Za jak dlouho přijde váš úspěch?

 

Když Jobs s Wozniakem předváděli svůj první počítač na jedné akci, zaujalo to majitele místního obchodu s elektronikou. Dal jim vizitku a řekl: "Zůstaneme ve spojení". Druhý den Steve Jobs nakráčel do prodejny a oznámil: "Zůstávám ve spojení". A neodešel, dokud nedostal objednávku na sto kusů základní desky. Brzy, pozdě nebo nikdy? Jak dlouho bude trvat, než se stanete úspěšnými?

 
Za jak dlouho přijde váš úspěch?

 
Myslíte si, že to byl úspěch? Možná ano, ale o skutečném úspěchu se dalo mluvit až po druhém návratu Jobse do firmy Apple v roce 1996. Jak se tedy ukazuje, pro úspěch potřebujete mít jak rychlý tah na branku, tak trpělivost.

"Nepřemýšlejte, co by se mohlo pokazit, ale myslete jen na to, co chcete."


Pravidlo úspěchu: Chci to hned

Aby nebylo mýlky, teď mi nejde o užívání si. Chudí a neúspěšní lidé totiž také často něco chtějí hned, ale předmětem jejich touhy jsou nová auta, domy, dovolené nebo drahé elektronické přístroje. Chtějí si hned užívat. Bohatí a úspěšní naopak takové požitky odkládají a jsou v tom na sebe přísní ( přečtěte si také v článku Marshmallow test aneb Jak neprojíst svoji budoucnost).

To, co chtějí úspěšní lidé hned, jsou kroky vedoucí k naplnění jejich snu. Tam neváhají a na nic nečekají. A nejde jen o návyk nebo schopnost. Tou vysokooktanovou motivací intuitivních podnikatelů je vášeň, kterou cítí vůči svému snu. Bez ní by žádný návyk nevydržel dlouho. Neúspěšné lidé mají sice také mají své vášně, ale zaměřují je špatným směrem. Chtějí si například užívat života a toulat se po světě. Když jim přibudou roky a oni zjistí, že už je to nebaví, mají dokonale vyvinutou mentalitu chudých lidí.

Není tedy vášeň jako vášeň. Jedna vede k bohatství, druhá k chudobě. Jedni lidé jsou ochotní pro svůj sen napnout všechny síly, druzí se ho pro své jiné vášně zbaví. Jedni chtějí hned kroky vedoucí k úspěchu, druzí požitky. Nikoho neodsuzuji, každý ať si žije podle svého. Ale není možné chtít být bohatý a úspěšný, ale mít myšlení a přístup chudých lidí.


Odkládají a odkládají

Jsou ale i takoví, kteří si opravdu nevydělají a nedaří se jim zrovna nejlépe. Kdepak vášeň pro nová auta, sotva uživí rodinu. Přesto je pro ně zásada "Chtějte to hned!" nepřijatelná. Často mají spoustu ohledů a námitek. Kdyby byli na místě Steva Jobse, řekli by si nejspíš: "To je hloupé, přijít tam hned druhý den." A pak by návštěvu odkládali tak dlouho, až by celou věc uzavřeli: "Teď už tam nemá cenu chodit, už si na mě určitě ani nepamatuje." A dodali by charakteristické: "Stejně to nebyla ta pravá příležitost".

Jak to vědí, že nešlo o tu správnou příležitost? Nevědí, ale náramně se jim uleví, když si to řeknou. Už se nemusí namáhat. Tyto lidi žádná vášeň nežene. Na své sny už většinou dávno zapomněli a považují se za oběť života, se kterým den co den bojují a třesou se strachy, co bude zítra.

