy měl vyplňovat náš volný čas tak, aby v něm zbylo rovnocenné místo i na vše ostatní. Neměl by být také zaměřený především na výkony, ale na relaxační cíle. Cyklista, který celý den zuřivě šlape do pedálů, aby do tmy ujel co nejvíce kilometrů, a potom ani neví, kudy jel, se sice tělesně unaví, ale celkově si neodpočine.

Daleko vhodnější je krátká tůra v přírodě, kdy můžete kdykoliv zastavit, rozhlédnout se a nechat na sebe působit síly přírody. Ta je vůbec nejlepším místem k odpočinku a žádné fitness centrum ji nemůže trvale nahradit.

V otázce jak a kde sportovat je třeba se zamyslet nad tím, kde a s kým trávíte většinu volného času. Pokud je to rodina, najděte si pro sportování nějaký jiný kolektiv. Pokud máte na rodinu naopak málo času, sportujte s ní a času vám přibude.

Udělejte si čas na kulturu. Čtěte knihy, choďte do kina a do divadla. Pokud nebudeme příliš úzkoprsí, můžeme připustit, že i sledování televize nás může kulturně obohatit. Pokud si ovšem vybíráme. Uznávám, že někdy není opravdu výběr moc veliký. Člověk, který si chce odpočinout, totiž nesahá po pořadech, které jsou označovány jako "akční". Užívejte si akce v práci a nikoliv při odpočinku a už vůbec ne bezprostředně před spaním. Doznívá-li vám v uších ještě křik vražděné (už asi páté) oběti a výstřely policie, bude se vám velice těžko usínat. Rád bych při této příležitosti upozornil na negativní účinky sugesce takových filmů, kdy je vaše podvědomí přesvědčováno, že i kladný hrdina musí být zlý, aby se dovedl vypořádat se špatností. Nenechte se takto ovlivňovat!


Nemyslete na nic

Kousek každého dne by měl patřit jen vám a tichu. Nemusí to být dlouhá doba, stačí patnáct minut. Najděte si nějaké místo, kde nebudete rušeni a nebojte se požádat ostatní členy rodiny, aby tuto vaši chvíli respektovali. Možná na začátku sklidíte nějaké posměšky, ale určitě si zvyknou. Pohodlně usedněte nebo ulehněte (v tom případě raději s hlavou výše), uvolněte tělo a zakažte si myšlenky. Teď si jistě řeknete, že to přece nejde, nemyslet. Kdykoliv se o to pokusíte, myšlenky se znovu a znovu vtírají do vašeho vědomí. A přece je možné je na chvíli z vašeho vědomí vyhnat, chce to jen trénink. Po nějaké době vám to půjde docela dobře. Čtvrt hodiny věnujte tomu, že nebudete na nic myslet. Nechte mysl jen tak líně se protahovat a uvidíte, jak si odpočine. V dnešním hlučném a "akčním" světě je takový odpočinek velice důležitý ( viz také článek Emoční inteligence a úspěch 2).


Osvěžující spánek

Spánek je velice důležitou součástí odpočinku. A není ani tak důležitý pro vaši fyzickou schránku, jako pro vaše duševno. Je totiž známo, že mnoho částí těla příliš ve spánku neodpočívá. Pracuje srdce, plíce, játra i ledviny, stahují se občas svaly. Po odpočinku však touží vaše vědomí. Aby si mohlo řádně odpočinout, nesmí být ve spánku zatěžováno. Pokud mu před ulehnutím předložíte materiál ke zpracování, bude v noci pracovat. Každý ví, že nemá chodit spát s plným žaludkem, aby ten nemusel ve spánku fungovat na plné obrátky. Málokdo však ví, že stejné je to s mozkem. Chcete-li tedy dobře spát a ráno vstávat svěží a odpočatí, musíte zamezit některým informacím před spaním vstup do vašeho vědomí. Nečekejte tedy před ulehnutím na poslední zprávy v televizi nebo rádiu. Novinařina je založena na vyhledávání negativních informací a vraždy, hospodářské problémy a přírodní katastrofy nejsou tím, s čím by se dobře usínalo. Zrovna tak nečtěte před spaním noviny a nepouštějte si agresivní hudbu.

žárovkaChcete patřit mezi nejlepší a mít odpovídající příjmy? Chcete si splnit své sny bez dlouhého čekání? Pusťte se do práce, která ukáže, co ve vás je. Pomáhejte více jak 1.000.000 podnikatelům vydělávat a vydělejte tím také. Využijte této šance a přijdete se k nám!

Po ulehnutí a zhasnutí se doporučuje krátce zhodnotit den. Zdůrazňuji, že krátce. Tedy asi v tom smyslu, že to a to se mi povedlo, to a to udělám zítra lépe. Jsem dobrý a zvládám to. Konec. Pokud začnete v tuto chvíli řešit pracovní nebo jiné problémy, pravděpodobně je budete řešit ještě ve čtyři hodiny ráno, aniž byste zamhouřili oči. Vůbec nejhorší je pak začít v souvislosti s nějakým dnešním nezdarem vzpomínat na všechny vaše nezdary v životě. Pokud máte problémy s usnutím, zkuste si představit například šumící les nebo zurčící potůček v lukách, zkrátka něco příjemného a jednotvárného.

Odpočinek je velice důležitou součástí vašeho pracovního dne a patří do něj. Pokud se nenaučíte dobře odpočívat, nenaučíte se také dobře pracovat.


Pro váš úspěch

Najděte si čas na odpočinek a volný čas se snažte trávit pestře. Neupadejte do stereotypů a nesnažte se i volný čas organizovat do poslední minuty. Jestliže s pohledem upřeným na hodinky pobíháte od jedné aktivity ke druhé, moc si neodpočinete. Spíše se snažte, aby vám vaše práce byla tím hlavním koníčkem, pak ušetříte spoustu času i sil.

  Komentáře: Čím si nejlépe odpočinete?

 

Intuitivní noviny

Každý měsíc vám pošlu emailem originální čerstvou dávku inspirace v Intuitivních novinách



Inspirace ze Školy milionářů

Jednou za měsíc inspirace pro každého, kdo chce stát pevně na vlastních nohou.



 
Informace o nakládání s osobními daty zde.