Aby byl člověk spokojený, potřebuje mít kontrolu nad svým životem. Jestliže váš život řídí někdo jiný a vy vždycky zjistíte, že co byste rádi, to nejde, pak jistě nemůžete být spokojení. A čekat, až se to „samo“ změní, znamená prožít velkou část života v nespokojenosti. Připomeňme si proto slova básníka Johna Greenleafa Whittiera: „Ze všech smutných slov jazyka a pera nejsmutnější jsou: ‚Mohlo to být.'“ Stejně jako já se toho nemusíte bát. Mám pro vás ideu, jak zvětšit svůj úspěch: Proberte tento článek se svými přáteli, kolegyněmi a kolegy, zákazníky. Více o sdílení myšlenek zde.


Chybí vytrvalost

Na druhé straně nám ale chybí také vytrvalost. Nadšení je jako požár skladu s papírem. Plameny šlehají vysoko, ale za chvíli je po všem, dokonce ani toho popelu nezbude moc. Vaším cílem však není uspořádat ohňostroj, ale zapřáhnout oheň do práce, asi jako je tomu ve sporáku. Nemůže tedy rychle vzplanout a zhasnout ( víc si můžete přečíst v knize Intuitivní marketing pro 21. století).

Problém je ve zjištění, že známé přísloví "Sejde z očí, sejde z mysli" ani trochu nelže. Informace, byť zajímavé a podnětné, jsou brzy překryty další vrstvou toho, co se vám každodenně valí do vaší mysli jako zpěněná řeka. Pár dní možná ještě držíte v paměti, že byste měli cosi udělat, ale pak to jednoduše nenápadně vzdáte.

Druhým problémem je pak dočasný neúspěch. Odmítání ze strany zákazníků, malý příjem, problémy s úřady. Nejeden člověk to pak vzdá, protože to považuje za konečnou. Právě tedy se projeví jak síla motivace, tak síla vytrvalosti.


Jak začít hned budovat úspěch a vytrvat do úspěšného konce

Podívejte se na těchto několik jednoduchých zásad:

  • Vyřaďte ze svého slovníku fráze jako "Udělám to, až…", "Nepřipadá mi to správné" nebo "Dnes není vhodný den". Nejlepší rozhodnutí je udělat to a nejlepší čas je teď.
  • Nebojte se chyb. Určitě jich pár uděláte, ale pořád budete mít víc úspěšných rozhodnutí, než kdybyste neudělali nic. Je to jednoduchá matematika.
  • Nepřemýšlejte, co by se mohlo pokazit, ale myslete jen na to, co chcete.
  • Buďte přesvědčeni, že na všechno, co chcete, máte nárok. Není to sobecké. Ve skutečnosti takové požadavky přivádějí na svět víc hojnosti.
  • Hledání té "pravé příležitosti" provádějte za pochodu, ne z křesla u televize.
  • Buďte vítězem! Chtít to hned neznamená nedočkavost a představu, že zítra budete mít na účtu milion nebo deset milionů. Znamená to neotálet s prvním krokem, jak to dělají neúspěšní. Ten vás totiž nakonec dovede k tomu milionu nebo více.
  • Naplánujte si cestu k úspěchu na delší dobu, pak se nebudete hned vzdávat.
  • Věřte si a vytrvejte, i když utrpíte porážku.


Přečtěte si k tématu:

E-book Po spirále vzhůru od Miloše Tomana
Kniha Intuitivní marketing pro 21. století od Miloše Tomana
Po spirále vzhůru
(e-book zdarma)


Inspirace pro vás:

Úspěch je tedy jako obilí. Zasít ho musíte brzy, ale na žně je potřeba si nějaký čas počkat. Nikoho by ani nenapadlo pokosit ho, sotva vzejde. Nebo být zklamán, že v květnu ještě není zralé. Stejně tak musíte pilně pracovat, přestože nemáte hned výsledky.
A to platí i v případě návodů, jak začít úspěšně podnikat »

 

Poraďte se o tom se mnou

 
Využijte mých zkušeností, nasbíraných za 30 let praxe. První hodinu máte zdarma.
Více informací o konzultacích zde

Informace o nakládání s osobními daty zde